Za špatné parkování až pět tisíc! Ťok chce zvýšit pokuty
Ministerstvo dopravy ukázalo, jak si představuje chystanou změnu bodového systému. Vedle zpřehlednění systému mají především drasticky vzrůst maximální i minimální výše pokut. Výjimkou nebudou ani flastry převyšující průměrnou měsíční mzdu.
Také jste zvyklí občas v případě nouze zaparkovat i tam, kde se to oficiálně nesmí? Ve velkých městech běžná věc a někdy i nezbytnost. Obvykle se nestane nic, nebo zaplatíte pár stovek pokuty. Pokud se ale naplní plány ministerstva dopravy, zaplatíte za nesprávné parkování ve správním řízení až 5000 korun. Dosud přitom byla pokuta za tento přestupek maximálně poloviční.
Dalším příkladem je malé překročení rychlosti do 10 km/h. Pokud ministerstvo uspěje, čeká vás za poměrně banální prohřešek pokuta až 1500 korun na místě a ve správním řízení dokonce 5000 korun. A to už je opravdu darda. Na stejných 5000 pak můžou ve správním řízení vyjít i zhasnutá světla. U řady přestupků má navíc zmizet minimální výše pokuty i při blokovém řešení. Za jízdu bez pásů tak vždy zaplatíte 1500 korun, za telefonování dokonce 2500 korun (a až 10 tisíc korun ve správním řízení).
Zejména odstrašující výše pokut ve správním řízení budí dojem, že se stát snaží řidiče zastrašit, aby se s vykonavateli občas pochybné spravedlnosti nehádali a raději vždy zaplatili na místě. Určitě jsou přestupky, jejichž páchání by mělo být trestáno s exemplární tvrdostí. Nesprávné parkování nebo překročení rychlosti o méně než 10 km/h to ale rozhodně nejsou.
Za alkohol až 75 tisíc
Nejvýrazněji se má přitvrdit u společensky závažných přestupků. Jízda s více než jedním promile alkoholu v krvi vyjde na 25 až 75 tisíc a stejná maximální výše pokuty hrozí i těm, kdo odmítnou zkoušku na alkohol nebo řídí bez platného oprávnění. Hned pětinásobně se má zvýšit postih za jízdu na červenou – až na 25 tisíc korun. Stejný strop má nově platit i při vjetí na přejezd na červenou a překročení povolené rychlosti o 40 a více km/h. A šušká se i o tom, že 25 tisíc má hrozit také za porušení zákazových značek, což by v české dopravní džungli plné zbytečných omezení mohlo být dost hrozivé.
Změny by se nicméně měly dotkout také bodového hodnocení přestupků. Ty se mají nově dělit jen na tři kategorie – za 2, za 4 a za 6 bodů podle závažnosti. Cílem je, aby se u závažnějších přestupků řidič vybodoval hned napodruhé nebo napotřetí. Zároveň by však podle některých spekulací odpadlo současné udělování zákazu řízení u některých přestupků. Právě tato praxe dvojího trestu bodový systém v současné podobě výrazně znepřehledňuje.
Tou nejlepší zprávou je v tuto chvíli asi to, že se zatím jedná pouze o návrh ministerstva, nikoliv hotový návrh zákona. Jednotlivá opatření ještě čeká střet s odborníky, politiky i veřejností. Z vytyčeného směru však můžeme být už teď nervózní. Kromě zmíněných přestupků se totiž změny chystají i pro řadu dalších a je dost možné, že jednou budeme běžně platit půl výplaty za banální prohřešky, při kterých nevzniká nikomu újma a nikdo není ohrožen.