5 důvodů, proč je Lída Baarová spíš ostudou než triumfem
Měli byste si na tuhle filmovou událost zajít i vy?
Do kin právě dorazila Lída Baarová. Celovečerní film o české herečce, do které se v třicátých letech zamiloval samotný Joseph Goebbels, je u nás vydáván za největší filmovou událost roku. Hlavně tváří v tvář Masarykovi od Ševčíka je to hodně odvážné tvrzení, ještě horší je ale jiný drobný detail - že se Lída Baarová příliš nepovedla.
Proč se moc nevyplatí do ní investovat čas a peníze? Tady máte pět postřehů, které vás snad zavedou k nějakému jinému filmu. V kinech je zrovna Osm hrozných, Sázka na nejistotu nebo Fúsi, tedy hned trojice povedených bijáků, které si diváckou pozornost rozhodně zaslouží víc.
1) Místo celovečerního filmu jsme dostali spíš televizní
Lída Baarová se natáčela ve spoustě malebných exteriérů a interiérů, její vizuální podání je ale mdlé, digitální a vůbec dost nefilmové. Stačí se podívat třeba na Normal zmíněného Ševčíka - takhle má vypadat kamera na úrovni! Tady dostanete takové hůře vypadající Četnické humoresky, což je při údajném osmdesátimilionovém rozpočtu dost neveselá zpráva.
Záběry z filmu Lída Baarová Zdroj: CinemArt
2) Hlavní hrdinka nemá šanci zaujmout
Prakticky každý film je hlavně o příběhu a o postavách. I kdyby Lídu Baarovou někdo natočil na mobil, pořád by mohla zajmout a strhnout, vizuální podání je totiž druhotné. Největší problém Lídy Baarové ale bohužel není v nasnímání. Ten tkví v hlavní hrdince, která není pečlivě vykreslenou postavou, nýbrž slepencem dvou hereckých poloh - naivní holčičky a sebevědomé femme fatale. Že se film Baarovou schválně pokouší vykreslit nejednoznačně? O tom není pochyb. Vůbec se mu to ale nedaří a divák dostává jen chabě sepsanou protagonistku, které se nedá věřit ani jedno ani druhé.
3) Většina obsazení se utápí v nemohoucnosti
Co s hlavní hrdinkou, která neobstojí sama o sobě? Vždycky ji můžete zasadit do promyšleného filmu s kupou jiných skvělých postav, jenže ani tady se Lídě Baarové nezadařilo. Ačkoliv se na plátně mihne pár povedených hereckých kreací, většina důležitých hrdinů a hrdinek je mimo buď kvůli mizerným dialogům nebo kvůli postsynchronům, které pohřbívají solidní výkony německých herců. Martin Stránský nebo Viktor Preiss jsou samozřejmě mistry dabingu (Hugh Laurie a Robin Williams by mohli vyprávět). Sem ale jejich hlasy nepasují a rozbíjí tak dramatickou strukturu mnoha scén.
Lída Baarová 5 Zdroj: CinemArt
4) Zdejší Hitler nikoho nevyděsí
Pavlu Křížovi patří všechna čest za to, že se v Lídě Baarové ujal role Adolfa Hitlera. Jeho interpretace německého Vůdce ale povážlivě skřípe, zejména kvůli tomu, že si na plátně neumí vydobýt respekt. Křížovi zásadně chybí Hitlerova dikce, kterou tak dobře zvládlo mnoho jiných herců. A bez ní zbývá jen uniforma a gestikulace, což ale na vykreslení děsivého nacistického lídra nestačí.
5) Celé je to spíš nepovedená komedie
Lída Baarová tedy neoslní ani vizuálem, ani herci a ve finále ani příběhem. Život české herečky sice zní jako ideální námět na parádní film, v kinech ale najdete jen nevydařenou přehlídku scén se slavnými lidmi, která je proložená mnoha bizarními výjevy. Jako příklad snad stačí uvést soulož Baarové a Goebbelse, která se "zrcadlí" v krbovém ohni a v sále vyvolala hlavně smích. A podobně je na tom i řada jiných pasáží, které zřejmě měly být dramatickými vrcholy celého filmu. Jen aby se proměnily v jeho nejbolestivější momenty...
Lída Baarová 3 Zdroj: CinemArt
Česká kinematografie nám zrovna loni dokázala, že není jen o Babovřescích a Kameňácích. Ztraceni v Mnichově, Kobry a užovky nebo Nenasytná Tiffany jsou jasnými důkazy toho, že se u nás dá natočit vynikající film, takže je docela smutné, že se bude domácí tvorba letos soudit podle hojně navštěvované Lídy Baarové. Ale třeba nás ještě zachrání ten Masaryk...