18. října 2016 12:10
redakce Prima Cool

Downsizing je mrtev! Velké motory se začnou vracet

Jsme zachráněni! Auta s motory 0,5 litru a osmi turby nás nakonec nejspíš přeci jen nečekají. Trend se začíná otáčet a automobilky už pracují na postupném zvětšování motorů.

Tříválec v Octavii i v Mondeu, rodinná auta s litrovými i menšími motory, tři turba na jediném motoru. A hlavně auta, která sice papírově mají nízkou spotřebu, ale jakmile na to začnete trochu šlapat, žerou jako šestiválce. Jen bohužel jako šestiválce ani zdaleka nejedou. Taková je realita posledních let, kdy třeba Fabia postupně vyměnila motor 1,9 TDI za menší 1,6 TDI a nakonec za tříválec 1,4 TDI. Místo toho, aby na prvním místě byla snaha vyrobit co nejlepší auto pro zákazníka, vše se točí jen kolem potřeby splnit emisní limity.

Konec doby tříválcové

Zdá se ale, že aféra Dieselgate pomohla svět konečně probudit. Naplno totiž ukázala, že nepromyšlená pravidla zahnala výrobce automobilů do slepé uličky. A ti teď otevřeně přiznávají, že už nemají kam ustoupit. Podle odborníků i zástupců automobilek totiž downsizing dosáhl svého maxima a nové emisní limity už nedokáže naplňovat. "Motory si mohou vést dobře v současném evropském testovacím cyklu, ale v reálném světě nefungují. Takže přijde řada na upsizing, zvláště pak v případě dieselů," prohlásil Pavan Potluri, analytik IHS Automotive.

Jeho slova ostatně potvrzují i jednotlivé automobilky, které už na postupném zvětšování pracují. Volkswagen podle neoficiálních informací nahradí motor 1,4 TDI novými verzemi 1,6 TDI, místo benzínové jednotky 1,2 TSI pak má přijít agregát 1,5 TSI Evo. V General Motors se údajně chystají novou generaci malých motorů kompletně zvětšit o 25 až 30 procent a stejné plány má i Renault, jehož motůrek 0,9 TCe ustoupí v nabídce většímu 1,2 TCe a i dalším motorům se zvýší objem asi o desetinu.

"Dosáhli jsme limitů downsizingu. Techniky, které jsme používali, nám dále nedovolí splnit emisní normy," přiznal pro Reuters Alain Raposo, šéf vývoje motorů aliance Renault Nissan. Automobilky tak postupně začnou své nejmenší motory vyřazovat z nabídky. To je jistě velké zadostiučinění třeba pro Mercedes, který už v minulosti tříválcovou cestu razantně odmítl. "Stává se stále zřejmějším, že mít v nabídce malý motor není výhoda. Proto jsme se nepřidali k tříválcovému trendu," konstatoval Thomas Weber, šéf vývoje Mercedesu.

Nové motory pro nová pravidla

Neznamená to samozřejmě, že šestiválce a osmiválce přestanou být výsadou prémiových značek. Proces zvětšování motorů bude postupný, faktem ale je, že do dalšího zmenšování už automobilky zřejmě investovat nebudou. A je rozhodně dobrá zpráva, že namísto snahy o obcházení nesmyslně nastavených pravidel bude úsilí vývojářů z automobilek mířit k dosažení co nejlepších reálných hodnot.

Už od příštího roku se začnou emise dieselových aut měřit v běžném provozu a o rok později se pak tyto výsledky mají pro výrobce stát závazným standardem. O další dva roky později pak bude zaveden nový cyklus měření spotřeby a emisí také pro benzínová auta. Motory budou při testech pod znatelně větší zátěží než dosud a budou muset ukázat, jak jsou na tom doopravdy. A je asi každému jasné, že malé přeplňované motory nejsou ve skutečnosti ani zdaleka tak úsporné, jako na papíře.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný