Kam se hrabe Volkswagen. Renault falšuje emise ještě déle
Pro některé možná překvapení, pro jiné jasná věc. Dieselgate se netýká jen koncernu VW, ale s největší pravděpodobností velké části automobilového průmyslu. Před několika dny byl totiž „odhalen“ i francouzský Renault.
O tom, že něco není úplně v pořádku i u Renaultu, se mluvilo už na začátku celé kauzy Dieselgate. A kdyby jen u Renaultu. Mluvilo se prakticky o všech evropských značkách, ale protože kauza v podání VW je obrovský průšvih, zbytek automobilek zatím „drží basu“. Už na začátku naftové aféry ale vydaly francouzské úřady podnět k prošetření všech domácích automobilek. Výsledek tohoto vyšetřování vydaly až teď a jeden se nestačí divit.
Renault měl podle všeho používat totožné zařízení na falšování emisí jako Volkswagen, který za to vyplácí nejen zákazníkům miliardy dolarů. A teď se podržte, podle výsledků šetření tak Renault činil už od konce devadesátých let! Nepatřičné? Ano! Nezákonné? Podle evropského práva ne. A právě díky nesmyslnosti evropských směrnic, regulí a zákonů to vypadá, že z toho Renault vyjde vlastně s čistým štítem. Automobilka totiž auta v Americe, kde jde o závažný trestný čin, neprodává. V Evropě je to pro ni maximálně špatná reklama, nic víc.
Neetické, ale v mezích zákona
Podle evropských regulí sice Renault použil zařízení, které obchází měření emisí, ale udělal to v dobré víře a pouze v mezních situacích pro ochranu motoru a tím pádem také ochranu majetku zákazníka. A právě tam je zakopaný pes. To přesně evropské zákony umožňují a právě na to sází i Škoda Auto a Volkswagen v případě první české žaloby v této kauze.
Celé to tak na nás působí spíše jako morální úpadek. Volkswagen, Renault a nejspíše i všechny ostatní automobilky po desetiletí vesele klamou úřady i zákazníky. Ačkoliv byly odhaleny, tak místo toho, aby jejich nejvyšší představitelé sklopili uši, omluvili se a vyplatili odškodné, sází na to, že našli skulinu v zákonech, a že lidé jsou nejspíš jen banda pitomců, co si stejně koupí vše.
A právě pokračování tohoto velkého naftového problému možná uspíší definitivní konec dieselových agregátů. Tedy alespoň v takovém použití, jak je známe dnes. Část evropských zemí a měst brzy zcela zakáže vjezd vozům s dieselovými motory a některé automobilky už s nimi do budoucna vůbec nepočítají. Místo nich dostanou malá městská auta elektromotory nebo čistější benzínové agregáty, které navíc během několika málo měsíců povinně dostanou filtry pevných částic.