Vyzkoušeli jsme virtuální realitu od HTC. Jedna věc nás na ní dost překvapila...
Jednou z atrakcí letošního Intel Extreme Masters v Katovicích byla možnost vyzkoušet si brýle virtuální reality HTC Vive. Jaká tahle zkušenost byla?
Rok 2016 by měl dle slov řady manažerů na IEM patřit virtuální realitě. Brýle Occulus Rift nebo HTC Vive by se tak měly začít masivněji šířit i mezi uživatele hlavního proudu a přestat být doménou geeků a nerdů. Na IEM jsme měli možnost vyzkoušet krátké devítiminutové demo právě s brýlemi HTC Vive.
Předně musíme říct, že brýle virtuální reality jsou překvapivě lehké a na obličeji tak necítíte jejich váhu. Nevýhodou je to, že si občas přišlápnete kabely, které od brýlí vedou. K brýlím dostanete do ruky i dva ovladače, které přenášejí pohyby rukou do vituálního prostoru.
Prostředí virtuální reality si představte nejlépe jako 3D film, jehož jste součástí. Na úvod dema jsme se tak ocitli na podmořské plošině, kde jsme se mohli rozhlížet kolem a pohybovat se. Pohyb snímají kamery ve vytyčeném prostoru. Nemusíte se bát, že byste z něj vykročili, jelikož ve virtuální realitě vám hranice ohraničuje virtuální modrá mřížka. Je to taky jedna z nevýhod téhle technologie – málokdo bude mít v obýváku tak velký prostor, aby si hranice virtuální reality rozšířil. Rozsah pohybu tak bude do určité míry omezen.
Ve druhém demu jsme se ocitli na skále, kde jsme se mohli dívat do krajiny a pozorovat horolezce. Jednalo se určitě o graficky nejpropracovanější demo, které bylo "realitě" nejblíže. Zajímavé na brýlích je to, že nám dost zkreslily vnímání skutečného času; jinak řečeno, měli jsme pocit, že ukazované demoverze trvaly mnohem méně než 9 minut. Virtuální realita je tedy podmanivá, na druhou stranu, nikdy se vám nestane, že byste měli snad pochybovat, jestli jste ve virtuálním či skutečném světě. Takhle technologie skutečně zatím nefunguje a ještě dlouho fungovat nebude.
Možná nejpůsobivější tak bylo třetí demo, což byla jednoduchá střílečka. Právě v ní jste nejvíce zužitkovali ovladače v ruce, které ve virtuální realitě představovali pistole, se kterými jste stříleli na terče. Také jste se tu mohli nejvíce pohybovat.
Celkově musíme říct, že jsme z technologie virtuální reality zatím nebyli tak ohromeni. Je to asi i tím, že pro virtuální realitu zatím neexistují dostatečně zajímavé hry, když velcí vývojáři doposud okolo technologie spíše přešlapují. Je to dáno náročným vývojem her pro mladý a nejistý trh. Na výběr je tak dosud okolo 500 aplikací a hříček od menších studií či nezávislých vývojářů.
Na druhou stranu, i devítiminutové demo bylo působivé a technologie rozhodně svůj potenciál, který se zřejmě bude s dalšími generacemi dále rozvíjet. Virtuální realita je tak určitě zajímavým zpestřením herní nabídky a budeme pečlivě sledovat, jestli se jí podaří se uchytit v hlavním zábavním proudu.
Stanislav Mikeš eSuba.eu