5 nejoriginálněji vyprávěných filmů všech dob: Které hollywoodské pecky vám zamotají hlavu?
V 90. letech začalo vznikat velké množství filmů s nelineárním vyprávěním – tedy prezentováním příběhu nechronologicky. Řada památných hitů pracuje s příběhem opravdu velmi originálně.
Plynutí času jsme zvyklí vnímat lineárně, tedy z minulosti přes přítomnost do budoucnosti. Tak, jak běží náš život, se nejčastěji vyprávějí i filmy. Jenže co když klasický přístup k odvyprávění příběhu od začátku do konce nestačí? Přinášíme pětici skvělých filmů, jež s časem pracují mnohem volněji a originálněji – jak ukazuje poctivě interaktivní web vzniklý jako součást výzkumu z roku 2017, který se vyplatí pořádně proklikat a z něhož pocházejí i níže předložené grafy.
5) 12 opic
Koho jiného přemluvit k natočení dystopického filmu o cestování časem než Terryho Gilliama? Bývalý člen Monty Pythonů svou nekonečnou imaginaci ukázal už mnohokrát a tentokrát ji prodal i při zpracování scénáře, který výjimečně nebyl jeho vlastní. Snímek začíná nedlouho před koncem příběhu děním v roce 1996 a po necelých 20 minutách se dostaneme na úplný začátek – paradoxně do roku 2035. Pak je příběh vyprávěn víceméně lineárně, pouze s občasnými prostřihy budoucího dění. Gilliamovo cvičení v divácké pozornosti mate nejen nelineárním vyprávěním a tématem skákání v čase, ale i nejistotou, nakolik jsou viděné obrazy skutečné či jen výplodem choré mysli…
Vývoj vyprávění filmu 12 opic
4) Věčný svit neposkvrněné mysli
Svérázně odvyprávěná romance se netají vizuálním rukopisem videoklipaře Michela Gondryho i vztahově pesimistickým příběhem Charlieho Kaufmana. Zcela v souladu se snahami obou protagonistů v podání Jima Carreyho a Kate Winslet o vymazání vzpomínek na toho druhého ukazuje snímek lidskou paměť jako útržkovitou a nespolehlivou – s čímž se následně musí vypořádat i divák. Nepřehledná a matoucí struktura vyprávění je pro většinu diváků na první zhlédnutí přece jen příliš bizarní, při dostatečném množství snahy však z mišmaše unikavých výjevů vyvstane jedna z nejhlubších romantik 21. století.
Vývoj vyprávění filmu Věčný svit neposkvrněné mysli
3) Obvyklí podezřelí
V polovině 90. let bavil diváky chytře napsaný a skvěle zrežírovaný thriller, který se navíc mohl pochlubit i skvělým obsazením v čele s Gabrielem Byrnem, Beniciem del Torem a nezapomenutelným Kevinem Spaceym. Nelineární vyprávění začne za polovinou příběhu a zhruba po půlhodině začnou převažovat flashbacky, postupně vyprávějící, jak se postavy dostaly až sem. I díky tomu se režisérovi Bryanu Singerovi podařilo fascinovat diváky jedním z nejslavnějších plot twistů v dějinách – a o to více zaráží, že se film kvůli komplikované struktuře vyprávění málem nepodařilo realizovat.
Vývoj vyprávění filmu Obvvyklí podezřelí
2) Pulp Fiction
Druhý snímek Quentina Tarantina z roku 1994 se zařadil mezi základní díla moderního filmového kánonu a těžko najít někoho, kdo by jej neviděl. Začíná uprostřed děje, po prvním flashbacku postupuje víceméně kupředu, ovšem celá poslední půlhodina je pak dalším flashbackem. Sám Tarantino k této nezvyklé struktuře poznamenal: „Na rozbíjení lineární struktury je skvělé, že narušuje klidový stav [publika]. Najednou jako byste je slyšeli: ‚Musím se na to dívat... musím dávat pozor.‘ Je zábavné sledovat, jak publikum svým způsobem film pronásleduje.“
Vývoj vyprávění filmu Pulp Fiction
1) Memento
Starší thriller Christophera Nolana se díky útržkovitosti a zcela jedinečné práci s časem stal typickým zástupcem filmové postmoderny. Vyprávění totiž přeskakuje mezi linkou plynoucí lineárně a linkou retrospektivní – a právě prezentaci děje od konce k začátku je věnována většina prostoru v souladu s poruchou paměti, kterou trpí hlavní hrdina. Přestože tedy film končí vlastně v půlce příběhu, úspěšně si v rukávu schovává pár es, jež na diváka v závěru snímku drtivě dopadnou. Takhle vypadá precizní, a přitom stylová práce s nelineárním vyprávěním, které vstoupilo do učebnic.
Vývoj vyprávění filmu Memento