Armageddon vs. Drtivý dopad: 10 filmů se stejnou zápletkou, které si šly tvrdě po krku
Bratrovražedné putky se nevyhýbají ani filmovému světu.
Je tomu sotva týden, co vlny Prima COOL zamrzly a s filmem Rolanda Emmericha Den poté přišla nová doba ledová. Sotva jsme se trochu zahřáli, v sobotu ve 20.00 dorazí snímek Den po zítřku, který svého času podobnou story konkuroval právě Emmerichově opusu. Může se to zdát zvláštní, ale nejenom béčkoví filmaři se vydávají na podobné kopírovací stezky. Hollywood naopak miluje, když v úzkém rozpětí dvě studia bojují pomocí dvou filmů pojednávajících o stejném tématu. Patero těchto kopií však přišlo vyloženě ze světa žabomyších a notně bizarních sporů. Vzpomněli jsme na pět případů, kdy ve filmařině došlo na války klonů.
1) Armageddon vs. Drtivý dopad
První pár to má vcelku jednoduché, mnozí jej jistě mají v čerstvé paměti. Jenom necelý měsíc dělil dva příběhy o tom, jak Zemi hrozí dopad obrovského asteroidu. Zatímco Drtivý dopad se - takříkajíc - držel více při zemi a nabídl perspektivu mnoha postav na panikařící lidstvo, Armageddon přinesl v první řadě popcornovou řachandu. S realitou by si ji však nespletl ani ten nejvíce zmatený chovanec špitálu pro duševně choré. Jak se dá očekávat, druhý snímek byl divácky mnohem úspěšnější!
Armageddon, Den poté
2) Pád Bílého domu vs. Útok na Bílý dům
Zápasy mezi podobnými zápletkami nejsou zakleté jenom v minulosti. Naopak, jeden z nejnovějších příkladů je sotva dva roky starý. Jak Pád Bílého domu s Gerardem Buttlerem, tak i Útok na Bílý dům s Jamie Foxxem a Channingem Tatumem řešily velmi specifický scénář, kdy se trůnidlo hlavy svobodného světa ocitne pod útokem. Opět došlo na marginální rozdíly: v prvním případě je film mnohem bližší staré Smrtonosné pasti, poněvadž jde o příběh jediného muže proti všem, film druhý je zase spíše nadsazenější týmovkou. Tentokrát však více skóroval první zmíněný film, a to tak moc, že se příští rok dočkáme jeho pokračování! Namísto Bílého domu se tentokrát teroristé zaměří na celý Londýn!
Pád Bílého domu, Útok na Bílý dům
3) Hlavně nezávazně vs. Kamarád taky rád
Jiným příkladem z moderní éry je dvojice netradičních romantických komedií. Nejen akční filmy žijí vzájemným srovnáváním ad absurdum. Ačkoliv je tentokrát dělilo víc než půl roku, oba filmy pojednávaly o dvojici přátel opačného pohlaví, kteří se čas od času oddávají vzájemnému nezávaznému sexu. Dle pravidel žánru vše samozřejmě skončí starým dobrým vztahem - a aby to bylo ještě komplikovanější, první film obsadil do ženské role Natalii Portman, zatímco druhý Milu Kunis, tedy dvě hlavní představitelky Černé labutě. Stejně jako ve vztazích, ani tentokrát však nikdo nebyl vítěz - byť je druhý Kamarád taky rád o něco lepším snímkem, dvojice zaskórovala velmi podobné výdělky.
Hlavně nezávazně, Kamarád taky
4) Mise na Mars vs. Rudá planeta
Už jste si možná povšimli, že i přes nápadnou podobnost obvykle jeden z filmů ze dvojice vychází jako nudnější a vážnější, zatímco druhý je zábavnější a ujetější. Nikde jinde se to nedá ilustrovat lépe než na miléniové dvojce Mise na Mars vs. Rudá planeta. Nenechte se mýlit, autentický a realistický je zhruba každý stejně. Mise na Mars se sice snaží být chladnější a přemýšlivější, tenhle tupý remake 2001: Vesmírné odysey si však plete vážnost s nudou. Rudá planeta zase naoko působí jako akční rychlokvaška, její story ale ani nepředstírá, že dává smysl a většina řešení problémů je tu směšně snadná. Nakonec oba snímky právem propadly a dnes po nich neštěkne ani Lajka.
Mise na Mars, Rudá planeta
5) Smrtící epidemie vs. The Hot Zone
Pokud vás však zajímá, co vlastně vězí v nitru touhy Hollywoodu konkurovat sám sobě, resp. v případě rozdílných studií přijít s podobnými filmy, nejlépe to ilustruje příklad poslední. Smrtíci epidemii s Dustinem Hoffmanem z roku 1995 jistě dobře znáte, za to The Hot Zone jako adaptace stejnojmenného dobře prodávaného románu o zákeřném viru nikdy nevznikl. Mělo tomu však být jinak. Původně jej vyvíjelo studio 20th Century Fox, když se o tom však dozvěděli ve Warner Bros., rozhodli se využít popularity jejich filmu a přijít s něčím velmi podobným. Vlivem interních třenic (The Hot Zone měl například režírovat Wolfgang Petersen, který později namísto toho režíroval Smrtící epidemii) však na natočení The Hot Zone nikdy nedošlo a Smrtící epidemie tak v zápasu zůstala osamocená.
Smrtící epidemie Zdroj: Warner Bros.
Jinými slovy, krom levnější reklamy není snahou o natočení konkurenčních filmů nic jiného než staré dobré poměřování, kdo že má v Hollywoodu větší… ego. Je to soutěž. Vzhledem k narcistické povaze filmového megabyznysu to ale vlastně není natolik šokantní. Zkuste proto i vy poměřit, zdali se filmová doba ledová více povedla před týdnem, anebo se talent Rolanda Emmericha ve srovnání s Dnem po zítřku samou zimou smrskl. Druhé kolo zápasu začíná v sobotu na Prima COOL ve 20.00!