Kodiaq má verzi pro záchranáře se spoustou vychytávek
Má dvě baterie, speciální vystřelovací zásuvku a nevadí mu ani plný plyn za studena. Škoda chce s univerzálním modelem Kodiaq uspět i u policie, hasičů nebo záchranářů, a tak představila první speciální úpravu pro lékaře.
Upravené záchranářské Škody Kodiaq budou v Česku sloužit jako takzvané rendez-vous vozy v rámci setkávacího systému záchranné služby. Jejich úkolem je rychlý přesun lékařů, takže mohou pacienta základně ošetřit ještě před příjezdem sanitky. A když už nejsou na místě potřeba, mohou hned spěchat k dalšímu případu. Jeden takový vůz díky tomu zvládne obsloužit i čtyři velké sanitní vozy záchranářů. V současnosti stejnou roli plní například upravená Škoda Yeti nebo několik vozů Mercedes-Benz ML.
Vybaven do akce
Záchranářský Kodiaq dostal velké množství speciální výbavy. Má například přídavné ohřívání oleje, aby bylo auto neustále připraveno k rychlé jízdě. Olej tak má konstantně teplotu 60 °C a řidič na to může "šlápnout" prakticky okamžitě po vyjetí bez obav z poškození studeného motoru. Najdete zde také druhou baterii s kapacitou 70 Ah, která se stará o napájení přídavného vybavení, jako jsou majáky.
Při stání v garážích je auto zapojené do elektrické zásuvky, aby bylo zajištěné dobíjení obou baterií i zmíněné předehřívání oleje. Aby však řidič nemusel na nic myslet, kabel se ze zásuvky automaticky odpojí okamžitě po nastartování. Uvnitř najdete mimo jiné defibrilátor, plicní ventilátor, odsávačku či rozsáhlou lékařskou sadu pro zajištění první pomoci. Vysouvací pult v kufru má nosnost celých 200 kilogramů.
Vidět a být viděn
Působivá je také majáková rampa Whelen, která má namísto obvyklých přibližně 50 diod téměř dvojnásobné množství. Díky minimálnímu odběru energie a přídavné baterii se ale posádka zároveň nemusí bát, že by jí při zásahu došla "šťáva". Vůz zvládne bez problémů svítit klidně celý den, aniž by se baterie vybila. Součástí střešního systému je také siréna o výkonu 100 W a reporoduktor se stejným výkonem. Modrá světla jsou dále součástí masky chladiče, pátých dveří i předních blatníků a nechybí ani boční diodový reflektor s dosahem až 25 metrů.
Veškeré vybavení zvýší pohotovostní hmotnost o 140 kilogramů a základní úprava vyjde přibližně na čtvrt milionu. Zájemci z řad krajských záchranek si přitom jako základ přestavby mohou vybrat libovolnou verzi Kodiaqu. Veškeré práce, které zahrnují mimo jiné i kompletní odstrojení interiéru, zvládne Škoda během dvou až tří dnů.