Kultovní Hummer je zpět! Vrací se jako Gorilla
Legenda, symbol a především fascinující stroj. Hummer H1 definitivně odešel ze scény v roce 2006, po deseti letech v důchodu však nyní hlásí návrat. A to dokonce přímo v režii původních tvůrců.
S novinkou přišli sami původní autoři takzvaného humvee, společnost HMMWV. Auto už je prý připraveno k produkci a na první pohled největší změnou je název. Ten nyní zní HMMWV V1 Gorilla. Bližší pohled nicméně ukazuje i další změny, přestože základní konstrukce skutečně vychází z verze H1. Znalci si jistě všimnou především přepracované přídě.
Vyrábět se budou dvě základní verze, čtyřdvéřový pick-up a varianta s nástavbou. Velké změny prý máme očekávat v interiéru, což je jistě dobrá zpráva, podrobnosti ale zatím nejsou k dispozici. Turbodiesel pod kapotou má objem 6,5 litru, výkon 143 kW a točivý moment. 597 Nm. Terénní schopnosti samozřejmě mají dostát pověsti značky – až 60% stoupání, boční náklon až 40 %, přední nájezdový úhel 72°, zadní 37,5° a přechodový 29°. Brodit můžete vodu hlubokou 76 až 150 centimetrů dle konkrétní výbavy.
Stejně jako Hummer H1, ani V1 Gorilla nebude žádný prcek – pohotovostní hmotnost je 3,3 tuny. Auto je 4686 milimetrů dlouhé, bez zrcátek 2200 milimetrů široké a rovné dva metry vysoké. Rozvor náprav je kulatých 3300 milimetrů, čemuž vůz vděčí za malé převisy. Pokud jde o přepravu nákladu, poradí si Gorilla se zátěží až 1377 kilogramů.
Hummer pro civilní účely spatřil světlo světa na jaře roku 1992, a to i zásluhou herce Arnolda Schwarzeneggera. Ten totiž zatoužil po armádním speciálu HMMWV, a jak se brzy ukázalo, nebyl rozhodně sám. O nic méně však nebylo ani odpůrců, zejména ekologické organizace tohle rozežrané monstrum z logických důvodů nenáviděly. Vývoj cen ropy jim nakonec dal za pravdu a kvůli rostoucím nákladům zákazníků postupně ubývalo, až se už další výroba v roce 2006 nevyplatila.
Od roku 1999 patřila práva na značku Hummer koncernu General Motors, díky němuž jsme se dočkali ještě znatelně civilnějších modelů H2 a H3. Protože ale GM v důsledku hospodářské krize v roce 2009 zkrachovalo, značku se rozhodlo odepsat. Ani prodej do Číny se nezdařil, a tak jsme se modelu H4 nikdy nedočkali.