3 hlavní důvody, proč se Facebook přejmenoval
Technologický gigant už se nebude jmenovat podle svého nejúspěšnějšího produktu.
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg na akci Connect oznámil přejmenování společnosti na Meta. Právě pod novým názvem a logem se teď sdružují všechny jeho značky jako Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger nebo Oculus.
Pro přejmenování existuje více důvodů, které se dají vyčíst jak z vyjadřování samotného Zuckerberga, tak z událostí poslední doby. Pokusili jsme se je shrnout do tří základních bodů:
1) Facebook – zdroj problémů
Slovo Facebook dostává v posledních letech čím dál víc hořkou příchuť. Nejnovějí bývá skloňován v souvislosti s kauzou Facebook Papers. Vynesené interní dokumenty odhalily, že jeho vedení odmítalo reagovat na varovné výzkumy i zprávy o konkrétních dopadech jeho používání na uživatele i celou společnost. Aktuální článek ve Washinton Post pak ukazuje, že šel aktivně na ruku diktátorským režimům nebo lhal americkým zákonodárcům.
Internal documents reveal that Facebook has privately tracked real-world harms exacerbated by its platforms, ignored warnings from employees about the risks of their design decisions and exposed vulnerable communities around the world to dangerous content. https://t.co/yC0YqD7HFy
— The Washington Post (@washingtonpost) October 25, 2021
Změna názvu je dalším způsobem, jak odvrátit pozornost od problematické minulosti i současnosti největší sociální sítě k idylicky načrtnutým vizím o lepším propojeném zítřku.
2) Metaverse – lákadlo utopické budoucnosti
Metaverse je zaklínadlem, které ovládlo celou prezentaci Connect. Jedná se o mix virtuální a rozšířené reality. Má nabídnout nové způsoby setkávání, hraní i spolupráce a speciálně pro tyto účely už vznikají zařízení jako třeba headset Project Cambria.
Umožní vskutku futuristický home office – poradu s trojrozměrnými avatary kolegů skrze brýle u domácího stolu nebo práci v kompletně virtuální kanceláří. Ve volném čase třeba cvičení s hologramem trenéra prakticky kdekoli, nemluvě o hraní v kompletně virtuálním, ale i reálném prostoru.
3) Zmatek v pojmenovávání
Samotný Zuckerberg přejmenování vysvětlil tím, že jeho firma dnes už dávno přerostla svůj největší produkt, a tím, že s ním sdílela brand, vznikalo mnoho zmatků a nedorozumění. „Myslím, že jako společnost se posunujeme od stavu, kdy je primární Facebook, do situace, kdy je primární Metaverse,“ vysvětlil a dodal, že nutnost vytvoření mateřské společnosti si uvědomoval už v době, kdy Facebook kupoval Instagram nebo WhatsApp.
Announcing @Meta — the Facebook company’s new name. Meta is helping to build the metaverse, a place where we’ll play and connect in 3D. Welcome to the next chapter of social connection. pic.twitter.com/ywSJPLsCoD
— Meta (@Meta) October 28, 2021
Organizační struktura se zatím nezmění, ale jinak budou reportovány finanční výsledky. Počínaje čtvrtým čtvrtletím 2021 se rozdělí na segmenty Family of Apps a Reality Labs a na burze bude od prosince vystupovat pod zkratkou MVRS.
Co vidíte jako hlavní důvod přejmenování?