REVOLUCE: Konec klasických dálnic? V Evropě možná začneme jezdit po plastu!
Odvážný nápad se zatím neshledává s pochopením, jak jsou na tom plastové dálnice?
Lidstvo denně vyprodukuje nepředstavitelné množství plastového odpadu a jen mizivé procento z toho je skutečně recyklováno. Plastovými odpadky jsou zaplavovány celá města, ostrovy, ale i moře. V Holandsku však přišli s nápadem, jak tento plast využít a zároveň vylepšit kvalitu dálnic.
Společnost VolkerWessels představila koncepci plastových dálnic, které pro výrobu jednotlivých bloků budou využívat právě plastový odpad. A vzhledem k tomu, kolik kilometrů dálnic po celé Evropě je, jednalo by se o ideální odbytiště. Pro představu, jak by dálnice měly vypadat, se podívejte na video níže.
Bohužel celý koncept vyvolává více otázek nežli uspokojivých odpovědí. V první řadě je nutné připomenout, že nežijeme ve videohře a všechny dálnice nejsou rovné jako pravítko. Asfalt navíc odolává i pohybu zemského povrchu a to jsou věci, s nimiž by se velké plastové bloky, zasazené do kolejnic, příliš vyrovnat neuměly. Další složkou je počasí, a ačkoliv VolkerWessels uvádí, že jejich plastová dálnice by snesla rozpětí teplot od -40 do 80 stupňů Celsia, jak by to bylo s přilnavosti?
I s protiskluzovým nástřikem by byly bloky nebezpečně kluzké, nemluvě pak o odolnosti proti tíze, která by na ně každý den bez ustání působila. O tuhosti jsou ale výrobci přesvědčeni a dokonce uvádí, že by bloky byly duté, aby v nich mohly být vedeny kabely a dálnice se nezaplavovaly. Jestli je to ovšem vhodný nápad, který chce VolkerWessels protlačit skrze Evropskou unii do států na našem kontinentu, je však stále otázkou.