24. května 2024 16:05

Na hru s pražským metrem se vybrala obrovská částka. Její autor nám prozradil, kde vzal inspiraci a co plánuje

Chtěl vybrat přes sedmdesát tisíc korun na simulátor pražského metra. Nakonec na jeho hru přispělo více než 1200 hráčů, s jejichž pomocí získal téměř desetinásobek původní částky. Crowdfundingová kampaň na titul Back in Service se tak zařadila mezi nejúspěšnější projekty v českém herním průmyslu. „Tlak cítím. Ale nebojím se, že bychom nenaplnili představy hráčů,“ říká vývojář Dominik Vojta. V rozhovoru dále prozrazuje, jestli ve hře budou i další trasy metra, proč shání podklady v Polsku nebo Maďarsku a co si o jeho hře myslí v pražském dopravním podniku.

Neměl žádné velké programátorské znalosti, ale zatoužil po vývoji videoher. Grafik Dominik Vojta si našel několik návodů na internetu a ve svém volném čase se začal učit programovat. Objevoval tipy, triky a různé vychytávky a začal připravovat vlastní videohru. Původně chtěl udělat detektivní adventuru s prvky hororu, která by se odehrávala v kulisách metra.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zdrogovaná youtuberka při vysílání autem srazila chodce. Vymlouvala se na slunce, trestu unikla

Nakonec ale začal chystat simulátor pražského metra, ve kterém by hráči jezdili v historických soupravách EČS na lince A mezi stanicemi Dejvická a Náměstí Míru. Po zhruba tříleté práci se odhodlal ke spuštění crowdfundingové kampaně, aby získal peníze na nákup předpřipravených grafických sad a na dokončení videohry. Požadovaných 74 tisíc korun ale vybral během několika hodin. Pak jen pozoroval, kde se počítadlo zastaví.

Na hru z pražského metra jsi vybral téměř 700 tisíc korun. Co tě tolik baví na vlacích a metru, že ses rozhodl udělat o tom hru?
Mám rád vlaky a simulátory. Existuje spousta simulátorů železnice, metra tolik ne. Ale i když jsou, tak na Prahu nikdy nedošlo. Proto jsem se rozhodl, že si to udělám.

Určitě, tlak cítím. Ale na druhou stranu jsem vydal demo, které si hráči mohou zahrát. To jsem dělal sám a lidem se to líbí.

Jaké jsou tvoje pocity po úspěšném crowdfundingu?
Je to velký závazek. Na druhou stranu se mi hodně ulevilo. Jak jsem na to byl sám, tak toho bylo hodně. Teď mám v týmu opravdu skvělé modeláře nebo zvukaře, kteří mi pomáhají. Je to obrovská změna. Mění se tím všechno. Na začátku bylo opravdu 74 tisíc korun jako rozpočet na hru. Spousta lidí si teď řekne, že tolik prostě nestačí. Ale pro mě to byla jen taková podpora. Vývoj stojí peníze, i když si to děláš sám. Něco stojí software, kupuješ nějaké assety, tedy hotová řešení. Takže na tohle byla ta částka. Počítalo se s kratší linkou a trošku menší kvalitou, než ve finále bude. Teď vím, že spoustu věcí předěláme od začátku.

Proč?
Když jsem to dělal sám, tak jsem to dělal rychlým způsobem. Abych to zvládl relativně rychle dokončit. Hlavně jsem se na tom učil. Některé věci nejsou dokonalé. Takže spousta z nich se teď předělává od nuly. Dělá mi obrovskou radost, jak stoupá kvalita hry.

Tomu věřím. Na tvoji kampaň přispělo přes 1 200 lidí. Pokud se na ni podíváme pohledem procentuální úspěšnosti, tak ses zařadil mezi deset nejlepších projektů na Startovači. S tím ale musí přicházet obrovský závazek a tlak. Cítíš to tak?
Určitě, tlak cítím. Ale na druhou stranu jsem vydal demo, které si hráči mohou zahrát. To jsem dělal sám a lidem se to líbí. Řekl bych, že na to mám z velké většiny pozitivní recenze. Máme server na komunikační platformě Discord, tak jsem s hráči stále v kontaktu. V podstatě každý den něco řešíme a díky tomu mám připomínky, co bych měl změnit. Takže se nebojím, že bychom nenaplnili nějaké představy. Pořád to nebude úplně realistický model jedna ku jedné, ale myslím si, že to ani nikdo neočekává. Od začátku je to hra, já to ani nepředstavuji jako čistý simulátor, ale spíš jako hru.

