Tohle je nová Fiesta. Umí jezdit na dva válce
Ford představil hned čtyři různé produkční varianty nové generace Fiesty: stylovou Fiestu Titanium, sportovně stylizovanou Fiestu ST-Line, luxusní Fiestu Vignale a crossover Fiesta Active.
Nová Fiesta je tu a tentokrát cílí také na ty, kdo si i v malém autě chtějí užít trochu luxusu. K mání totiž bude i špičkově vybavená verze Vignale a jako vůbec první model značky bude Fiesta k dostání s prémiovým audiosystémem B&O PLAY. Velké změny se odehrály v interiéru a na palubní desce, kde nyní najdete dotykovou obrazovku o úhlopříčce až osm palců – podobně jako v současných Mercedesech.
Obrazovka Fordu umožnila odstranit hned 20 různých tlačítek a mechanické ovládání se tak omezí jen na ty opravdu důležité systémy – zejména klimatizaci a rádio. Podle prvních obrázků to vypadá na rozumný kompromis, kdy interiér přestane být chaoticky přeplácaný jako u současných modelů, získá modernější a intuitivnější tvář, ale zároveň nebude plně dotykový jako některá francouzská auta, jejichž systémy jsou za jízdy prakticky neovladatelné.
Jízda na dva válce
Současně s novou Fiestou se velké modernizace dočkal i kompaktní motor 1.0 EcoBoost. Ten se začátkem roku 2018 stane prvním tříválcovým motorem s odpojováním válce na světě. Funkce při vhodných podmínkách, kdy není potřeba celý objem motoru, zastaví dodávku paliva a otevírání ventilů u jednoho z válců a sníží tak spotřebu. Jedná se o případy jízdy s nízkou zátěží, například při ustálené rychlosti nebo jízdě setrvačností.
Odpojení nebo opětovná aktivace jednoho z válců trvá 14 milisekund, tedy 20x méně než mrknutí oka. Ford slibuje, že díky pokročilým technickým řešením pro eliminaci vibrací bude zapínání a vypínání válce pro řidiče nepostřehnutelné. Na základě faktorů jako otáčky, pozice pedálu plynu a zatížení motoru stanoví software vhodný moment k odpojení válce. Systém pak pomocí tlaku oleje aktivuje speciální vahadlo, které přeruší spojení mezi vačkovou hřídelí a ventily na prvním válci.
[[nid:]]
„S odpojováním válců získá řidič plný výkon celého motoru ve chvílích, kdy jej potřebuje, ale nižší spotřebu odpovídající menšímu motoru v ostatních provozních situacích,“ řekl Denis Gorman, konstruktér pohonných jednotek ve Ford of Europe. „Naše průzkumy ukazují, že ve většině jízdních situací bude systém pracovat souvisle jen po dobu několika sekund. Proto je důležité dosáhnout rychlého a hladkého odpojení nebo opětovné aktivace válce. Systém má potenciál snížit spotřebu paliva až o šest procent.“
Kultivovaný a spolehlivý dvouválec?
Slibované kultivovanosti nového motoru 1.0 EcoBoost dosahuje Ford mnoha konstrukčními inovacemi, například přesazenou klikovou hřídelí nebo záměrně „nevyváženým“ setrvačníkem a řemenicí, které vyvažují vibrace. Nový dvouhmotový setrvačník a spojka s tlumičem kmitů neutralizují oscilace, které vznikají při jízdě na dva válce, zejména v nízkých otáčkách.
Když je systém aktivní, sací a výfukové ventily jsou zavřené. Plyny tak zůstávají uzavřené ve válci a díky pružinovému efektu pomáhají vyvažovat síly v motoru. Zároveň udržují teplotu ve válci, což zvyšuje účinnost motoru při opětovné aktivaci válce. Uložení motoru, poloosy a uložení pohyblivých částí podvozku prošly úpravami, které zlepšují kultivovanost pohonného ústrojí. Jednotka navíc dostane zesílenou konstrukci rozvodového řetězu a vahadel, aby lépe odolávala zátěží vyplývající z odpojování válce.