Zvrácená budoucnost streamingu: Nejbizarnější díl slavného seriálu těžce zabodoval
Český trailer šesté řady seriálu Černé zrcadlo
Budoucnost televizní zábavy může mít hodně zvláštní podobu.
Šestá řada populárního sci-fi seriálu Černé zrcadlo začala hodně zhurta. První komediálně laděný díl s názvem Joan je hrozná totiž dokázal vtipně okomentovat mnoho aktuálně diskutovaných témat – nástup umělé inteligence, neustálý online monitoring a automatizované generování personalizovaného obsahu. Pokud jste ho ještě neviděli, varujeme před spoilery.
Hlavní hrdinka Joan (skvělá Annie Murphy) v něm nevede zrovna spokojený a katalogový život. V práci pod tlakem na efektivitu chladnokrevně propustí kolegyni, život s partnerem ji neuspokojuje a uvažuje o nevěře se svým ex, protože chce zase získat pocit, že se účastní vlastního života. Všechno přizná na sezení u terapeutky, a když si pak večer sedne s partnerem k televizi a spustí Streamberry – fiktivní obdobu Netflixu, včetně loga i rozhraní aplikace – něco jí šokuje a změní život.
Najde totiž seriál Joan je hrozná, jehož první díl takřka přesně adaptuje její právě prožitý a hodně nelichotivý den – v hlavní roli Salma Hayek. Stává se „hvězdou“ proti vlastní vůli a zjistí, že není obrany, protože používáním streamovací služby dala zároveň souhlas s monitorováním svého života a jeho případnou dramatizací.
Černé zrcadlo: epizoda Joan je hrozná Zdroj: Netflix
Zkouší to přes hvězdnou Salmu Hayek, ale zjistí, že ta v seriálu vůbec nehraje a dala pouze souhlas k používání své podoby. Vše totiž s bleskovou efektivitou generuje kvantový počítač v majetku Streamberry a jde o experiment, který má ukázat budoucnost seriálů vytvářených instantně každému uživateli na míru. Joan se spolčí se Salmou a samy se rozhodnou kvantový počítač zničit. Když už celá zápletka začíná být totálně přitažená za vlasy, přijde zjištění, že to celé má ještě další vrstvu...
Ujetá meta satira sice není zrovna triumfem vyprávěcí logiky, ale ukazuje, proč tvůrce Charlie Brooker pojmenoval svůj seriál Černé zrcadlo – tentokrát ho namířil přímo proti Netflixu, jenž celý seriál produkuje. Právě on je aktuálně nejvíce neústupnou silou na straně streamovacích platforem ve sporu se zámořskými scenáristy, kteří od začátku května drží časově neomezenou stávku. A jedním z důvodů je i nástup umělé inteligence.
Oproti televizní éře si totiž scenáristé v té streamovací znatelně pohoršili a další znejistění jim přinesl nástup automatizovaných jazykových generátorů typu ChatGPT. Nelíbí se jim, že se tyto systémy trénují na jejich scénářích bez jakékoli kompenzace, aby je potenciálně v budoucnu připravily o práci, nebo dále zvyšují tlak na produktivitu, nikoli kvalitu.
Taky herecká asociace oznámila záměr jít do stávky. Herci mimo jiné chtějí garantována práva na svou podobu, aby je streamovací služby nemohly výhledově nahradit digitálními kopiemi. Obavy nad nastupující automatizací kreativního procesu a jeho opanování korporacemi vyjádřili i režiséři jako Lilly Wachowski (série Matrix) nebo Steven DeKnight (Spartakus, Daredevill).
Sám tvůrce Černého zrcadla v rozhovorech prozradil, že zkoušel při psaní používat umělou inteligenci, ale výsledek byl příšerný. Její používání sice v budoucnu přinese záplavu nového obsahu pro předplatitele, ale cynickým pohledem lze říct, že toho opravdu dobrého může spíše ubývat, protože kvalitní tvůrci s ambicemi budou od pásové výroby utíkat hodně daleko.
Škoda, že zbytek aktuální sezony Černého zrcadla nepřináší tolik typicky cynického a znepokojivého pohledu na budoucnost. Naopak jde spíše cestou hororu nebo melodramatu se snahou o šokující pointu a jen málokdy se trefuje, ehm, do černého.
Zdroj: The Verge