Už jsi zmínil, že jsi vydal demo. V jeho poslední aktualizaci se linka A rozšířila a je nyní od stanice Dejvická až k Můstku, což je pět zastávek. Tvým plánem je ale dokončit celou linku metra A. Dále v Back in Service budeš mít soupravu známou jako EČS a pak soupravu 81-71, která ve zmodernizované verzi jezdí v Praze dodnes. Přemýšlíš vzhledem k vybraným penězům, že ve hře bude něco navíc?
Původně plánovaný úsek byl kratší. Šlo jen o několik stanic od Dejvické po Náměstí Míru, což byl první úsek linky A. Už teď můžu říct, že bude delší, protože máme vymodelovanou část Dejvická až Náměstí Míru. To, co jsem si myslel, že mi bude trvat další rok, je díky modelářům hotové za dva tři měsíce.

Takže vyšší rozpočet přináší nejen více obsahu, ale také urychluje vývoj?
Zaprvé se zvyšuje rychlost vývoje a také rozsah. Vím, že zbývá ještě spousta financí, takže chceme hru rozšířit až po stanici Skalka. Chceme tam mít depo i se zázemím a vymodelovat i venkovní scénu. Takže to je zase hromada práce navíc. Ale myslím si, že díky vyššímu rozpočtu se to tam povede dát.

Co další linka? Je možné, že se Back in Service rozroste o linku B nebo C?
Zájem o další linku je velký. Samozřejmě bych ji chtěl, ale zatím se bojím cokoliv slibovat, protože nevím, co vývoj přinese. Znám to, když jsem dělal hru sám. Všechno šlo dobře a já si říkal, že už to za měsíc dva musí být hotové. Najednou narazíš na problém. S tím se najednou musíš popasovat a jsou z toho hodiny a hodiny programování, než se přes to člověk přenese. Pokud nenastanou větší komplikace, a já věřím, že ne, tak bych chtěl, aby tam byla i linka C.

Céčko je oblíbenější než béčko, jo?
Chceme hru dostat do správné historické roviny. Spousta lidí asi ví, že na lince A nejezdily soupravy EČS. Takže do Back in Service dostaneme céčko, EČS tím najde svoji správnou linku a tím, že přidáme 81-71, tak se potom objeví na áčku. Budeme to moci provázat s realitou tak, že linka C byla první a pak budeme mít možnost promítnout, jak vypadalo zahájení provozu.

Své fanoušky jsi informoval, že nepředěláváte pouze metro, ale chcete přepracovat i samotné tunely. Je to kvůli tomu, že s tím opravdu nejsi spokojený, nebo že na hře pracuje víc lidí a můžou to udělat lépe?
Já jsem docela perfekcionista. Hráči si chválili tunely, ale spousta detailů tam nesedí. Koleje mají špatnou šířku a pražce jsou špatně uchycené. Ve skutečném tunelu je uprostřed žlábek, kterým odtéká voda, protože v podzemí je docela vlhkost a pořád někde teče voda. U nových modelů počítáme i se žlábkem. Kabeláž taky místy neodpovídala. Už na začátku jsem psal, že hra nikdy nebude jedna ku jedné s realitou. Jenže když jsou možnosti, tak cítím, že by bylo super, se k ní skutečně trošku víc přiblížit.

Kde jsi hledal inspiraci pro vývoj celé hry, ať už jde o samotné soupravy, vzhledy tunelů a stanic?
Díky knihám jsem viděl, jaký nádech měly stanice. U vozů metra to bylo z fotek. Občas dopravní podnik pořádá historické jízdy, takže si tam člověk může nastoupit, vyfotit si kabinu a podobně. Vycházel jsem i z fotek z dětství, které jsem si nafotil, když jsem byl malý. V archivu jsem našel, že jsem byl na dni otevřených dveří a fotil jsem si soupravu. Pak existuje Metroweb, kde mají obrovské množství fotografií a ty jako inspirace posloužily také. Ale jak jsem říkal, tak jsem to dělal sám a narychlo. Proto se spoustou věcí nejsem tolik spokojený, i když je lidi chválí. Takže začínáme předělávat části soupravy, teď děláme ovládací panel. I kvůli některým podkladům, které nebyly perfektní, jsme tam měli mezery.

