GALERIE: Legenda Sovětského svazu slaví padesátku
Letos je tomu přesně 50 let od doby, kdy se začala psát historie legendárního "žigulíku". Auta, které bylo v Československu výsadou těch úspěšnějších. Auta, jehož historie navíc skončila teprve před několika málo lety.
Představitelé tehdejšího Sovětského svazu podepsali v roce 1966 s italskou automobilkou FIAT dohodu o spolupráci, která zahrnovala výstavbu nové továrny na "zelené louce" ve městě Togliatti (které bylo přejmenováno z původního názvu Stavropol). Toto místo nebylo vybráno náhodou, nabízelo totiž nejen dobré průmyslové zázemí, ale také podnebí bez velkých zimních mrazů. Továrna automobilky AutoVAZ začala vozy vyrábět o čtyři roky později, první vůz sjel z výrobní linky v roce 1970. Továrna byla moderní, výrobní linky a jejich zařízení dodaly západní společnosti. Cílem totiž bylo vyrábět už v roce 1975 více než 660 tisíc automobilů. Na tehdejší dobu nepředstavitelné číslo. Na sovětském trhu se automobil prodával pod jménem Žiguli, pro exportní trhy se používal název Lada. Vozy LADA 2101, které éru sovětské automobilky zahájily, vycházely z tehdejšího vrcholného modelu italské automobilky, Fiatu 124, který se v roce 1967 stal autem roku. Základ byl však pro ruské podmínky důkladně upraven. Přepracován byl podvozek, který byl zvýšen a zpevněn a místo zadních kotoučových brzd z Fiatu dostal odolnější bubnové brzdy. Zesílena byla také ocelová karoserie, tlustší byl nejen samotný plech, ale i výztuhy. Vůz přesto měl hmotnost slušných 955 kg. První model VAZ 2101 poháněl nově vyvinutý čtyřválcový motor s objemem 1198 cm3, jehož výkon byl 44 kW/60 koní. Motor byl spojen se čtyřstupňovou manuální převodovkou a poháněl zadní kola. Maximální rychlost byla lehce přes 140 km/h. Ke karoserii sedan se postupně přidala karoserie kombi. Vozy LADA vydržely ve výrobě až do roku 2012, kdy z výrobní linky sjel poslední vůz. Po více než čtyři dekády se automobily dočkaly několika změn. Přibyly větší a výkonnější motory, převodovka dostala pět rychlostních stupňů, zvětšila se světla a obliny nahradily všudypřítomné hrany. Žigulíků všech typů vzniklo od roku 1970 dodnes více 16,8 milionu kusů.