Audi chce být první automobilkou na Měsíci
Audi lunar quattro je název projektu, v rámci kterého se má na Měsíc vypravit lunární vozidlo se čtyřmi kruhy na masce. Náklady na cestu mají být asi 24 milionů eur, tedy v přepočtu 650 milionů korun.
Audi přijalo v automobilovém světě nevídanou výzvu: misi na Měsíc. Společnost totiž podporuje skupinu berlínských inženýrů Part-Time Scientists v soutěži Google Lunar XPRIZE. Kosmická soutěž oslovuje inženýry a podnikatele po celém světě a je dotována částkou 30 milionů dolarů. Audi podává expedici na Měsíc pomocnou ruku v podobě odborných znalostí a vozidla Audi lunar quattro.
Tým, který chce zvítězit, musí být z 90 procent financován ze soukromých zdrojů a dopravit na Měsíc automatizované vozidlo. Pravidla soutěže požadují, aby měsíční vozidlo překonalo na Měsíci vzdálenost minimálně půl kilometru a odeslalo na Zemi fotografie a videa ve vysokém rozlišení. Terénní vozidlo musí kromě toho odstartovat nejpozději v roce 2017 do vesmíru na palubě nosné rakety a překonat více než 380 000 kilometrů až na Měsíc.
Cesta potrvá pět dní a podle kalkulací týmu Part-Time Scientists bude stát přibližně 24 milionů eur. Cílová oblast se nachází severně od rovníku Měsíce nedaleko místa přistání poslední měsíční mise NASA s lidskou posádkou (Apollo 17) z roku 1972. V tomto regionu kolísají teploty v rozsahu až 300 °C. Pokud zde svítí Slunce, rozpálí se tato oblast až na 120 °C kvůli chybějící atmosféře.
Part-Time Scientists se sídlem v Berlíně, které Audi podporuje, jsou jediní účastníci z Německa. V dosavadním průběhu soutěže byl jejich prototyp měsíčního vozidla již vyznamenán dvěma oceněními za průkopnická řešení (tzv. Milestone Prizes). Porota odměnila těmito oceněními s celkovou dotací 750 000 dolarů vývoj měsíčního vozidla a jeho optických systémů. Berlínští výzkumníci pokračovali ve zdokonalování svého měsíčního vozidla a uskutečnili rozsáhlé testy, mimo jiné v rakouských Alpách a na ostrově Tenerife.
Vesmírné technologie pro vaše Audi
Měsíční vozidlo je z velké části zkonstruováno z vysokopevnostního hliníku a má hmotnost 35 kilogramů. Tato hodnota má být během dalšího vývoje ještě více snížena použitím hořčíku a změnami v konstrukci, přestože vozidlo, které ponese označení Audi lunar quattro, bude pravděpodobně o trochu větší. Sluneční světlo je zachycováno otočným solárním panelem, z něhož je elektrická energie ukládána do lithium-iontového akumulátoru, který napájí čtyři elektromotory v nábojích kol. Všechna čtyři kola jsou otočná v rozsahu 360°.
Nejvyšší rychlost činí 3,6 km/h – na povrchu Měsíce jsou však mnohem důležitější robustní vlastnosti pro jízdu v terénu a schopnost bezpečné orientace. Pohyblivá „hlava“ na přídi vozidla nese dvě stereokamery, které snímají detailní záběry ve formátu 3D. Třetí kamera slouží k průzkumu materiálů a vytváří panoramatické záběry s extrémně vysokým rozlišením.
Pracovní skupina, s níž Audi podporuje tým Part-Time Scientists, je v současnosti tvořena deseti zaměstnanci z různých odborných oddělení. Kromě kompetencí v oblasti lehké konstrukce disponují know-how v mnoha dalších oblastech. Týká se to především trvalého pohonu všech kol quattro a elektrického pohonu e-tron. Cílem v této oblasti je další optimalizace provozních vlastností zdokonalením elektromotorů, výkonové elektroniky a akumulátoru.
Do soutěže Google Lunar XPRIZE vstoupilo 34 týmů, aktuálně se účastní už jen 16 skupin. Tým Part-Time Scientists vznikl koncem roku 2008 z iniciativy Roberta Böhma, který pracuje jako poradce IT v Berlíně. Většina ze současných více než 70 členů týmu pochází z Německa a Rakouska. Posilou týmu jsou odborníci ze tří kontinentů včetně bývalého vedoucího pracovníka NASA Jacka Crenshawa z Floridy. Mezi podporovatele skupiny patří kromě Audi četné výzkumné instituty a společnosti z oblasti high-tech, například NVIDIA, Technická univerzita Berlín, Rakouské kosmické fórum (OeWF) a Německé centrum pro letectví a kosmonautiku (DLR).