Víš, co by ti řekla spousta zkušenějších herních vývojářů? Hry se dají vylepšovat a ladit neustále. Kdy přijde rozhodnutí ve stylu: teď už hra opravdu půjde ven?
Myslím, že přijde. Já musel toho svého vnitřního perfekcionistu úplně opustit, abych vydal testovací demoverzi. Kdybych si fakt měl se vším vyhrát, jak bych chtěl, tak bych hru pravděpodobně nedodělal nikdy. Ale takových projektů bylo, že je autoři brali až do takové hloubky, že se je nikdy nepodařilo dostat ven, a to je podle mě škoda. Díky tomu, v jaké podobě jsem Back in Service vydal, jsem mohl získat větší rozpočet a to mi přijde jako fajn cesta.

Kdy myslíš, že bude k dispozici první hratelná verze celé hry? Neříkejme ještě zcela finální, ale kdy se může něco dalšího dostat ven?
Myslím, že letos v zimě. Nejpozději třeba v lednu, v únoru. Přes zimu je na to nejvíc času. Jak začne podzim a dny se zkracují, tak je víc času a hodně se na tom dělá. Myslím, že pak vývoj jede fakt rychle.

Jak dlouho jsi na Back in Service pracoval sám?
Řekl bych, že tak tři roky jsem se to učil. Ale zrovna nedávno jsem se bavil s přítelkyní a říká mi: „No jo, vždyť my, když jsme se poznali, tak si teprve modeloval tu jednu dlaždici a dělal jsi ji asi rok.“ Fakt jsem se první rok učil modelovat, pak přišlo učení programování. To byly dlouhé noci, které jsem u toho proseděl, protože programování se nenaučíš jen tak. Celkem to jsou zhruba tři roky. Ale když vezmu, kolik je té práce skutečně, tak to může být třeba rok a půl.

Vedle toho pracuješ u nás v televizi Prima v marketingu jako grafik. To je kreativní práce, tak si říkám, co tě přivedlo k tomu, že ve svém volném čase budeš dělat ještě o level kreativnější práci?
Mě vždycky bavily hry, ale postupem času mě jejich hraní přestávalo bavit. Říkal jsem si, že bych svůj čas měl věnovat něčemu produktivnějšímu, než jen sedět u League of Legends a nechávat si tam naložit. Tak mě napadlo se něco naučit. Díky internetu jsem si našel tutoriály a návody. Tak jsem uvažoval, proč bych se nemohl naučit, jak dělat hru? Vždycky jsem chtěl metro, tak jsem zkusil udělat metro.

Zájem o další linku je velký. Samozřejmě bych ji chtěl, ale zatím se bojím cokoliv slibovat, protože nevím, co vývoj přinese. Pokud nenastanou větší komplikace, a já věřím, že ne, tak bych chtěl, aby tam byla i linka C.

Protože ti chybělo a nemohl sis ho zahrát.
Přesně tak. Původně to ani neměl být simulátor, protože jsem si nevěřil, že bych ho dokázal naprogramovat. Měla to být hororová detektivka na způsob adventury, kde hráč bude řešit hádanky. Tam to začalo a chtěl bych, aby různé prvky ve hře i zůstaly. Myslím si, že málokdo očekává, že ve hře o řízení metra bude hledat kód k číselnému zámku, který může někde zadat a ono se mu odemkne nové místo, kde zase něco hledá.

Většina simulátorů, ať už je to řízení kamionu, kde vozíš náklad z bodu A do bodu B, nebo létáš letadlem, má poměrně jednoduché principy, které ale můžou hráče velice rychle omrzet. Je udržitelné, aby se hráči k Back in Service neustále vraceli a trávili tam čas?  Jak je chceš motivovat, aby řídili metro stále dokola?
Máme v plánu úkoly. Teď doděláváme takové vozítko, které není jako souprava metra, ale funguje na různé práce v tunelu. Hráč za plnění úkolů dostává zkušenosti, peníze, body a za ty si pak odemyká předměty. V demoverzi je to svítilna, to je takový začátek jediného úkolu, který v Back in Service je. Člověk si nejdřív musí vydělat na svítilnu, díky které se může dostat do jiných oblastí a tam najde hádanku. Takže tímto směrem jdeme. Nedělám si naděje, že to bude hra, kterou člověk bude pařit půl roku v kuse. I když teď se velmi divím, kolik hráčů už má získáno peněz a bodů zkušeností.

