Německo nechce zpoplatnit jen dálnice, ale rovnou všechny silnice
Už od roku 2016 chce Německo zpoplatnit jízdu po všech svých pozemních komunikacích. Když EU nepovolila zpoplatnit jízdu po dálnicích jen pro cizince, tak to udělali ještě drsnější.
Začalo to tím, že ministr dopravy Alexander Dobrindt chtěl zpoplatnit jízdu po dálnicích, ale jen pro cizince, protože ti za rok uskuteční 170 milionů jízd, aniž by přispěli na rozvoj nebo obnovu infrastruktury. Domácí přitom platí daň z vlastnictví vozidla, takže už vlastně poplatek platí.
EU ale do Německa vzkázala, že na to má velmi rychle zapomenout. Nelze takto cíleně diskriminovat cizince. Dobrindt tak přišel s ještě lepším návrhem. Čtěte pečlivě:
Zpoplatnit nejen dálnice, ale veškeré silnice na území Německa
Cena za roční dálniční známku by byla 88 eur (asi 2400 Kč)
Cena by však byla proměnlivá i v závislosti na objemu motoru
Cena by se také počítala podle splňovaného emisního limitu motoru
Němečtí řidiči by nic neplatili – jejich příspěvek by se odebíral z daně za silniční vozidlo, která by se nezvyšovala
V nabídce by byly i kratší časové jízdenky
Zdá se vám to poněkud zvláštní? Ano, je to tak. Je to vlastně prakticky to samé, co Dobrindt navrhoval předtím, jen je to zaobalené do velkého balastu a ještě pořádně okořeněné. Jistě je vám jasné, že tohle vzbudilo v Evropě velkou bouři nevole. A to nejen v kruzích řidičů, ale i v nejvyšších státnických kruzích. Nejtvrdší jsou v Rakousku, kde „Vláda podnikne všechny právní kroky, aby zabránila diskriminaci rakouských řidičů.“ Z dalších míst Rakouska pak zaznívají slova jako „šikana“ nebo „tvrdá odpověd“. A na to poukazuje i německý autoklub ADAC. Ten říká, že pokud takový zákon projde, budou německé řidiče „milovat“ v celé Evropě a dají jim to následně pocítit.
A jak se díváte na návrh německého ministra dopravy vy?