Slunečná a její archetypy: Najdete antické drama, Shakespeara i Junga?
Seriál Slunečná už měsíce baví miliony diváků. Co nás na něm však fascinuje nejvíce? Aniž bychom si to přiznali, na sluncem zalitém statku sledujeme příběhy, které nás provázejí už po staletí…
Obvykle si neuvědomujeme, co všechno mají různé příběhy společné. Ať se díváme na romantickou komedii, strhující drama či odvážnou sci-fi, často se jedná o tytéž příběhy, co nás fascinují od nepaměti. Je zajímavé sledovat, že na těchto základech staví i populární seriál Slunečná, v jehož několika liniích můžeme identifikovat nefalšovaná archetypální vyprávění. Která to namátkou jsou?
Komedie, tragédie a Slunečná
Kupříkladu s proměnami majetku nakládá koncept „od chudoby k bohatství“. V něm obvykle sledujeme chudého hrdinu, který přijde k velkému majetku, následně ho často opět ztratí a získá znovu; během těchto proměn finanční situace samozřejmě i vyroste jako člověk. Tyto motivy známe třeba z Popelky, Aladina či Twainova Prince a chuďase – a poslední měsíce i z příběhu Janka a jeho řidiče Viléma, jejichž výměna rolí oběma umožní nahlédnout na životní výzvy z trochu jiné perspektivy.
Což stojí za zmínku i jako prvek shakespearovské komedie, která stavěla právě na záměnách a zmatení rolí, které musejí hrdinové překonat, aby dosáhli svého ultimátního cíle – lásky. V čele se Snem noci svatojánské můžeme takto vystavěné příběhy pozorovat u mnoha komedií Williama Shakespeara a bez ohledu na množství vtipů působí jako odlehčující osvěžení jinak potenciálně hutných příběhů.
Právě překonáním vlastní zmatenosti a osobnostních nedostatků se také už od antiky odlišuje komedie od tragédie. Zatímco v komedii jsou charakterové vady podnětem k zábavě a hrdinové se nakonec z jejich osidel vymaní, v tragédiích se kalich hořkosti dopíjí až do dna; pokud nedojde k naplnění pomyslného znovuzrození, kdy člověk přehodnotí svůj dosavadní život a vydá se jinou, perspektivnější cestou, je postava odsouzena k tragickému konci. Co myslíte, překonají Sylva, Roman a další figury, nad jejichž konáním často jen kroutíme hlavou, své nedostatky, nebo jsou odsouzeny k zániku?
Sesterské souboje
Dalším příběhovým konceptem je „překonání monstra“, v němž musejí hrdinové porazit zlé síly, ohrožující jejich území či rovnou život. To jsme viděli třeba ve Hvězdných válkách či Sedmi statečných, obecně se jedná o jeden z nejtradičnějších příběhových motivů – a právě tak můžeme chápat i snahu Týny o udržení statku Slunečná navzdory proradným intrikám její sestry i dalších postav. Kolty či světelné meče jsou vystřídány smlouvami a zákulisními pletichami, ale boj je to stejně lítý!
A když už jsme se zmínili o Popelce, je nemožné opomenout příjmení ústředního sesterského dua. Týna a Sylva Popelkovy mají v lecčem podobný vztah jako pohádková Popelka ke svým nevlastním sestrám; nemluvě o rovněž nešťastně zesnulém otci. Milá a schopná dívka to od svých pragmatičtějších a chladnějších příbuzných samozřejmě schytává, a tak nezbývá než se postupně stavět na vlastní nohy. A v tom pochopitelně pomáhá i hospodyně Alžběta jakožto archetypální moudrá žena, jež zastupuje prozíravou Matku přírodu.
Možná vám vrtá hlavou, kde jsme tyto archetypy vlastně vzali. Prozradíme, že pocházejí přímo od praotce takto symbolického bádání – slavného psychologa Carla Gustava Junga. Z něj totiž vychází třeba odborník na mytologii a literaturu Joseph Campbell a jeho pojednání o podobách hrdinů či spisovatel Christopher Booker, známý díky vytipování sedmi základních příběhových vzorců, jež se v populární kultuře odedávna vyskytují. Seriál Slunečná se tak řadí k tradici těchto děl, které baví diváky už po generace.