Režisér Avatara prozradil, jak měl vypadat jeho Spider-Man s DiCapriem a Schwarzeneggerem
Jeden z nejikoničtějších filmových režisérů mohl změnit běh komiksových dějin a v době, kdy na to nikdo nebyl připraven, představit světu velmi odvážné dobrodružství Spider-Mana.
Během posledních dvou dekád se s filmy o Spider-Manovi roztrhl pytel. Trilogie Sama Raimiho z let 2002 až 2007 byla extrémně úspěšná i chválená, a přestože dvojice filmů Amazing Spider-Man z let 2012 a 2014 těchto kvalit nedosáhla, o průšvihy se rozhodně nejednalo. Krátce poté převzal pavoučí masku po Tobey Maguireovi a Andrew Garfieldovi Tom Holland a začal budovat Spideyho příběh v rámci marvelovského univerza, kde slaví úspěchy dodnes. Před celým tímhle kolotočem jsme se však mohli dočkat i pořádně odvážného pojetí z pera slavného filmaře.
Wizard’s mock poster of James Cameron’s canned Spider-Man film in 1992 | poster by Brian Stelfreeze pic.twitter.com/MpRKetldmf
— 𝐁𝐚𝐠𝐥𝐞𝐲 𝐁𝐨𝐲 (@boybagley) April 20, 2020
Na stránkách komiksů se Spider-Man začal objevovat od 60. let a koncem 70. let se dočkal i hrstky televizních filmů. Na filmové plátno si však musel ještě dlouho počkat, s čímž chtěl něco udělat věhlasný James Cameron. Kvůli licenčním právům se projekt nakonec nerealizoval, čehož filmař, který měl tou dobou na kontě třeba dva Terminátory, Propast či Vetřelce, dodnes lituje.
Na postavě Spider-Mana ho podle jeho vlastních slov zaujal především fakt, že se jedná o pouhého středoškoláka, jehož superschopnosti měly reprezentovat „nevyužitou studnici potenciálu, který v sobě lidé mají, i když si to neuvědomují. A podle mě se rovněž jednalo o metaforu puberty a všech tělesných změn, jež se v té době v člověku odehrávají, jeho úzkosti ze společnosti a jejích očekávání, vztahy s protějšky libovolného pohlaví a tak dále.“
James Cameron says his scrapped #SpiderMan film was the “greatest movie I never made” He wanted Leonardo DiCaprio & Arnold Schwarzenegger to star in it The script was also a lot grittier and featured a full sex scene where Spidey webbed Mary Jane to the Brooklyn Bridge pic.twitter.com/XvrXiW31RL
— Culture Crave (@CultureCrave) December 8, 2021
Tyto motivy byly do značné míry prozkoumávány i ve snímcích, jež to na filmové plátno nakonec dopracovaly. Cameronovo pojetí, jež počítalo s Leonardem DiCapriem v roli Petera Parkera a Arnoldem Schwarzeneggerem v roli Doctora Octopuse, by však zřejmě bylo odvážnější než všechny dosavadní spidermanovské vize. A to nejen kvůli milostné scéně mezi Spider-Manem a Mary Jane na Brooklynském mostě:
„Chtěl jsem vytvořit něco, co by mělo jakousi drsnou realističnost. Superhrdinové obecně mi vždy připadali tak trochu přezdobení a chtěl jsem udělat něco, co by bylo více v duchu Terminátora a Vetřelců, jejichž realistické prvky okamžitě chápete: Nacházíte se ve skutečném světě, nikoli nějakém mytickém Gotham City. Nebo jako v případě Supermana a novin Daily Planet, které vždy působily velmi metaforicky a pohádkově. Chtěl jsem říct: Tohle je New York. V současnosti. Týpka kousne pavouk. Promění se v kluka se všemi těmito schopnostmi a má takovou fantazii, že bude Spider-Man. Vyrobí si oblek, který je ale hrozný, a tak ho musí vylepšit; jeho hlavním problémem je ten zatracený oblek. A podobné věci. Chtěl jsem to ukotvit v realitě a univerzální lidské zkušenosti. Myslím, že by to byl zábavný film.“
Nezbývá než souhlasit a litovat, že se v dřevních dobách filmových komiksů Cameronovi nepodařilo studiovou mašinerii přetlačit…