5 nejslavnějších pirátských lodí, které se opravdu plavily (nejen) v Karibiku
Napněte plachty, již brzy vyplujeme Pod černou vlajkou!
V neděli 7. července má na COOLu premiéru pirátský seriál Pod černou vlajkou. Kapitán Flint v něm rozjede svou honbu za lodí plnou pokladů, španělskou galeonou Urca de Lima, a připomene, že nejen posádkami jsou námořní příběhy živy. Klíčovou roli totiž hrají i lodě samy! Vzpomněli jsme proto na nejvýznamnější skutečné (!) pirátské lodě z éry jejich největší slávy a na jejich autentické příběhy.
05) Adventure Galley
Občas byly příběhy pirátů notně atypické, jen opravdu málokdo se pirátem “narodil”. Skotský námořník William Kidd tak v roce 1695 dostal pod své velení plavidlo Adventure Galley, které si prožilo krátkou, ale krásnou pirátskou etapu. Kidd loď původně vyfasoval s cílem lovit piráty – celá mise totiž byla sponzorována britskými bohatýry, kteří neradi vidí své investice přijít vniveč. Kidd ale velmi rychle zjistil, že piráti jsou tvrdý oříšek, a rozhodl se problém s nutností splácet svou misi řešit velmi kreativně – začal totiž napadat jiné spojenecké lodě a stal se tak sám pirátem! Adventure Galley se plavila po Indickém oceánu, po pouhých třech letech ji však posádka musela opustit kvůli hnilobě trupu. Kidd sám pak nedlouho poté skončil na šibenici.
Adventure Galley
04) Queen Anne's Revenge
To Queen Anne's Revenge se plavila již v Atlantiku nebo Karibiku a jejím kapitánem nebyl nikdo menší než Edward Teach alias Černovous. Původně byla loď ve francouzském držení a převážela do Ameriky otroky, Teach si však plavidlo v roce 1717 “vypůjčil” a upravil po svém. K původní výbavě 14 děl třeba přidal 36 dalších děl, Queen Anne's Revenge byla navíc slavná pro svou rychlost. Černovous s lodí provedl i slavnou blokádu města Charleston, osudná jí však byla srážka s mělčinou. Část historiků se domnívá, že Černovous plavidlo poškodil záměrně, aby “zmenšil” posádku a tak i dělbu kořisti. Loď pak byla znovuobjevena v roce 1997 a stále je předmětem výzkumu.
Queen's Anne Revenge
03) Fancy
Také Fancy začínala svou službu pod královskou korunou, tentokrát tou španělskou. Bukanýr Henry Avery však na lodi v roce 1694 provedl vzpouru a rozhodl se loupit na moři na volné noze. Fancy měla na vrcholu jeho plavby 50 děl a posádku kolem 150 mužů, s nimiž se Avery plavil zejména v Indickém oceánu. Jejich "freelancerská" mise trvala jenom něco málo přes rok, poté Fancy zakotvila na Bahamách, kde místní samovláda výměnou za část lupu poskytla posádce útočiště. Avery sám se poté v historii ztratil, je možné, že zemřel během dělby kořisti, stejně tak se však mohl dožít spokojeného důchodu.
Fancy
02) Whydah
Whydah začala svou kariéru jako otrokářská loď. Vnímat v 18. století námořníky jako “ty hodné ve službách mocností” a piráty jako “ty zlé” je z dnešního pohledu zjevně poněkud ošemetné. Whydah byla každopádně nedlouho po svém vyplutí přepadena piráty, jež vedl Černý Sam Bellamy, načež se stala jeho vlajkovou lodí. Na palubě (a zejména asi v podpalubí) nakonec našla útočiště kořist z víc jak 50 jiných lodí, ale ani to Whydah nezachránilo, když 26. dubna 1717 vplula do silné bouře. Plavidlo se potopilo a vzalo sebou 144 ze 146 členů posádky. Vrak lodi pak objevili archeologové až v roce 1984.
Whydah
01) Royal Fortune(s)
Na to, kolik vypili rumu, byli občas piráti při pojmenovávání zadržených plavidel překvapivě málo kreativní. Pirát Bartholomew Roberts si v červenci 1720 nedaleko Newfoundlandu vypůjčil francouzskou fregatu, kterou pojmenoval jako Royal Fortune. Vyplavil se s ní směrem do Karibiku, kde nedlouho nato zajal další francouzské plavidlo – a pojmenoval jej rovněž Royal Fortune. Následně se vyplavil směrem k Africe, kde zajal plavidlo Onslow… a pojmenoval jej (chvilka napětí...) Royal Fortune. Ani novověké “klonování” ale Robertsovi nepomohlo. Poslední ze série lodí skončila na dně oceánu po potyčce s HMS Swallow v roce 1722 – na její palubě byl přitom i Roberts sám.
Assasasin's Creed: Black Flag Zdroj: Ubisoft
Pod černou vlajkou se Prima COOL začne (premiérově!) plavit v neděli 7. července ve 22.35. Každý večer vám přitom rovnou naservírujeme dva díly!