Kolik mají?
Třeba jsem viděl 10 tisíc a víc. Hráči mi psali, že jsou tam zatím jen tři stanice, ale jezdí furt tam a zpátky. To je víc, než jsem kdy já ve hře získal. Svítilna stojí 500 peněz a já měl problém si na to vydělat. Když do hry přidám novou funkci nebo stanici, tak si to musím projet a všechno otestovat. Ale abych si sednul a hrál, na to mám málo času, protože se věnuji vývoji.

V metru se bohužel čas od času stane, že někdo skočí pod soupravu, nebo do kolejiště spadnou jiné předměty. Budou ve hře i podobné typy událostí?
Skokani mě napadli, ale myslím si, že je to dost děsivý zážitek a že ho nechci úplně reprodukovat. Možná kdyby hra byla vyloženě pro starší publikum a byla by zaměřená na publikum starší 18 let. Ale vím, že velká část fanoušků je mladší, tak bych je nechtěl děsit. Pád nějaké věci do kolejiště, to se může stát, to bych tam klidně dal. S tím se pojí i práce dozorčího stanice, který přesně tyto věci vytahuje z kolejiště. To máme na seznamu věcí, které ve hře chceme mít. A co se týče katastrof? Byly tu povodně, a to se nabízí. V tunelech jsou tlakové dveře, které tehdy sice nezafungovaly, ale mohli bychom udělat časovou výzvu objet všechny stanice a zavřít dveře, protože se blíží povodeň.

Konzultuješ s někým vývoj? Například chování samotných vlaků, protože metro je těžký kolos, tak aby to ve hře nevypadalo, že jezdí jak papírový vláček?
Ještě předtím, kdy nebylo jisté, jak úspěšná kampaň bude, se mi díky Instagramu podařilo se spojit se spoustou fanoušků a nadšenců, kteří metro znají. Třeba v něm jezdili a řídili ho, nebo že se k tomu nějak dostali, protože mají známé v metru.

Jsi v kontaktu se zástupci Dopravního podniku hlavního města Prahy? Vědí o tvé hře?
Byl jsem na dni otevřených dveří, abych měl možnost si tam promluvit s někým z dopravního podniku. Ta zpětná vazba byla pozitivní, že to půjde a že se na něčem domluvíme. Ale zatím je to bez reakce. Snažil jsem se psát, volat, ale zatím nic. Tak uvidíme, může se to rychle změnit.

Původně to ani neměl být simulátor, protože jsem si nevěřil, že bych ho dokázal naprogramovat. Měla to být hororová detektivka na způsob adventury, kde hráč bude řešit hádanky.

Je pro tebe důležité, aby si tvé hry všimli?
Pomohlo by mi to, protože teď některé podklady získáváme v Polsku nebo Maďarsku, protože tam to metro ještě jezdí. Nám by to ulehčilo práci a myslím, že i pro DPP by to mohlo být zajímavé. Ať už třeba jako nábor strojvedoucích, protože kde jinde sehnat nadšence do metra než pomocí téhle hry.

Zmiňoval jsi, že hraješ League of Legends, ale na světě je spousta simulátorů vlaků. Hrál jsi třeba Transport Fever, Trainz nebo Train Simulator? Inspiroval ses v těchto hrách?
Asi všechno, co jsi vyjmenoval, jsem hrál. Jak to mělo v názvu train, nebo jsem tam viděl vlak, tak jsem to musel kupovat. Určitě tam nějaká inspirace musí být. Už tím, že jsem to hrál a byla i taková série. Jmenovalo se to World of Subways, kde postupně vycházela různá města. Byl tam Londýn, Berlín, New York, a i další města. Furt jsem si říkal, že v dalším díle bude určitě Praha. Hodně jsem se na to těšil, ale bohužel série skončila a na Prahu nedošlo.

Zdroj: Autorský text

Video, které jste mohli minout: Ambicióznější, větší a také dražší. Jaké bude nové Kingdom Come a jaké by si ho hráči přáli?

Jan Hrušovský

redaktor FTV Prima, CNN Prima NEWS

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný