19. července 2017 14:02

Je Dunkerk nejlepší film roku? Tady se dozvíte, jestli režisér Temného rytíře a Počátku natočil další pecku!

Christopher Nolan je tu s válkou, jak jste ji ještě nezažili.

V roce 1940 uvízla ve francouzském přístavu Dunkerk britská armáda. 400 000 mužů čekala téměř jistá likvidace nacisty, nakonec ale všechno dopadlo relativně dobře. Co přesně se tehdy dělo? Odpovědi nabízí nový film Christophera Nolana, který už má za sebou novinářskou projekci a jak asi tušíte, potřebujete vidět na co největším plátně!

Karel Ryška / Prima COOL

Dunkerk možná není nejlepší válečný film všech dob, post nejlepšího válečného filmu 21. století mu ale bude slušet taky. Christopher Nolan vzal všechno, co se naučil u Temného rytíře, Počátku a Interstellaru, a slil to do výpravné podívané o evakuaci, která zřejmě rozhodla o budoucnosti celého světa. Jestli čekáte dialogovku s hrstkou velkolepých bitevních scén, očividně Nolana moc neznáte. Dunkerk je totiž věrný trailerům a jedná se o 107 minut dlouhý napínák, ve kterém se míchají časové linie a precizní obrazové výjevy vydávají za tisíc slov. Všechno od scénáře až po herce a režii je tu prostě parádní. A jestli vám to náhodou nestačí… Tom Hardy je tu TAK - STRAŠNĚ - BOŽÍ!

Hodnocení: 9/10

Petr Cífka / Prima COOL

Bylo to velké a bylo toho opravdu hodně, a to i v docela skromných sto minutách. Ohromný IMAXovský zážitek a jeden z nejvíc těžkotonážních filmů přesně definuje sílu Christophera Nolana jako asi nejschopnějšího režiséra současnosti – precizní realizace, cit pro každý produkční detail a kongeniálně jedinečná práce se zvukovou složkou, s hlukem, neurotickým tikáním i skličující hudbou. Dunkerk se díky těmhle dispozicím mění v extrémně působivý a bolavý boj o přežití, který vás v první minutě chytí a ve sté vyčerpané vyflusne. Drsný a bolestivý kinozážitek, který doma nikdy nemůže tak skvěle fungovat, protože jde spíš o trýznivé výjevy z válečné pasti, než o klasické vyprávění z druhé světové.

Hodnocení: 9/10

Martin Svoboda / Aktuálně.cz

To čeho jsem se bál, tedy štědrá věková přístupnost, nakonec nevadí. Dokonce je působivé, jak mrtví vojáci jakoby mizeli do prázdna, tím jde o velmi "filmový" zážitek. Ostatně hodně věcí tu je velmi "filmových" i při "obětování" vztahu k realitě - což ale neberu jako výtku v žádném slova smyslu. Jde zkrátka o velkolepý konstrukt, příběh o události (proto ne o lidech). Filmovost Dunkerku ostatně dokáže to, že se vsadím, že bude popisován výhradně skrze to, jak se vztahuje k jiným válečným filmům, o kolik toho ukazuje víc nebo míň než ony... Rozhodně velká Nolanova exhibice, kterou nejde nerespektovat, i když mě příliš nezasáhla, nevtáhla a můj zážitek z ní byl jen racionální úcta k dobře odvedené práci. Byť třeba hrátky časem hraničí s čistým gimmickem... i když tím se opět vracím k tomu, že Dunkerk není nic míň a nic víc než Film.

Hodnocení: 8/10

Tomáš Vyskočil / Edna.cz

Původně jsem měl pro recenzi Dunkerku před projekcí připraveno něco ve stylu “je vlastně zbytečné chodit letos po Dunkerku na další filmy, když nejlepší film tu máme už v červenci”, ale po skončení filmu přeci jen nejsem ohromen na 10/10.

Ano, samozřejmě, je to hodina a tři čtvrtě naprosto skvěle nasnímané a neuvěřitelné napínavé podívané.

Ano, projekce v IMAXu vás vtáhne a vidíte kapky krve na píscích Dunkerku a každé zavlnění moře.

Ano, “nervózní” hudba Hanse Zimmera je perfektní, jak se prolíná se zvukem a střihem a jen na málo okamžiků vás nechá vydechnout. Ano, neokoukaní herci hrají dokonale vystrašeně a staří mazáci jako Kenneth Branagh nebo Tom Hardy dělají oscarové výkony už jen obočím.

Ale přesto mi tam něco chybělo. Občas jsou tři paralelní roviny vyprávění tří různých skupin hrdinů trochu zamotané (film najednou skočí do noci a nevíte proč). A především jak se Christopher Nolan soustředil jen na samotný prožitek evakuace Dunkerku, nezbyl prostor na nějaký úvod či závěr. Ne snad že by bylo potřeba vysvětlovat, kdo vlastně útočí a proč (mimochodem, nezahlédnete ani jednoho Němce!), ale prožitek hrdinů aniž bychom znali jejich minulost, vztahy či další osudy, dělá celý příběh méně osobním.

Polopatě řečeno - Zachraňte vojína Ryana má podobně úžasnou úvodní sekvenci, ale co z něj dělá lepší film než Dunkerk je i zbytek filmu, kde všechny hrdiny strhané válečnými útrapami poznáme do detailů. A i ten konec překvapivě zvládl Spielberg tak, že zamáčknete větší slzu.

Hodnocení: 9/10

Půjdete na Dunkerk do kina, nebo vás moc nezajímá? Dejte vědět v komentářích!

Karel Ryška

šéfeditor FTV Prima, COOL & ZOOM

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný