Auto, které honilo Boeingy. Neuvěřitelný příběh Superbirdu
To auto je neskutečné na první pohled a vypadá jako z nějaké praštěné hry. A co teprve, když se podíváte na jeho minulost. Věřili byste třeba, že s ním v 70. letech jezdili američtí ekologové?
Plymouth Superbird je sám o sobě výjimečným autem. Zatímco v Evropě uctíváme homologační speciály pro rallye, v Americe platilo to samé pro NASCAR. Když chtěl nějaký tým s autem závodit, musel vyrobit také určitý počet silničních verzí daného modelu. Právě díky tomu vzniklo i tohle auto, kterých automobilka musela podle pravidel vyrobit 1920 kusů. Nakonec jich ale bylo ještě o něco víc a všechny sjely z výrobní linky v roce 1970.
Velký hit to ale nebyl, v autosalonech zůstala spousta ležáků a řada aut byla přestavěna do civilnější verze - však si představte, že by něco takového stálo v showroomu Fordu nebo Škody vedle běžných modelů. Ale věřte nebo ne, to velké křídlo na zádi není jen výstřelek. Superbird byl jedním z prvních aut vůbec, která byla testována v aerodynamickém tunelu s pomocí počítačů. Jeho tvary i výška křídla jsou tak výsledkem složitých výpočtů, přestože se svého času rozšířila nepravdivá historka, že křídlo je tak vysoké prostě proto, aby šel pohodlně otevřít kufr.
Ještě zajímavější je ale příběh auta, které můžete vidět na fotkách.
Přestože se Plymouth Superbird nabízel pouze s trojicí žravých osmiválců a jeho smyslem byla rychlost a pálení benzínu, tohle konkrétní auto sloužilo americkým ekologům. A ne jen tak k něčemu! Vládní úřad EPA, neboli Environmental Protection Agency, s ním v 70. letech pronásledoval startující Boeingy. Vědci se díky rychlému Superbirdu mohli držet startujících civilních letadel a měřili emise, které během této fáze vypouštějí. Jestli tohle není super práce, tak už nevíme co...
Když měření po roce a půl skončila, auto prostě putovalo do vládního skladu, kde ho v roce 1979 koupil středoškolský učitel za pouhých 500 dolarů. Zůstalo u něj čtvrt století a v roce 2005 ho získal současný majitel, který zrestauroval i původní měřící přístroje. V říjnu auto zamíří do aukce v Las Vegas a jeho cena bude bezpochyby v milionech korun - druhé auto s tak unikátní historií totiž na světě nenajdete.