5 nejpůsobivějších filmů o zajateckých táborech, které si přímo říkají o útěk
Za zdmi často vzniká nejlepší drama i akce.
V sobotu ve 22.05 vás na COOLu trochu vydeptá drsný válečný biják Temný úsvit. Christian Bale se v něm jako pilot ocitne v krutém zajateckém táboře uprostřed laoské džungle. Jak se od něj dá čekat, dlouho se tu neohřeje, jeho cesta za svobodou skrze ďábelskou džungli však bude možná ještě nebezpečnější než tábor sám. Temný úsvit se tak řadí mezi nejzajímavější “lágrové” filmy vůbec. S čím jej ale jde srovnávat?
05) Stalag 17
Zdaleka nejčastějším zasazením pro útěkářské či lágrové (poněvadž ne vždy hrdinové utečou) bijáky je druhá světová válka. Třeba Stalag 17 tak v roce 1953 umně zkombinoval komedii i drama v příběhu zajatých pilotů v německém táboře, a to způsobem, který dovedl Williama Holdena k Oscarovi za hlavní mužskou roli! Na dnešního diváka je Stalag 17 přece jen trochu skromný na výbuchy a digitální triky. Pokud však hledáte perfektní mustr pro tenhle žánr, nemůžete se Stalagem 17 minout.
Stalag 17 Zdroj: Paramount Pictures
04) Von Ryanův Expres
Začínající éra akčního filmu posléze zjistila, že jsou zajatecké tábory ideálním výchozím bodem i pro klasické napínáky. Voj Ryanův Expres s Frankem Sinatrou tak popisuje story zajatců, kteří utečou z tábora poté, co unesou vlak a zamíří s ním do “neutrálního” Švýcarska. Fungovalo to na jedničku, ale aby taky ne. Tenhle film totiž měl zjevnou inspiraci v jednom z nejlepších lágrových filmů vůbec...
Von Ryanův Expres Zdroj: 20th Century Fox
03) Velký útěk
Právě Velký útěk z roku 1963, v němž se asi sto různých postav (v čele se Stevem McQueenem) rozhodne prchnout rovněž do Švýcarska, patří na absolutní vrchol toho, jak zkombinovat zajatecký tábor a zábavu. Snímek inspiroval davy následovníků, když ne nutně lágrovým zasazením, pak rozhodně kamerou, akcí i svým samotným pojetím. Biják je totiž volně inspirován skutečným útěkem během druhé světové, ale z “předlohy” si bere jen to nejnutnější pro správnou filmovou zábavu.
Velký útěk Zdroj: United Artists
02) Most přes řeku Kwai
Proč tedy Velký útěk není na prvním místě? Protože jsou dva vážnější zástupci žánru ještě lepší! Most přes řeku Kwai má přitom hned dvě zásadní výhody – neodehrává se v (otřepaném) německém, nýbrž v (méně otřepaném) japonském táboře a má také originálnější děj. Část hlavních hrdinů, která pro Japončíky staví titulní most, totiž propadne Stockholmskému syndromu, a jiná část, která má most v akčním finále sabotovat, tak uzavírá příběh mnohem tragičtější, než je jinak v tomhle žánru zvykem!
Most přes řeku Kwai Zdroj: Columbia Pictures
01) Motýlek
Absolutní cenu za nejlepší filmové věznění pak získává film, který se vůbec neodehrává ve druhé světové. Ano, moc podobných věru není! Motýlek je od akce na hony vzdálen a namísto toho popisuje příběh vězňů (jedním z nich je opět nepoučitelný Steve McQueen) v trestanecké kolonii ve Francouzské Guyaně. Motýlek je mezi lágrovými filmy čímsi jako Vykoupením z věznice Shawshank. Jen o fous šedivějším a snoubí se v něm jak filmová genialita, tak i o fous vážnější polemizování o povaze svobody, přátelství a vůbec všeho, co k tomu patří.
Motýlek
Temný úsvit začíná na Prima COOL v sobotu ve 22.05.