Nové hry jsou moc lehké, postěžoval si v Praze autor legendární pecky, kterou hrál každý z nás
Jsem šťastný, že moje hra stále baví, současné tituly jsou příliš snadné, tvrdí autor Tetrisu
Rozvolněná atmosféra v Sovětském svazu a perestrojka nezpůsobily jen revoluce v zemích východního bloku. Události v 80. letech zásadně ovlivnily i svět videoher. Závan kapitalismu využil ruský programátor Alexej Pažitnov a přivedl na svět Tetris. „Věděl jsem, že to bude dobrá hra, ale že natolik? To jsem nečekal,“ řekl reportérům CNN Prima NEWS na konferenci Game Developers Session v Praze.
Alexej Pažitnov dokázal vytvořit Tetris během pár týdnů, což v současnosti může znít bláznivě. Vždyť nyní na videohrách pracují desítky až stovky lidí po dobu několika let. Skládání padajících kostiček mělo tak jednoduchý a zábavný koncept, že se během 40 let existence Tetris stal obrovským hitem. V současnosti je druhou nejprodávanější hrou světa, v roce 2019 ji z první příčky odsunul Minecraft.
„Když jsem Tetris vyvíjel, a měl jsem jeden z raných prototypů bez skórovacího systému a dalších detailů, dílky prostě jen padaly dolů, tak jsem se sám před sebou nemohl přestat vymlouvat, že něco stále ladím. Už to fungovalo, ale já nedokázal přestat hrát. V tu chvíli jsem si uvědomil, že je to velká hra, ale nečekal jsem nic z toho, co se stalo,“ vzpomínal v rozhovoru pro CNN Prima NEWS na herní konferenci Game Developers Session, kde vývojářům předával své zkušenosti.
Tvůrce Tetrisu Alexej Pažitnov navštívil Prahu. Na konferenci Game Developers Session předával zkušenosti vývojářům videoher. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Tvůrce Tetrisu Alexej Pažitnov navštívil Prahu. Na konferenci Game Developers Session předával zkušenosti vývojářům videoher. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Tvůrce Tetrisu Alexej Pažitnov navštívil Prahu. Na konferenci Game Developers Session předával zkušenosti vývojářům videoher. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Tvůrce Tetrisu Alexej Pažitnov navštívil Prahu. Na konferenci Game Developers Session předával zkušenosti vývojářům videoher. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Game Developers Session je největší herní konference v Česku. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Game Developers Session je největší herní konference v Česku. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Game Developers Session je největší herní konference v Česku. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Game Developers Session je největší herní konference v Česku. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Game Developers Session je největší herní konference v Česku. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Game Developers Session je největší herní konference v Česku. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Tvůrce Tetrisu Alexej Pažitnov navštívil Prahu. Na konferenci Game Developers Session předával zkušenosti vývojářům videoher. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Tvůrce Tetrisu Alexej Pažitnov navštívil Prahu. Na konferenci Game Developers Session předával zkušenosti vývojářům videoher. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Tvůrce Tetrisu Alexej Pažitnov navštívil Prahu. Na konferenci Game Developers Session předával zkušenosti vývojářům videoher. Zdroj: Se souhlasem Jana Hrušovského
Příliš lehké novinky
Osmašedesátiletý Pažitnov si v rozhovoru také posteskl nad nedostatečnou obtížností současných her. „Mám pocit, že kategorie casual her, které jsou pro každého, jsou až příliš jednoduché,“ uvedl a přiznal, že snadnější hry ovlivňují i jeho téměř čtyřicet let starý titul.
„V podstatě se Tetris stal příliš náročným pro občasné hráče. Lidé si zvykli na pouhé dotyky na displeji. V Tetrisu musíte uvažovat nad tím, že musíte dělat několik činností. Do hry tak musíme přidat nějakou úvodní úroveň, aby se lidé sžili s ovládáním a nástroji,“ řekl.
Herní klasika
Základním principem Tetrisu je spojování padajících pěti různě tvarovaných hracích kostek v jeden útvar. Při vytvoření a spojení jedné souvislé řady dojde k jejímu smazání. Rychlost padajících kostek se postupem času zvyšuje, a pokud se celé hrací pole zaplní kostkami, hra končí.
Původní hru Alexej Pažitnov vytvořil v roce 1984 pro počítač Elektronika 60, později se Tetris dostal na počítače se systémem DOS. Na konci osmdesátých let se už padající kostičky objevily i na zařízeních Amiga, Atari nebo ZX Spectrum. Masivní rozšíření přinesla verze na kapesní konzoli GameBoy od japonské firmy Nintendo.
Zdroj: Herní pořad Enter