Tuning v Česku dostane zelenou, bude legální
Pokud patříte mezi milovníky tuningu a dokonce třeba upravené auto vlastníte, určitě to znáte. I když máte všechny upravené díly schválené Evropskou unií, naše úřady a především pak STK se s vámi vůbec bavit nechtějí.
A to by se teoreticky mohlo změnit. V oblasti tuningu a úprav automobilů, kde neexistují přesná pravidla a postupy, totiž ministerstvo dopravy připravuje novou metodiku. Tuneři zmiňují zkušenosti ze zahraničí a apelují na zavedení jasných pravidel i u nás. „V Německu to funguje tak, že ne všechny úpravy musíte mít zapsány v technickém průkazu. Policii při silniční kontrole např. stačí, když máte u sebe homologaci TÜV. Je to spíše o lidech, o přístupu… U nás má úředník nebo policista každý jiná pravidla. Nyní je praxe taková, že někteří lidé si vůz postaví v ČR, ale nechají si ho schválit v Německu. Poté se přiveze zpět do ČR jako klasický dovoz a s přihlášením u nás už není problém,“ popisuje rozdílné praxe Oliver Viktorin ze společnosti Revilo Auto, která se zabývá prodejem tuning sortimentu.
Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy, k tématu říká: „Pokud jde o schválenou přestavbu, kterou si někdo udělá a dostane ji povolenou, je to v pořádku. A samozřejmě je to také v pořádku u vozů pro závodní účely, které se nepohybují na pozemních komunikacích. Pokud je to ale taková změna, která změní technické parametry vozidla proti tomu, jak bylo schváleno jeho provedení a vůz jezdí po silnici, pak není důvod, aby mělo nějakou výjimku proti jiným vozidlům. Toto je a vždy bylo jednoznačně nelegální. Pokud se na to nyní více dohlíží, pak je to naprosto v pořádku.“
Podle Olivera Viktorina by se mělo při kontrole více pohlížet na celkový technický stav vozu. „Samozřejmě se to nedá paušalizovat, ale troufnu si říct, že 90 procent upravených aut je ve výborném stavu, majitelé si je hýčkají a investují do nich velké finance. Ale protože se zrovna vůz nezalíbí technikovi na STK, tak neprojde kontrolou. Proti tomu přijede na STK Felicia, která bude mít zalaminované, zapěněné prahy zatřené plastisolem, aby to nebylo na první pohled vidět, a ta jednoduše kontrolou projde,“ dodává.
Jako největší problém vidí tuneři právě v neexistenci pravidel a s tím související legislativu, kterou si úřady vykládají různě. „Jeden zákazník na STK projde a druhý s tím stejným neprojde. Pokud má díl např. homologaci, kterou mu na STK neuznají, obvykle stačí zajít na jinou STK, kde tuto homologaci uznají. Z toho jasně vyplývá, že to není v pořádku,“uzavírá Oliver Viktorin.
Ministerstvo dopravy podle svého mluvčího připravuje novou metodiku. „Základním pravidlem, které by měl dodržovat každý úřad je to, že pokud se jedná o technickou změnu, která mění parametry vozidla proti tomu, jak bylo homologováno, není to v pořádku. Pokud jde o konkrétní metodiku, připravujeme v současné době materiál, který do detailu vysvětlí proces schvalování u tuningu. Samozřejmě to základní vodítko je, že to nesmí být změna, která mění vozidlo proti jeho schváleným technickým parametrům,“dodává Tomáš Neřold. Kdy bude metodika hotová, mluvčí neuvedl.