Od lucerny po laser. Jak se změnil výhled z auta za 100 let
Kdyby vás někdo posadil do 60 let starého auta, nejspíš budete mít pocit, že vůbec nesvítí. Jak vůbec mohli lidé v noci jezdit? Ford se rozhodl názorně ukázat, jak moc se v historii měnila účinnost světlometů.
Ti z vás, kteří jezdí hodně v noci, ví, že kvalitní světlomety jsou nezbytností. Stačí jen srovnat auto staré zhruba 10 let s dnešními novinkami a je jasné, že technologie osvětlení jde kupředu mílovými kroky. Některá auta nabízí už i laserové světlomety, které s trochou nadsázky umí noc proměnit v den. Tedy alespoň několik desítek metrů před vaším autem. :)
Nejstarší světlomety ale byly spíše proto, aby tehdejší ještě povozy byly vůbec vidět. O tom, že by acetylenové a olejové svítilny pomáhaly s tím, aby řidič něco viděl, nemohla být řeč. První elektrická světla, která v roce 1912 vymyslel Cadillac, byla proto doslova revolucí, která ale k dokonalosti měla zatím ještě daleko. Byla totiž dost tmavá a jejich výdrž nebyla moc dobrá. O pár let později, konkrétně v roce 1924, přišla společnost Guide Lamp Company s první verzí potkávacích světel.
Opravdový zlom ale přišel v roce 1962, kdy byl do standardní auto žárovky přidán inertní plyn. Díky němu světlomety začaly fungovat tak, jak je známe dnes, nebyly určené jen k tomu, aby auto bylo vidět, ale také k tomu, aby viděl řidič. Zároveň s touto novinkou vznikly i halogenové světlomety, které některé automobilky používají dodnes. Podívejte se do galerie, kde vám Ford na svých modelech představí neuvěřitelně zajímavý vývoj něčeho dnes tak běžného, jako jsou světlomety.