10. června 2020 12:45

Nejlepší hry všech dob: Wolfenstein 3D nakopl novou éru stříleček

Vracíme se zpátky k legendárním hrám, které se navždy staly součástí pařanské historie. Tentokrát vzpomínkou na revolučního Wolfíka!

V první půlce devadesátých let řádil skoro na každém slušném PC – hlavní hrdina první moderní 3D střílečky, která přinesla pohled z vlastních očí; zkrvavených očí hlavního hrdiny spojeneckého špióna Williama "B. J." Blazkowicze.

DALŠÍ DÍLY: HALF-LIFE

Jeho mise byla přímočará – utéct z vězení v hradu Wolfeinstein, odhalit nacistickou tajnou operaci Železná pěst a nakonec zabít i samotného vůdce třetí říše Adolfa Hitlera. To vše během tří epizod, z nichž každá měla 9 úrovní (plus jednu tajnou) a na konci každé z nich čekal finální boss – nejprve Hanse Gross, pak doktor Schabbs a na závěr mechatronický Führer.

Protože úvod hry vyšel jako shareware, zdobil pevný disk snad každého PC. Největší machři byli ti s procesorem 386 a hlavně se zvukovou kartou SoundBlaster, kteří si mohli vychutnat fenomenální zvuky zbraní, otevírajících se dveří, štěkot krvelačných psů a hlavně kruťácké hlášky nepřátel!

Opakovat stále dokola, v čem všem byl Wolfenstein 3D přelomový, asi nemá smysl. Mnoho jeho prvků sice už bylo v nějaké podobě vidět v některých hrách předtím, ale až on je dotáhl do na svou dobu pokročilé grafiky i hratelnosti. Řeč je o pohledu z vlastních očí, pokročilém enginu, který byl licencován a umožňoval modifikace od samotných hráčů, ale zejména o samotném pojetí hratelnosti – brutální akci s pořádnou dávkou bizarního a přepáleného humoru, čerpajícího z béčkových filmů i šestákových románů.

Sice bývá označován za praotce 3D stříleček, se svými 200 tisíci prodanými kopiemi ke konci roku 1993 ale byl spíš jen předehrou pro daleko větší fenomén, kterým jeho tvůrci z id Software převálcovali celý svět. Ano, řeč je o nesmrtelné ultraklasice Doom z roku 1993 (20 milionů hráčů během dvou let).

Die, Führer, Die!

Poslední úroveň a hned na začátku Hitler v pláštíku, kterého když zabijete, ozve se ďábelský smích. A pak další a další. Co vymyslet ujetějšího, než Vůdce, který je obklopen partou vlastních klonů střílejících ohnivé koule? Na konci labyrintu pak čekal pravý Hitler v mechaobleku vybavený průraznými kanóny. Takhle designéři došli k jeho konečné podobě:

Když jste prostříleli jeho ocelové brnění, začal pobíhat v šíleném běsnění po celé místnosti a kropit Blazkowitze ze svých rotačáků. Poté, co v závěru padl, dostal hráč odměnu v podobě šťavnaté DeathCam, aby si vychutnal, jak se vrchní nácek rozpadne v krvavou hromadu masa s hláškou: „Auf Wiedersehen!

Absolutní ztělesnění zla, Adolf Hitler, leží u tvých nohou v louži vlastní krve. Jeho vrásčitá, krví zbrocená tvář je stále napjatá a zkouší v zubaté grimase naposledy hlesnout. Šílená i po smrti. Se rty sevřenými na výraz hořkého vítězství, odkopneš jeho hlavu a plivneš na jeho mrtvolu.

Sieg heil... huh. Sieg hell.

Zajímavosti:

  • Jde o třetí díl herní série Wolfenstein, první ve 3D. Když nebudeme počítat odbočky a přídavky, následovaly ho ještě další čtyři plnohodnotné díly – Return to Castle Wolfenstein (2001), Wolfenstein (2009), restart v podobě Wolfenstein: The New Order (2014) a Wolfenstein II: The New Colossus (2017).
  • Hráč mohl používat čtyři zbraně – bajonet (nepotřeboval náboje), pistoli, samopal a v závěru také kulomet Gatling –, všechny se stejným druhem munice.
  • Původně nemělo jít o střílečku, ale stealth hru s důrazem na plížení, schovávání těl a převlékání se za nácky – jako předchozí Wolfenstein hry.
  • Díky geniálnímu návrhu programátorů Johna Carmacka a Johna Romera trval vývoj celé hry pouhé tři měsíce, návrh levelů postupoval tempem zhruba jeden za den.
  • Verze na SNES byla zcenzurována opravdu směšně extrémním způsobem – bez jakýchkoli symbolů, krev nahradil „pot“, německé vlčáky krysy, vojáci začali mluvit anglicky a výraz hlavního hrdiny v dolním panelu připomínal spíš Mirka Dušína.
  • Vznosná a optimistická melodie, která hraje na úvodní obrazovce, je píseň Horst-Wessel-Lied, což byla oficiální hymna nacistické strany. Právě to nejvíce pobouřilo německé cenzory, kteří hru z mnoha důvodů nepustili na německý trh.
  • Součástí třetí epizody byl i tajný level, kde hráče nahání pixelovatí duchové z Pac-Mana; bohužel v pozdějších verzích byli Inky, Blinky, Pinky i Clyde nahrazeni kvůli licenčním důvodům Hitlerem.

Jaké jsou vaše vzpomínky na pecku Wolfenstein 3D?

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Zábavný / Esport / Publicistický