6 nejlepších metafilmů, které musíte vidět po třetím Deadpoolovi. Tyhle filmy koukají na vás
Masivní komiksový crossover Deadpool a Wolverine boří rekordy a láká fanoušky na komedii o cestování nejen multiverzem, ale svým způsobem i napříč různými filmovými světy. Potřebujete takových filmů víc? Jak je libo, našli jsme šest snímků, které dokazují, že sledujete-li film dostatečně dlouho, začne sledovat také on vás.
Wayneův svět
Komedie o dvou exotech, kteří se snaží prorazit ve světě šoubyznysu, sází na relativně absurdní humor. Jeho součástí je časté ťukání na pomyslnou čtvrtou stěnu, během něhož si hrdinové nejen uvědomují přítomnost filmové kamery a mluví jejím prostřednictvím k divákům, ale také před ní občas prchají a peskují jiné postavy, které chtějí mluvit do kamery místo nich.
Waynův svět Zdroj: Paramount Pictures
Čtěte také: Mlčení jehňátek a další kultovní snímky. Podívejte se na nejlepší filmy všech dob
Vřískot
Hrdinové kultovního hororu z pera Kevina Williamsona si sice přímo neuvědomují, že žijí ve filmu, když ale v jejich okolí řádí maskovaný zabiják, vědomě postupují podle žánrových pravidel. Ta si však uvědomuje i vrah, a tak se příběh, jenž by zcela snadno mohl být klasickým slasherem ve stylu Halloweenu, Pátku třináctého či Černých Vánoc, mění v souboj dvou filmuznalých skupin, jež využívají pravidla filmového vyprávění proti sobě. Obě strany vědí, jak by se příběh mohl odvíjet, a jeho regule ohýbají podle potřeby, aniž by je přímo porušily. Výsledkem je chytrá hra s žánrem, která si vyžádala celou skvělou filmovou sérii.
Vřískot Zdroj: Spyglass Entertainment
Kdo chce zabít Jessii?
Komiksové crossovery, v nichž si hrdinové uvědomují přítomnost média, jsou mnohem starší než Deadpool a koneckonců celé MCU. A dokonce se objevily v Československu. Přístroj na zhmotňování snů a záliba v komiksových sešitech způsobí, že se z obrázkového světa přenesou do socialistické reality zlý Superman, Pistolník a krásná Jessie, která se před prvními dvěma snaží ukrýt revoluční antigravitační rukavice. Dva rozdílné přístupy k fikci – komiksová nadsázka a satira na určitý životní styl v Československu 60. let – jsou primárním zdrojem vynikajícího humoru.
Olga Schoberová ve filmu Kdo chce zabít Jessii? Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Ďábelská frekvence
Gaučový povaleč Roy má tu smůlu, že mu ke všem jeho trablům manželka Helen rozbije milovanou televizi. V té chvíli se objeví tajemný pan Spike s nabídkou satelitu s 666 programy. Radost ale netrvá dlouho, satelitní talíř oba manžele vcucne do světa televizních pořadů. Manželé tak cestují multiverzem různých fikčních světů televizních pořadů. Problém je, že všechny jsou bizarně deformované, dočkáme se například zombie verze Wayneova světa, dětské variace hororu Shocker nebo snímku s názvem Tři muži a Rosemaryno nemluvně. Cesta pekelným světem televizního vysílání navrátí manželům ztracenou harmonii a divákům poskytne pořádnou meta jízdu.
Ďábelská frekvence Zdroj: Warner Bros.
Horší už to nebude
Obyčejný chlápek Harold začne ve své hlavě slýchat ženský hlas, jenž poskytuje komentář k jeho životu. To samo o sobě je relativně znepokojivé, pravý problém nastane, když mu hlas začne prorokovat smrt. Pustí se proto do pátrání po podivném hlase, aby zjistil, že je postavou z knihy, která ovládá jeho život.
Horší už to nebude Zdroj: Columbia Pictures
Vrah zůstal po škole
Parodie na teenagerské horory i na filmy, které parodují teenagerské horory, představuje bizarní smršť různých žánrových vzorců. Najdeme tu spojující zápletku se sériovým vrahem, příběh o dospívání, divné genetické mutace i cestování časem. K tomu film dost ostře podvrací sebeuvědomělé prostředky, které využívá například Vřískot. V jedné z klíčových scén se hrdinové snaží inspirovat scénou ze slasheru, jehož hrdinové se také chystají inspirovat scénou ze slasheru, jehož postavy se snaží o totéž… Ujetý film je o dost šílenější než Deadpool a jeho pomrkávání na diváka o dost nenápadnější a přitom intenzivnější.
Vrah zůstal po škole Zdroj: Sony Pictures
Zdroj: Autorský text
Video: Trailer filmu Deadpool & Wolverine