Povinné ručení sice život nezachrání, ale pomůže zvládnout i ty nejtěžší situace
Na onu neděli si Martina (18) příliš nepamatuje. Od mámy si půjčili s přítelem Tomášem (23) auto a vyrazili na výlet do hor. Na plánované lyžování zamilovaného páru ovšem nedošlo. Martina se probudila až o dva týdny později — v nemocnici, na jednotce intenzivní péče. A nebylo to probuzení z krásného snu, ale spíše procitnutí do noční můry.
Okamžik, který rozhodl…
Pár vteřin víkendového dopoledne převrátilo naruby životy několika lidí. Tomáš jako mladý a nepříliš zkušený řidič za volantem vypůjčeného vozu nezvládl řízení a vjel do protisměru, kde se srazil s protijedoucí dodávkou, jejíž řidič ani přes veškerou snahu nedokázal střetu zabránit. Dodávka narazila do stromu, osobní automobil vylétl ze silnice a zastavil se až o kamenný násep poblíž vozovky.
Výsledný účet dopravní nehody byl přitom více než vysoký — vedle totální škody na obou vozidlech došlo ke zranění všech tří účastníků nehody. Řidič dodávky z ní vyvázl s lehčími poraněními, Tomáš za volantem osobního vozu skončil s komplikovanými zlomeninami v nemocnici.
O poznání tragičtěji však havárie skončila pro Martinu, o jejíž život lékaři bojovali několik hodin na operačním sále. Díky včasnému přivolání pomoci prostřednictvím aplikace Záchranka a špičkové práci lékařského týmu se Martině sice podařilo zachránit život, neobešlo se to nicméně bez vážných následků. Zdravotní stav mladé dívky stále vyžaduje celodenní péči, nedokáže se o sebe postarat a je odkázána na invalidní vozík.
Statistiky dopravních nehod (zdroj: cdv.cz)
Co je to povinné ručení?
Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je ze zákona povinné pojištění za škodu způsobenou provozem vozidla, které škody na majetku a zdraví třetích osob, stejně jako například i ušlý zisk nebo ekologické škody, které při nehodě (resp. provozu vozidla) vzniknou. Povinné ručení upravuje zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a musejí si ho sjednat majitelé všech motorových vozidel, ať už se jedná o automobil, motocykl nebo třeba přívěs.
V případě, že byste neměli aktuálně platné povinné ručení, hrozí vám pokuta ve správním řízení až 3000 korun. Pokud byste ho neměli sjednané vůbec, hrozí vám postih až ve výši 40000 korun.
Pojištěná havárie?
Havárie změnila život a chod celé Martininy rodiny. S ohledem na trvalé zdravotní následky a nezbytnost nepřetržité péče o mladou dívku musel její otec odejít ze zaměstnání, aby se mohl o dceru starat. Rodina tak přišla o jeden z důležitých zdrojů příjmů. Výdaje na nezbytné úpravy v domě, které by dceři na vozíčku umožnily bezbariérový pohyb, se přitom pohybují v řádu několika milionů korun. Do desítek milionů jdou také náklady na zdravotní péči.
K úhradě materiálních škod a nákladů na léčbu zdravotní újmy přirozeně slouží pojištění automobilu — tedy ze zákona nezbytné povinné ručení, případně havarijní pojištění. V tomto případě však mohlo rodině pomoci jen částečně. Majitelka vozidla, Martinina matka, vůz sice pojištěný měla, nicméně pojištění bylo sjednáno pouze v základní variantě.
Pojišťovna přitom v rámci sjednaného povinného ručení začala celou situaci velmi rychle řešit a v krátké době uhradila materiální škody způsobené na vozidle poškozeného. Nejednalo se přitom o škody nijak zanedbatelné — dosáhly téměř dvou milionů korun, neboť dodávka, s níž se Tomáš a jeho spolujezdkyně střetli, byla jedním z posledních modelů elektromobilů. Veškerá materiální škoda však mohla být v rámci povinného ručení náležitě pokryta a uhrazena.
Nízké limity maximálního plnění mohou nemile překvapit
Jako problematické se ovšem ukázaly nízké limity maximálního pojistného plnění v rámci sjednaného povinného ručení. Pojišťovny totiž v rámci smlouvy uvádějí maximální možnou částku, kterou v rámci případného pojistného plnění vyplatí. Částku přitom lze při uzavírání smlouvy nastavit dle vlastního uvážení — nicméně platí, že vyšší limity obvykle znamenají také vyšší pojistné, což některé majitele vozů vede k tomu, že se rozhodnou ušetřit. V tomto případě se ovšem jedná o šetření na velmi nepravém místě. Pokud totiž dojde k pojistné události a škoda zvolený limit přesáhne, zbytek bude pojištěný nucen doplatit ze svého!
Minimální výše těchto limitů se sice s novelou zákona, která vstoupila v platnost k 1. dubnu 2024, zvýšila ze 35 na 50 milionů Kč, ale ani tato zdánlivě obrovská částka nemusí zdaleka stačit. Zvlášť, pokud se jako například Martina potýká člověk s dlouhodobými zdravotními problémy, které zahrnují i nákladné rehabilitace, pobyty apod.
Na povinném ručení se šetřit nevyplácí
Pečlivý výběr povinného ručení by měl být samozřejmostí pro každého majitele motorového vozidla. Rozhodovat by neměla v první řadě cena, ale spíše rozsah poskytovaných služeb, a právě také výše zmiňovaná maximální výše pojistného plnění.
Není vhodné se spoléhat na zákonem dané minimální částky, ale vyplatí se zvolit vyšší limity plnění — ideálně alespoň 100 milionů Kč například u pojišťovny Kooperativa. S touto částkou si budete moci být jistější, že i v případě, že vás potká nehoda, při níž provozem svého vozidla způsobíte někomu zdravotní újmu s celoživotními následky, tak pojištění dokáže tyto nemalé náklady pokrýt a vy nebudete muset hledat vlastní zdroje, jak se se situací vypořádat.