Přehled: Auta pro teenagery propadla v testech bezpečnosti
Nárazové testy aut pro teenagery
Takzvaná mopedauta sice můžou na silnici, neplatí pro ně ale obvyklá pravidla. Za volant tak mohou usednout už 15letí řidiči. Z hlediska bezpečnosti se však s plnohodnotnými auty nemohou rovnat.
Tato "skoro-auta" jsou stále populárnější mezi mladými lidmi, studenty nebo seniory. Informovanost o jejich bezpečnosti je však podle odborníků nedostatečná. I proto se právě na tuto kategorii aut zaměřili v nárazových testech Euro NCAP. Výsledky nejsou příliš potěšující, a to ani ve srovnání s nejlevnějšími auty. Bezpečnostní experti proto na toto téma chtějí upozornit veřejnost a radí: při nákupu takového auta si vždy připlaťte za veškerou dostupnou bezpečnostní výbavu.
Všechna testovaná auta splňují právní normy a jejich výsledky nelze přímo sorvnávat s hodnocením běžných aut. I tak se ale podle Euro NCAP ukázalo, že stávající požadavky nejsou dostatečné. Opírají se při tom o výsledky nárazových testů čtyř mopedaut: Tazzari Zero, Renault Twizy 80, Ligier IXO JS LINE a Club Car Villager 2+2 LSV. Podrobnou zprávu vydal ústav na svém webu.
Výsledky nárazových testů. Zdroj: Euro NCAP
Nejrychlejší vůz v našem přehledu dokáže elektromotor rozhýbat až na 100 km/h, otázka bezpečnosti je proto zásadní. Kostra vozu si s čelním nárazem v rychlosti 50 km/h poradila obstojně, podle komisařů tím však dosáhla svého limitu a ve vyšší rychlosti už by se zhroutila. Přední baterie navíc pronikla do prostoru pro nohy, což znamená extrémní ohrožení. Při bočním nárazu se otevřely dveře u řidiče, což znamená riziko vymrštění ven. Kvůli chybějícímu airbagu hrozí také vážné zranění při nárazu hlavy do volantu.
Výsledky nárazových testů. Zdroj: Euro NCAP
Renault pohání elektřina a nejvyšší rychlost je až 80 km/h. Tomu naštěstí odpovídají i poměrně slušné výsledky ve srovnání s ostatními testovanými mopedauty. Konstrukce vydržela čelní náraz a podle komisařů by zřejmě ustála i střet v ještě vyšší rychlosti. Pomohl také airbag a čtyřbodové pásy v základní výbavě. Slabá nicméně byla ochrana v oblasti krku, kde figurína zaznamenala zdraví nebezpečné síly. Kvůli tvrdým materiálům byla velkému riziku poranění vystavena také oblast kolen.
Výsledky nárazových testů. Zdroj: Euro NCAP
Ligier umí uhánět až rychlostí 70 km/h, váží 465 kg a pohání ho půllitrový motor. S ohledem na slušné výkony rozhodně nepotěší, jak dopadl při čelním nárazu už v pouhé padesátce. Vysoké riziko vážného či smrtelného zranění vykázala figurína zejména v oblasti hrudníku a výrazně se zdeformoval také prostor na nohy. Nevydrželo ani uchycení pásů a kvůli absenci airbagu se hlava dostala do kontaktu s posunutým volantem. Při bočním nárazu se zase sedadlo odtrhlo od podlahy. Celá karoserie si podle Euro NCAP už při této rychlosti sáhla na maximum svých limitů a ve vyšší rychlosti by výsledky byly ještě drastičtější.
Výsledky nárazových testů. Zdroj: Euro NCAP
Elektrický Club Car rozjedete nejvýše na 40 km/h, náraz v padesátce už proto simuloval srážku s protijedoucím vozem. Při čelním nárazu se struktura vozítka zhroutila a volant se posunul o dobrého půl metru. Jeho střet s hlavou a trupem figuríny zaznamenal velmi vysoké riziko vážného či smrtelného zranění. Velmi vážně by náraz odnesla také kolena. Při bočním nárazu poskytuje jen minimální ochranu a sedadlo se utrhlo.