Kolik stojí největší hry a kolik umí vydělat? Tajné informace bizarně unikly na veřejnost
Velmi zvláštní chyba umožnila nahlédnout veřejnosti na finanční stránku těch největších herních hitů.
Přesná čísla nákladů a výdělků těch největších videoherních titulů jsou obvykle pečlivě střežena a veřejnost se dostane jen k odhadům. Zveřejněné soudní dokumenty z aktuálního antimonopolního řízení s Microsoftem (zda bude moci pod svou platformu Xbox koupit herní giganty Activision Blizzard) však nedopatřením neměly začerněny všechny citlivé údaje. Co z nich vyplynulo?
Součástí šetření jsou i listiny poskytnuté konkurenční společností Sony a jeho PlayStationem. V nich se uvádí, že The Last of Us: Part 2 stálo 220 milionů dolarů a vyvíjelo ho zhruba 200 lidí, podobný exkluzivní AAA titul Horizon Forbidden West pak vyšel na 212 milionů a zaměstnal 300 vývojářů.
Sony uvedlo, že takové hry jsou sice nákladné, jejich vývoj trvá i více než půl dekády a jde tedy o vysokou sázku, ale vyplatí se, protože velké exkluzivní tituly vytvářejí hluboké a dlouhotrvající zaujetí hráčů a jejich citovou vazbu na platformu. Sony situaci srovnávají s hollywoodskými filmy a franšízami. „Zatímco většina diváků se však na film podívá jednou, hráči úspěšné tříáčkové hry je hrají konstantně. U obvyklého filmu tak stráví dvě hodiny, u hry klidně i stovky hodin za rok,“ uvádí dokument.
Největším vykřičníkem při nákupu Activision Blizzard je pro antimonopolní úřady hitová série Call of Duty. Sony uvádí, že hry této franšízy tvoří díky svému pravidelnému vydávání pro mnoho hráčů jádro PlayStation zážitku. Asi milion z nich hraje na PlayStationu pouze Call of Duty, pro šest milionů tvoří 70% jejich času stráveného u konzole.
Jen v roce 2021 pak Call of Duty přineslo PlayStationu více než 800 milionů dolarů, takže kdyby mělo zcela opustit tuto konzoli (nebo se zásadně změnily podmínky, za kterých by bylo dostupné), znamenalo by to podle Sony zásadní zásah do konkurenceschopnosti jeho herní plarformy.
Microsoft momentálně čelí antimonopolnímu šetření na mnoha trzích, včetně EU. Uvidíme, jakých se od něho dočkáme dalších argumentů. Nákup Activision Blizzard každopádně rozhodně neprobíhá tak hladce, jak by si slavná firma představovala.
Zdroj: IGN