Placený Facebook a Instagram? První krok je tady, nové předplatné má přehnanou cenu
Dvě největší sociální sítě nabídnou měsíční předplatné, které má za nemalou částku přinést několik výhod. Některé by přitom měly být spíš samozřejmostí, nikoliv bonusem.
Společnost Meta provozující největší sociální sítě Facebook a Instagram rozjíždí nové měsíční předplatné. V instagramovém příspěvku to oznámil její šéf Mark Zuckerberg. Službu s názvem Meta Verified jako první už od tohoto týdne ochutnají uživatelé v Austrálii a na Novém Zélandu, kde vyjde na 11,99 dolaru při platbě na webu nebo 14,99 na mobilech. Brzy se má dostat i do zbytku světa, včetně Česka. Co nabídne?
„Tento týden startujeme Meta Verified – předplatné, které vám umožní ověřit pravost svého účtu pomocí občanky, získat k němu modrou fajfku, mít speciální ochranu proti falešným účtům, které by se za vás chtěly vydávat, a získat přímý přístup k zákaznické podpoře... Tato nová služba je o zvýšení autenticity a bezpečnosti napříč našimi službami,“ napsal Zuckerberg. Modrá fajfka platícím zajistí taky větší viditelnost a dosah na obou sociálních sítích – a to jak v rámci příspěvků, tak v řazení komentářů.
Zmíněný měsíční poplatek se bude platit za Facebook i Instagram dohromady. Fajfku i výhody tak člověk dostane na obou službách současně a bez ohledu na to, zda je používá na počítači či přes mobilní/tabletovou aplikaci. Větší poplatek při platbě přes mobilní aplikace se dá zdůvodnit tím, že do ní Meta zahrnuje provizi, kterou si z každé transakce berou Apple a Google.
Modré ověřovací fajfky Zdroj: iStock
Služba zatím bude dostupná pouze pro jednotlivce, nikoli pro účty známých osobností, firem nebo politiků. Těm už sice Meta ověření fajfkou nabízí, ale chce je do budoucna taky převést na předplatné a nabídnout jim výhody navíc. Ověření autenticity už tak nebude zdarma pro nikoho.
K ověření bude nutné splnit minimální množství aktivity na sociální síti, mít věk alespoň 18 let, zaslat sken občanky s odpovídajícím jménem a fotografií a taky mít rozeznatelnou svou fotku i plné jméno viditelné na sociálním účtu. Při každé změně jména či profilové fotky bude muset účet projít reautentifikací.
Jde o obdobu modré ověřovací fajfky, kterou za 8 dolarů měsíčně zavádí Twitter pod názvem Twitter Blue. Za tu tam uživatelé dostanou přednostní přístup k novým funkcím, možnost psát delší tweety s až 4 000 znaky a s možností jejich následných úprav, lepší viditelnost, NFT profilovky nebo poloviční množství reklam.
Otázkou zůstává, jaká bude ochota lidí si za něco takového platit, když třeba možnost ověření identity nebo přístupu k zákaznické podpoře by měly být samozřejmostí u služby, která díky dolování osobních dat uživatelů (a následnému poskytování reklamy na nich) v roce 2022 vydělala 116 miliard dolarů se ziskem 23 miliard. Až dosud přitom třeba v Česku neposkytovala žádnou zákaznickou podporu jednotlivcům, ale ani společnostem či firmám.
Zdroj: The Verge, Meta Newsroom