21. června 2023 18:10

Dal dohromady Avengers, teď má vlastní seriál. Jak se povedla Tajná invaze s Nickem Furym?

Nick Fury se konečně vrací do akce. Měli byste být u toho?

Nový šestidílný marvelovský seriál Tajná invaze vypráví příběh šéfa Avengers Nicka Furyho (Samuel L. Jackson), který se musí spojit s Talosem (Ben Mendelsohn), Everettem Rossem (Martin Freeman) a Marií Hill (Cobie Smulders), aby zabránil ovládnutí Země nebezpečnými Skrully.

Recenze oceňují zajímavý úkrok směrem k temnému serióznímu thrilleru, což potvrzuje 74% pozitivních recenzí na Rotten Tomatoes s průměrným hodnocením 6,8/10. Diváci, kteří zatím mohli vidět jen první díl, pak seriálu dopřáli 91% pozitivních ohlasů s průměrným ratingem 4,5/5. Na Metacritic nicméně Tajná invaze získala průměrné skóre 64/100, což je nad průměrem předchozích marvelovských seriálů.

Největší pochvalu si vysloužili herci v čele se Samuelem L. Jacksonem, který využívá možnost dát Nicku Furymu větší hloubku. Vyzdvihováni jsou Ben Mendelsohn i Olivia Colman, kteří prodávají své herecké zkušenosti, ale taky Emilia Clarke, jíž prý svědčí, že dostala podobnou roli rozpolcené postavy na cestě k moci jako ve Hře o trůny. Hlavní padouch Gravik se v podání Kingsleyho Bena-Adira taky povedl, ale obzvlášť v počátku by mu slušel větší prostor před kamerou.

Recenze IGN se známkou 7/10 přirovnává seriál k filmu Captain America: Návrat prvního Avengera, z něhož seriál čerpá vypravěčsky i svým tlumeným vizuálním podáním laděným do tmy a šedi. Bohužel podobně jako film nepracuje s žánrem politického a mysteriózního thrilleru dost svědomitě. Největší problém recenze vidí v tom, že jsou od počátku příliš jasně rozdané karty: „Tajná invaze se tváří jako paranoidní thriller, ale přitom je bez paranoie. Máme mít dojem, že každý člověk může být Skrullem, ale už od počátku známe skutečnou identitu většiny z ústředních postav, a tak jich zůstává jen málo, jejichž krytí může být odhaleno.“

Seriál hodně šetří akcí, ale když na ni dojde, je solidně natočená – tedy pokud ji divák srovnává s ostatními marveláckými seriály. Shoda naopak už moc nepanuje nad kvalitou vizuálních efektů i způsobem nasnímání některých nočních scén. „Na to, že v seriálu chybí superhrdinové, se tvůrci málo snaží, aby jejich absenci nahradili něčím podobně vizuálně atraktivním či vzrušujícím,“ konstatuje IndieWire.

Fanoušky skutečných špionážních klasik asi v mnohém dost odvozený příběh a zápletka neuchvátí, ale jelikož recenzenti viděli pouze první dvě epizody, konstatují, že partie je rozehraná celkem zajímavě. „Přestože je cítit jistá marvelovská únava, realističtější vyprávění i naznačená tajemství můžou z tohohle počinu vytvořit dílo, které chytrým způsobem zatřese s celým MCU,“ napsal Consequence.

Tvůrcem i hlavním scenáristou seriálu je Kyle Bradstreet, jenž má za sebou klasiku Mr. Robot. Rozhodně tak v dalších dílech máme šanci na zlepšení.