15. února 2023 11:45

Děsivá historka o vzniku Rychle a zběsile 10 vysvětluje, proč může jít o nejhorší díl

V pozadí natáčení nového Rychle a zběsile se děly skutečně šílené věci.

Když režisér Justin Lin v dubnu 2022 opustil Rychle a zběsile 10 jen týden po začátku natáčení, bylo jasné, že něco není v pořádku. Veterán série, který měl na starosti hned pětici dílů včetně populární pětky a šestky, už nesnesl zásahy do scénáře i hádky s Vinem Dieselem. Ten totiž neustále tahal z rukávu další a další nápady a zlepšováky.

Studio Universal muselo bleskově najít nového režiséra, protože zastavení natáčení tak obřích projektů vyjde neskutečně draho. Stal se jím Louis Leterrier (Kurýr, Podfukáři, Souboj Titánů), který teď v rozhovoru pro magazín Esquire popsal celý hodně nestandardní proces. Z jeho slov je jasné, že pokud se film nakonec povede, bude to svým způsobem zázrak.

První kontakt proběhl telefonátem uprostřed noci. Když Leterrier telefon nezvedl, přišla mu zpráva, že jde o urgentní záležitost a že si okamžitě musí přečíst scénář Rychle a zběsile 10, aby se rozhodl, zda chce film režírovat. Leterrier to udělal, vyjádřil zájem a hned následovala série schůzek.

„Od prvního telefonátu do doby, kdy jsem poprvé na place zařval slovo akce uběhly zhruba čtyři dny... Na přípravu samotného natáčení jsem měl půlden,“ vysvětlil devětačtyřicetiletý režisér francouzského původu, který na mezinárodní půdě prorazil v roce 2002 akčňákem Kurýr s Jasonem Stathamem.

„V letadle jsem si asi čtyřikrát přečetl scénář a řekl jim, že mám nějaké nápady na změny a oni, že fajn, protože celé třetí dějství se prý musí přepsat – a jestli to můžu udělat ještě ten den v noci. Vůbec jsem nespal a pak jsem vůbec nespal ještě několik dnů,“ naznačil a dodal, že když přepíšete jednu část scénáře, musíte změnit i návaznost celku.

„Když jsem změnil třetí dějství, musel jsem měnit i začátek. A pak jsem musel vyhodit to, co bylo mezi tím. Bylo to v podstatě jako bych za letu přestavěl letadlo,“ popsal Leterrier proces, který u obdobně nákladných blockbusterů obvykle trvá řadu měsíců delší dobu. Je sice známo, že se během produkce často upravují i pasáže těch největších filmů, nejde však o kompletní přepisování a bývá na to delší doba než pouhé čtyři dny.

V důsledku mnoha úprav se zkomplikovalo i natáčení a rozpočet Rychle a zběsile 10 se údajně vyšplhal na astronomických 340 milionů dolarů (což je ještě bez stovek milionů potřebných na marketing). Jde tak o čtvrtý nejdražší film v dějinách kinematografie.

Aby Rychle a zběsile 10 neskončilo kasovním neúspěchem, bude muset celosvětově vydělat alespoň miliardu dolarů. Pokud film nasbírá solidní recenze a skutečně se na něj bude chodit ve velkém, získá Leterrier v Hollywoodu bezpochyby ceněný titul Mistr záchranář. Na druhou stranu ale nebude velkým překvapením, když se 18. května v kinech objeví totálně nekoukatelný paskvil, vedle něhož bude Rychle a zběsile 9 oscarové dílo.

Zdroj: Esquire

Populární pořady na Prima Cool