Umíte v zimě správně zahřát motor, abyste ho nezničili?
Zima dává autu pořádně zabrat a velká část majitelů k tomu ještě přispívá. Schválně, jak ráno zahříváte zamrzlé auto vy? Necháváte ho dlouho stát na volnoběh, nebo rovnou vyrážíte?
Ať už auto v zimě necháváte důkladně prohřát na místě, nebo s ním okamžitě vyrážíte na cestu, obojí je špatně. Jak se tedy chovat, abyste mechanickým částem motoru co nejméně škodili? Odpovědí je zlatá střední cesta a hned vám také řekneme, proč to tak je.
Jen málo lidí si uvědomuje, že dlouhým stáním na volnoběh a čekáním, až se auto zahřeje, svému vozu mohou uškodit víc, než kdyby se prostě po krátké chvilce rozjeli. Problém je v tom, že motor v tu chvíli musí používat bohatší směs, tedy že si bere více paliva a méně vzduchu. Jenže velké množství benzínu zároveň odmašťuje olejovou vrstvu ze stěn válců. Za normálních podmínek to nevadí, krátce po nastartování v mrazivém ránu je však olej ještě tuhý a není ho dostatek, takže jeho nadměrný úbytek může vést až k přidírání pístu.
Situaci ještě zhoršuje fakt, že benzín v takové situaci proniká do oleje více než obvykle a dál snižuje jeho účinnost a schopost mazat. V zásadě jediným případem, kdy má smysl nechat motor zahřát na volnoběh, tak jsou starší agregáty s karburátorem. To se ale naprosté většiny dnešních řidičů netýká a moderním agregátům se vstřikováním dlouhé stání za studena škodí.
Olej není voda
Samozřejmě je třeba současně myslet na to, že po nastartování nějakou chvíli trvá, než se olej dostane na všechna potřebná místa. K tomu ale stačí relativně krátká doba, třeba i čtvrt nebo půl minuty. Což je víc než dost času na to, abyste auto rychle očistili, připoutali se, nastavili topení nebo vyhřívání sedaček a prostě vyrazili. Motor se pak ze všeho nejlépe zahřeje klidnou jízdou, při které byste se měli vyhýbat přehnanému vytáčení motoru a zbytečnému dupání na plynový pedál.
Další častou chybou je odhad toho, kdy už je motor dostatečně zahřátý. V mnoha autech totiž najdete pouze ukazatel teploty vody v chlazení. Ta se však zahřívá podstatně rychleji než olej, jehož teplota je ale v zimě mnohem důležitější. Řada řidičů tak autu začíná příliš brzy dávat do těla. Pokud ve voze máte ukazatel teploty oleje (často bývá schovaný někde hluboko v menu palubního počítače), měli byste počkat, dokud se nedostane do okolí provozních 80 stupňů Celsia.
Pokud takový ukazatel nemáte, měli byste klidnou jízdou urazit minimálně 5 nebo 10 kilometrů, potřeba však může být i dvakrát taková vzdálenost. Některá auta používaná k cestám na kratší vzdálenosti se tak správně nezahřejí za celou zimu ani jednou.