27. února 2024 21:30

7 nejlepších filmových bitek, u nichž si vychutnáte každý nekompromisní úder

Násilí není nikdy řešením. Přesně tohle poselství si z žádného bojového filmu nikdo nikdy neodnesl. Filmy, v nichž hrdinové servírují kvalitní držkovou, jsou vítaným ventilem každodenního stresu a vyhledávanou zábavou na deštivá odpoledne. Naštěstí je z čeho vybírat, a tak se můžete podívat na výběr těch nejlepších bojových scén.

Ong-bak

Krádež sošky bůžka Ong-baka z thajské vesnice přivede mladíka Tinga do zkaženého města, kde ji má znovu získat před Velkým svátkem. Pátrání idealistického a naivního mladíka začíná u jeho protřelého bratrance a vede skrze ilegální zápasnický ring. Proti Tingovi stojí sociopatičtí zápasníci i drsní gangsteři, brzy ale zjistí, že narazili.

Tinga totiž hraje Tony Jaa, mistr Muay Thai, a jakmile je bratrancem i mafiány natlačen do ringu, začnou se dít věci. Ting spoléhá na velkou pohyblivost stejně jako na fyzickou sílu a údery loktem i kolenem, zároveň ale využívá chytrou taktiku klamných náznaků úderů. Snímání jeho soubojů se zaměřuje na hrdinovu techniku, a tak v dlouhých záběrech sledujeme rychlou a údernou směsici pohybů, přičemž zakončení Tingova útoku, což je zpravidla rána loktem do hlavy či kolenem do hrudi, vidíme ve zpomaleném záběru.

Čtěte také: Zápasník Růžička dostal trest. Soud vynesl verdikt v ostře sledované kauze zmláceného muže

Zátah

Když indonéská zásahovka vyrazí do činžovního domu obydleného výhradně gangstery, nemají policisté ani tušení, jak drsné dopoledne mají před sebou. V chodbách domu se rozhoří peklo, a nováček u jednotky Rama (Iko Uwais) bude brzy jedinou nadějí na splnění náročného úkolu. Prvním signálem, že si mladík dokáže poradit i bez opory v týmu, je brutální řež v chodbě, jíž vleče zraněného parťáka.

Vyzbrojen jen obuškem, nožem a bojovým uměním pencak silat způsobí krvavá muka většímu počtu protivníků. Scéna klade důraz na rychlost bojů, což umocňuje pohyb kamery. Ta se přibližuje, oddaluje s tím, jak se pohybují postavy, díky čemuž se akce stává imerzivnější a vtahuje diváka do pocitu dravého pohybu a násilí. Zároveň je pozornost záběru soustředěna na brutalitu způsobenou Ramovými zásahy, takže máme dokonalý přehled o bodných a řezných ranách často v nepříjemných detailech. Scéna je zároveň vtahující, satisfakční i fyzicky vyčerpávající.

Cesta draka

Tang Lung (Bruce Lee) sice působí jako nevinný venkovský balík, když si ale parta gangsterů vyšlápne na restauraci jeho strýčka, předvede své bezchybné umění kung-fu. I proto na něj padouši povolají amerického mistra, jehož nehraje nikdo jiný než tehdy neznámý Chuck Norris. Oba borci si domluví souboj v římském Koloseu a jeho velkolepost můžete ocenit mimo jiné 29. února na Prima Cool. Tklivé tóny z Tenkrát na západě a rozcvička obou protivníků předznamenává tón souboje. Podle nejklasičtějších pravidel žánru má Chuck coby padouch zpočátku navrch, nicméně síly se brzy vyrovnají a počáteční nenávist se mezi oběma muži mění v respekt. Pohyb kamery má tentokrát stejný účel jako ve westernech, má za cíl vyvolávat napětí před soubojem.

