Avatar 2 míří do kin ve více verzích. Jakou si vybrat, abyste měli nejlepší zážitek?
Výběr správného kinosálu může být v případě Avatara 2 celkem slušný oříšek. A rozhodně na něm záleží!
V případě prvního Avatara to bylo jednoduché. Kdo si ho chtěl užít v té nejlepší možné podobě, jednoduše si zarezervoval lístky do jediného českého IMAXu na pražské Floře. Jenže v případě dvojky je situace podstatně složitější. Technologie se mezitím posunuly a režisér filmu James Cameron je samozřejmě využívá naplno. Na ideální verzi nového Avatara v podobě 3D HFR HDR projekce však v Česku můžeme zapomenout...
Česká kina sice nejsou technologicky na špičce, alespoň už se však naučila rozlišovat ve svých programech různé druhy projekcí a vysílacích formátů. V případě nového Avatara si je třeba hlídat především značku HFR a pak zvukový a promítací standard konkrétního sálu. Důležitá je totiž taky svítivost!
Není třeba zdůrazňovat, že pokud vám to zrak a vnímání umožňuje – tedy pokud trojrozměrný vjem zvládáte a nedělá se vám z něho zle – vyhněte se klasickému 2D formátu. Avatar je samou svou podstatou 3D film a jeho sledování s plochým obrazem by se dalo přirovnat k poslouchání koncertu z dálky za kopcem.
Ale jak dál?
Avatar: The Way of Water Zdroj: 20th Century Studios
Stárnoucí český IMAX
Stále sice platí, že IMAX má největší plátno v ideálním poměru stran 1.90 : 1 a je nejlépe uzpůsobený pro 3D, jenže ten český už bohužel dávno nepatří na špičku. Je totiž vybaven staršími dvojitými xenonovými projektory, nikoli laserovým systémem jako modernější zahraniční IMAX sály.
To znamená, že v českých multiplexech lze najít sály s modernějšími projektory s vyšší svítivostí – u 3D pozorovaného přes filtr brýlí je svítivost dost podstatným parametrem. Určuje totiž nejen jasnost a zářivost obrazu, ale taky jeho dynamický kontrast, tedy rozdíl mezi tmavými a světlými částmi obrazu. Kouzlo Avatara dost často stojí právě na kontrastních scénách, kdy zářivé objekty doslova vystupují ze svého okolí...
V českém IMAXu navíc najdeme duální systém, který sice umí 4K, ale kombinací dvou 2K obrazů promítaných pro každé oko. Kromě toho, že je pak obraz o něco méně ostrý, tato kombinace navíc neumožňuje vysílat ve vyšší snímkové frekvenci neboli HFR, kterou nový Avatar přináší – konkrétně ve variantě vHFR. Jaké jsou její výhody a nevýhody?
HFR nebo radši klasický filmový dojem?
S vyšší snímkovou frekvenci neboli HFR už experimentoval například Peter Jackson v trilogii Hobit. Ten běžel místo klasických 24 snímků za vteřinu ve dvojnásobné frekvenci 48 snímků. Obraz a hlavně veškerý pohyb byl ve filmu plynulejší a přirozenější, jenže lidské vnímání už je zvyklé na klasických 24 fps, které mu přijde více „filmové“, zatímco HFR obraz vnímá „levně a televizně“ jako videohru. V případě televizí, které v rámci svých obrazových módů snímky uměle dopočítávají, se pak mluví posměšně o tzv. soap opera efektu a pro sledování filmů se doporučuje takové vyhlazování vypínat.
James Cameron na to však šel chytře. Natočil nového Avatara v HFR při 48 snímcích za vteřinu, ale výsledný film nabízí ve vHFR, neboli variabilním HFR. Dynamické scény se spoustou pohybu běží v plynulejším HFR, ale ty ostatní vždy dva sousední snímky zdvojují, což dělá dojem polovičních 24 snímků za vteřinu, tedy klasický filmový look. Formát HFR 48 umí drtivá většina moderních promítaček, takže i většina kin nabízí výběr mezi normální a HFR projekcí.
Pokud se vám nelíbil obraz filmů jako Hobit, Blíženec nebo Ulička slávy, které už v HFR běžely, pak zvolte klasiku. Jde čistě o otázku vkusu. Akční scény však v HFR rozhodně dávají smysl, jinak by po této technologii Cameron nesáhl.
Avatar: The Way of Water Zdroj: 20th Century Studios
Výběr sálu a zvuku – 3D bohužel bez Dolby Atmos
Avatar sice vtahuje hlavně svou vizualitou, ale dobré prostorové audio je pro filmové emoce nezbytné. IMAX je zde opět specifický s audio systémem Yamaha-Sonic. Ten je hodně agresivně a „uřvaně“ naladěný, což nemusí vyhovovat každému. Zlatým standardem a zárukou kvality je Dolby Atmos, který v Česku umí už 18 sálů a jejich seznam najdete v tomto seznamu. Projekce v tomto formátu bývají obvykle označené, takže není problém si je vybrat. Jenže v česku žádný sál neumí zároveň 3D a Dolby Atmos...
Výběr sálu s moderním, a tedy svítivým projektorem s vysokým kontrastem a tím nejlepším 3D efektem, už je daleko složitější a dost technická disciplína. Dá se však použít poučka, že sály ve větších a novějších multiplexech mívají i dobré projektory, zatímco u těch zapadlých na maloměstě jde spíše o výjimku. Kdo chce, může si projít a vyfiltrovat seznam vybavení všech českých kinosálů.
Pro kombinaci 3D s HFR jsou v Česku nejlepší sál č. 10 v pražském Cinema City Chodov přímo doporučený technickým týmem Jamese Camerona, a pak taky Premiere CInemas v pražské Hostivaři. Tam nabízejí ideální kombinaci moderních 3D promítaček, HFR a zároveň IMAX formátu, ale samozřejmě s menším plátnem než v IMAXu.
Za tím nejlepším za hranice
Kdo chce vidět Avatara skutečně v takové podobě, jakou si James Cameron vysnil, musí za hranice. Jen tam jsou sály vybavené nejlepšími laserovými projektory, které poskytují HDR efekt, tedy vysoký dynamický kontrast, který známe z moderních televizí nebo třeba už i telefonů či tabletů. IMAX vybavený laserem je nejblíže třeba ve Vídni či v Berlíně na Mercedes Platz, kde dávají Avatara v 3D HFR.
Nejlepší verzí filmu je však podle Camerona už zmíněná 3D HFR HDR, kterou umí jen kina vlastnící licenci Dolby Cinema, garantující tu nejmodernější obrazovou i zvukovou technologii. Nejblíže Česku jsou kina v rakouské Vídni, Linci nebo v německém Mnichově. Jejich kompletní seznam najdete na stránkách Dolby.