Jak zabránit krádeži auta. Přehled systémů ochrany
Existuje řada fint, jak auto ukrást, ale i mnoho způsobů, jak ho efektivně chránit. V nejnovějším díle Autosalonu jsme si představili sofistikované česko-slovenské zařízení VAM, tady si pojďme celou problematiku probrat od začátku.
Počet ukradených aut v Česku každý rok klesá, ale moc se neradujte. I tak jich loni zmizelo 8720, což znamená 24 denně – každou hodinu jedno. Tragická je navíc objasněnost, která nedosahuje ani 20 procent. V absolutních číslech nejčastěji mizí Octavie a Fabie, pokud ale čísla krádeží přepočteme na počet registrovaných aut, je pořadí značek následující: Mercedes, Audi, BMW, Škoda, Seat, Ford, VW, Fiat, Renault a Peugeot.
Platí ale, že každé kvalitní zabezpečení pomáhá pravděpodobnost krádeže výrazně snížit. I zloději hledají cestu nejmenšího odporu a zdaleka na každý je vybaven dostatečně sofistikovaným vybavením. Zabezpečit svůj vůz můžete pasivně pískováním skel, mechanicky zámkem řadící páky nebo instalací pokrádežového vyhledávacího systému. Možností je ale samozřejmě víc – jak se v nich vyznat?
1. Identifikační systémy
Poměrně účinný a přitom finančně nenáročný základ pasivní ochrany. Neodstranitelné označení auta znemožní zejména změnu identity a prodej novému majiteli, může ale také zkomplikovat prodej jednotlivých náhradních dílů. Mezi identifikační systémy patří zejména značení skel, tedy takzvané pískování, kdy se na skla automobilu vyznačí VIN nebo speciální kód. Méně známou metodou jsou unikátní mikrotečky na nosných dílech karoserie.
2. Mechanické zábrany
Zámek na volantu dnes odradí málokoho, jeho překonání je otázkou vteřin. Skutečně účinnou ochranu zajišťují pouze zařízení pevně spojená s karoserií vozu. Především zámek řadící páky, v lepším případě doplněný o zámek kapoty, který ochrání i vaše světla, autobaterii či řídící jednotku. Kvalitní zámky odolají i zchlazení tekutým dusíkem a při pokusu o nechtěné vymontování docílí zloděj jen utržení hlav šroubů.
Investice do tohoto zařízení se zpravidla vrátí už za několik let na sníženém pojištění, podle nákladnosti systému a typu vozu. Úplně zabránit krádeži nedokáže, znatelně však prodlužuje čas potřebný k odcizení auta. To samo o sobě odradí velkou část nenechavců.
3. Elektronické zábrany
Imobilizéry a alarmy jsou ideální především jako doplněk k dalším zabezpečovacím systémům. Jen na ně samotné však nespoléhejte – pro šikovného zloděje nepředstavuje většina systémů velký problém. Kvalitní autoalarmy mají zpravidla imobilizér integrovaný, alarmy vyšších kategorií dokáží také vyslat poplašnou zprávu k uživateli. Nejčastěji na mobilní telefon, který u sebe nosí prakticky každý.
4. Vyhledávací systémy
Zde už jde o takzvané pokrádežové systémy – odcizení totiž nelze nikdy zcela vyloučit. Vybavení moderního zloděje může být velmi sofistikované a s pomocí „kouzelných krabiček“ zvládne rušit mobilní signál nebo spustit elektroniku. Nic mu také nebrání auto prostě naložit na odtahovku a odvézt. Organizované skupiny pak vůz často odloží takzvaně „do čistírny“, načež několik dnů počkají, zda ho někdo nevyčmuchá.
Kvalitní vyhledávací systémy bývají drahé, za své peníze však dostanete dispečink, vyhledávací vozy v terénu a pro akutní případy i letadlo ve vzduchu. Ty lepší navíc kombinují GSM a GPS signál s radiovým, který je velmi složité rušit. Samozřejmostí je úzká spolupráce s Policí ČR.
A další dobré rady…
Nejlepším řešením je tyto systémy kombinovat a sám se chovat zodpovědně – užitečné desatero najdete například na stránkách projektu ministerstva vnitra. A pokud chcete mít jistotu, je tu také již zmíněný VAM z aktuálního dílu Autosalonu – www.vamsystem.cz. Proti němu nepomohou ani rušičky, ani výměna spínací skříňky nebo řídící jednotky. Sami si zvolíte, jaké systémy chcete blokovat, a bez speciální „černé skříňky“ s autem nikdo nehne, i kdyby měl originální klíč.