Baramui paiteo/Fighter in the Wind

Po sérii nešťastných střetnutí s jakuzou se mladý Korejec Bae-dal dočká v poválečném Japonsku ponížení a vyhnanství do hor. Zde se oddá brutálnímu tréninku, který jej změní ve stoickou horu svalů schopnou rozbít holou rukou i kámen. Před finálním boss fightem jej čeká konfrontace s jakuzáckými pohůnky v polích, kde všem předvede, zač je toho karate. Scéna dává důraz na Bae-dalovu fyzickou sílu a pomáhá si prací se zvukem i kamerou. Kamera se pohybuje tak, jak se pohybuje Bae-dal, čímž vytváří dojem, že Bae-dal prochází scenérií jako nezastavitelný buldozer a válcuje protivníky před sebou. Zvuky jeho ran znějí jako rány do dřeva, což iluzi kráčející skály skvěle doplňuje. Zároveň film užívá eliptický střih, čímž akci zrychluje.

Ip Man

Víceméně životopisné drama z okupované Číny zachycuje příběh mistra bojových umění s přezdívkou Ip Man (Donnie Yen), jenž musí sledovat, jak Japonci ničí vše, co měl na své zemi rád. Poměrně velkou špetkou soli do rány je zjištění, že Japonci pořádají ilegální zápasy s Číňany, kde si užívají své fyzické převahy. Rozhořčený mistr se do jednoho takového zápasu přihlásí a nabídne své umění Wing Chun proti deseti japonským karatistům. V epické brutální scéně dá do té doby stoický Ip Man průchod své frustraci. Zápas sledujeme z polocelků, u čehož vynikne skvělá choreografie, konkrétně údery, jež Japonci obdrží, nicméně vidíme v detailech, takže stejně jako nešťastná postava i my pocítíme mistrův spravedlivý hněv.

36 komnat Šaolinu

Historický nářez s oporou ve skutečných událostech sleduje mladíka San Teho, jenž původně hledal v šaolinském klášteře útočiště. Postupně se ale vypracuje na jednoho z nejlepších bojovníků, který dokonce vynalezne vlastní zbraň – třídílnou hůl, známou také jako san-t’ie-kun. Po náročném výcviku opouští klášter, aby pomáhal lidem v nouzi, konkrétně proti aktuální surové diktatuře, a jeho akce přilákají pozornost nelítostného generála Tien Ta. Na konci filmu se konečně střetnou tváří v tvář, San Teho hůl proti generálově dvojici šavlí.

Souboj vidíme v poměrně dlouhých záběrech, přičemž kamera trochu zvláštně nesleduje ani tak pohled celých postav, ale spíš jejich zbraní. Ty mají jasně danou úlohu v celkovém narativu celé scény. Trojdílnou hůl využívá San Te dost pragmaticky, když nechává generála vykrývat rány jeho hole způsobem, jako by šlo o obyčejnou hůl, díky čemuž dostává Tien Ta rány posledním dílem hole do zad. To je ostatně vidět na bojovém stylu obou soupeřů. Zatímco Tien Ta spoléhá na přímý útok a zuřivost, San Te používá spíše propracovanou techniku, úhybné manévry a využití Tien Taovy zuřivosti ve svůj prospěch.

Old Boy

Hrdinou korejské adaptace podle japonské mangy je alkoholik a loser Dae-su, který je jednoho dne unesen a 25 let vězněn v pokoji bez oken s televizí jako jedinou společnicí. Během dlouhých let usilovně přemýšlí o pomstě, a ještě usilovněji posiluje a trénuje. Když je opět bez vysvětlení propuštěn, pouští se do pátrání. Film je meditativním thrillerem o podstatě a užitku pomsty, najde se v něm však pár akčních scén, jež stojí za pozornost. Za zmínku stojí především brutální scéna na jeden záběr v úzké chodbě, kde Dae-su proti většímu počtu protivníků použije pouze kladivo a svépomocí nabyté bojové schopnosti.

Záběr je poměrně statický, kamera se pohybuje jen aby udržela Dae-sua uprostřed rámování, a brutální bitka hlavně vyjadřuje hrdinův vztek a potlačenou frustraci. Především ale scéna koresponduje s tématem filmu – jako je vyčerpávající, zbytečná a zuřivá samotná pomsta jako taková, přinese hrdinova zuřivost a neúnavnost sice vítězství a zlámané končetiny protivníků, on sám je ale vyčerpán a zraněn tak, že zůstane na pokraji smrti.

Zdroj: Autorský text

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Zábavný / Publicistický