Úžasně zachovalý Citroën DS je dodnes králem luxusu
I po 60 letech existence vypadá víc futuristicky než historicky a nabízí tak pohodlnou jízdu, jakou jen tak nezažijete. DS je jedním ze symbolů Francie a velkým technologickým průkopníkem.
Když se Citroën DS představil v roce 1955 na Pařížském autosalonu veřejnosti, bylo to doslova zjevení. Během prvních 10 dní složilo zálohu 80 tisíc lidí, což zůstalo 60 let nepřekonáno. Díky působivému designu Flaminia Bertoniho a promyšlené konstrukci André Lefebvra zůstal prakticky bez konkurence po dlouhých 20 let výroby - přísně tajný vývoj ostatně trval celých 18 let. Mezi lety 1955 a 1975 vyrobil Citroën téměř 1,5 milionu kusů modelu DS, a to jen s relativně malými změnami, které se dotkly zejména motorů.
Podobně jako dnes Tesla, i DS se obešlo bez mřížky chladiče, a to díky propracované aerodynamice. Pohodlí a neopakovatelné jízdní vlastnosti zajistil přelomový systém hydropneumatického podvozku s nezávislým zavěšením kol, proměnlivou výškou a plynem plněnými vzpěrami na každém kole, kde se o tlak staralo čerpadlo. Všechny brzdy byly kotoučové, měly posilovač a už v 60. letech měly některé verze například natáčecí světlomety.
Zpočátku to nebylo zrovna rychlé auto, zastaralý motor původem ze 30. let se na stovku rozjížděl nekonečných 22,6 sekundy a jeho maximem byla rychlost 137 km/h. Postupně se však objevil nový dvoulitr, větší čtyřválec 2,2 litru i silnější motor o objemu 2,3 litru s pětistupňovou převodovkou a výkonem 141 koní, se kterým mohl vůz uhánět až 195 km/h.
Vůz v galerii je Citroën DS Super 5 z roku 1973, který prošel neuvěřitelně precizní renovací. Jeho cena v chystané dražbě Silverstone Auctions se odhaduje až na 90 tisíc liber, tedy skoro 3 miliony korun. Vůz měl za celý svůj dlouhý život pouze jediného majitele a mimo jiné účinkoval i v pořadech Top Gear nebo Fifth Gear.