31. srpna 2023 18:30

Nejočekávanější hra roku je konečně venku! První recenze označují vesmírnou sci-fi za mimořádný úspěch

Následovník Falloutu a Skyrimu je tady! Co říkají první recenzenti na nejočekávanější hru roku?

Čekání je u konce, minimálně tedy pokud jste čekali, co budou na nejvyhlíženější herní titul letošního roku říkat první recenze. Embargo na vesmírné sci-fi Starfield od slavného studia Bethesda (Skyrim, Fallout 76) totiž čerstvě padlo a internet se tak začal plnit buď kompletními, nebo alespoň částečně hotovými texty, jež nám ostatním napoví, jestli se skutečně jedná o takovou pecku, jakou vývojáři celé ty roky slibovali, nebo další zklamání a tzv. bugfest, na něž jsme v posledních letech u takto velkých her už vlastně celkem zvyklí.

Nejčastější slovo, které je v počátečních recenzích zmiňováno, je rozsah. Starfield má skutečně masivní svět, ve kterém budou moci hráči strávit cokoliv mezi 80 až 500 hodinami. Část z toho zabere pochopitelně základní příběh, který údajně má své mouchy a rozhodně se nemůže rovnat těm nejlepším příběhovým hrám, jaké existují, zbytek už ale bude prakticky neředěná explorace vesmíru, který čítá snad na 1 000 planet. A je to právě tahle část, kterou lze klidně vykonávat až po dohrání hlavního příběhu, ve které Starfield opravdu exceluje. Planety jsou rozmanité, nádherně zpracované, a ty, na kterých existuje život, pak doslova překypují aktivitami.

Nicméně není to jen rozsah světa, stejně tak se totiž chválí i míra customizace neboli možností, jak změnit či upravit vaši postavu, vesmírnou loď, nejrůznější základny, posádku a tak dále. Jenom tohle nastavování jednotlivých aspektů hry k vaší dokonalé spokojenosti může zabrat hodiny a hodiny vašeho času. Nicméně dobře, na tohle všechno jsme u her od Bethesdy tak nějak už zvyklí. Tentokrát se však chválí i věc, kterou doposud známé studio nyní spadající pod Microsoft až tak dobře nečinilo.

Řeč je o akčním combatu, kdy jsou údajně střelba ze zbraní a pohyb po levelech extrémně plynulé, svižné a reaktivní – čili přesný opak série Fallout. Akce má spád a gunplay je mimořádně návykový. Není to samozřejmě úroveň Call of Duty, ale údajně combat překonává i nedávný Cyberpunk 2077, což není málo. Vedle toho se pak chválí i vesmírný combat, kdy pilotujete vlastní loď a máte dogfighty s nepřátelskými plavidly. Tenhle systém sice není moc přelomový, ale rozhodně je uspokojivý natolik, abyste se mu ve hře nechtěli vyhýbat.

Některé recenze jsou pak o něco negativnější. Například IGN tvrdí, že ačkoliv je Starfield složený z mixu různých, samostatně povedených prvků, dohromady to úplně nepasuje. Údajně je velmi snadné se ve hře ztratit, nepochytit důležité dějové body, mít od začátku obtížnější hratelnost špatným postupem při odemykání upgradů a celková úroveň přístupnosti není zrovna nejlepší. Velkým problémem pak zůstávají animace a modely postav, kdy zkrátka Bethesda opět naservírovala jen trochu uhlazenější Oblivion. Ve srovnání s hrami jako God of War, The Last of Us, nebo i čerstvý Baldur’s Gate je to zkrátka zklamání.

Nicméně kolem a kolem se zdá, že očekávané sci-fi uspělo tam, kde potřebovalo uspět. Navíc překvapilo z hlediska technické optimalizace, kdy je ve hře minimum bugů, alespoň tedy takových, které by jakkoli narušovaly herní zážitek. Hra zároveň zvládla naplnit obří očekávání spojená s ambiciózními plány samotných tvůrců zejména v otázce průzkumu vesmíru a množstvím obsahu, jaké Starfield nabízí. Ačkoliv to tedy není zcela perfektní a bez chyb, drtivá většina hráčů by měla s výsledkem být spokojena. Ti, kteří si hru předobjednali ve speciální prémiové edici, se o tom koneckonců budou moci přesvědčit už za pár hodin v Early Access režimu. Pro ty ostatní startují raketoplány 6. září.

Zdroj: Forbes, IGN

Ondřej Mrázek

redaktor Prima COOL