TESLA posílá auta bez řidiče do světa. Kdy je potkáme na silnicích v Česku?
Nelekněte se, až vás předjede prázdné auto.
Tesla patří ve vývoji samořiditelných aut na samotnou špičku. Vždyť od doby, co do svých aut uvedla funkci Autopilot, najeli v tomto módu řidiči po celém světě už takřka půl miliardy kilometrů. Právě z těchto dat čerpají vývojáři Tesly nejvíc. Zároveň však na silnicích v Kalifornii jezdí čtyři prototypy Tesly X s největší mírou autonomie - v autě vůbec nemusí sedět řidič a auto v žádné fázi jízdy nepočítá s tím, že by mu předalo řízení.
A právě tato zcela samostatná auta už se vydala dále do světa. "Testujeme v mnoha dalších lokalitách mimo Kalifornii," stojí ve vyjádření Tesly. S největší pravděpodobností se však jedná zejména o další americké státy, jelikož několik z nich už přijalo zákony, které umožňují provoz vozidel s nejvyšší mírou autonomie (úroveň 4 a 5). Nejpopulárnější jsou momentálně státy Nevada a Michigan.
A kdy se dočkáme aut bez řidiče u nás? Zatím to nehrozí, jelikož v Česku i dalších evropských zemích jejich provoz blokuje vídeňská Úmluva o silničním provozu z roku 1968. V té se mimojiné říká, že řidič musí plně ovládat vozidlo, zatímco v zámoří nese odpovědnost za vozidlo jeho majitel a nikoli vozka (řidič). Vozka proto, že tyto paragrafy jsou v podstatě pozůstatkem z éry kočárů. Momentálně však vycházejí jako pokrokovější než ty evropské.
V Česku mohou jezdit vozidla s autonomií úrovně 2 až 3, kdy za jistých okolností může řidič předat řízení automatu, ale musí být připraven ho kdykoli převzít zpět.
Pokud máte v úrovních autonomie guláš, tady je jejich základní rozdělení dle SEA International:
Úroveň 0: Řidič zcela ovládá vozidlo. Automatické systémy mohou podávat hlášení a varování.
Úroveň 1: Některé prvky jsou automatizovány - adaptivní tempomat, držení jízdních pruhů, parkování a další.
Úroveň 2: Automat ovládá vozidlo, ale řidič se musí zcela věnovat provozu a být okamžitě připraven převzít řízení.
Úroveň 3: V určitých prostředích (zejména na dálnicích) řidič nemusí být ve střehu a může se věnovat jiným činostem. Automat mu však může dát s předstihem signál, že předává řízení.
Úroveň 4: Automat je schopen zcela samostatně řídit takřka ve všech situacích, kromě nepříznivých povětrnostních podmínek. Řidič musí vyhodnotit, zda jsou podmínky vhodné, aby předal řízení.
Úroveň 5: Člověk pouze aktivuje systém a zadává cílovou destinaci. Jinak se o vše stará automat. Vozidlo ani nemusí být vybaveno volantem.
Jsme zvědaví, kdy se autonomní auta utkají s výzvou jako je tahle africká křižovatka: