Nejhorší filmy v kinech: Češi dávají Malé mořské víle i Cool Girl! tragická hodnocení
Dvojice diskutovaných filmů konečně dorazila do českých kin. Jak si tam vedou a co na to diváci?
Dlouho před svou premiérou oba filmy rozproudily debaty na internetu. Řeč je o nové hrané předělávce disneyovky Malá mořská víla a taky o domácím snímku Cool Girl!, v němž si trojice populárních českých influencerek (Anna Šulcová, Kristal Shine, Dominique Alagia) plní své sny. Debaty se po startu obou filmů v kinech proměnily v divácké ohlasy, které se dají charakterizovat slovem zdrcující.
Vyschlá mořská víla
Relativně lépe je na tom americká rodinná podívaná, která se však s ratingem 37 % na ČSFD nachází hluboko pod průměrem srovnatelných adaptací od Disneyho. Malá mořská víla si to v Česku „zavařila“ obsazením černošky Halle Bailey do hlavní role, kterou řeší ve svých ohlasech většina diváků.
Část ji považuje za to nejlepší z filmu, jako třeba Steven47, který dal 3/5: „Halle Bailey to bude mít u značné části publika těžké, její Ariel je nicméně výborná, a to jak po stránce zpěvu, tak herectví (především na souši jí role fakt sedla).“ Podobně to vidí třeba aquiver, který však původní animák považuje za lepší podívanou: „Halle Bailey je naštěstí pohledná i vhodně a výstižně exotická, jako celé okolí. Scénář je nekomplikovaný, natažená stopáž bohužel není kompenzována náležitým překvapením, všechno jede spíš na jistotu.“
Jiné recenze však vidí právě v černé Ariel hlavní problém. Třeba uživatel Psychor ji vnímá jako ideologicky pojatou pohádku, a dokonce se pustil do biologických úvah: „Pigment melanin, který zabarvuje kůži, se evolučně vyvinul jako obrana proti ultrafialové složce slunečního záření. Kde k němu přišla mořská víla, jež se celý život skrývá pod vodní hladinou?“ Známý filmový kritik František Fuka dal 2/5 a podotkl: „Jako fanoušek původní animované verze jsem prožíval podobně bolestné pocity jako u Aladina a připadalo mi, že nikdo z tvůrců vůbec nechápe, co a proč bylo tak kvalitní na originálu.“
(Un)Cool Girl!
Ještě podstatně hůře je na tom však česká novinka Cool Girl! od režiséra Jeremyho Tichého, pro něhož jde o celovečerní debut. K filmu navíc psal i scénář a napěchoval ho všemi klišé o cestě za poznáním sebe sama, štěstím a úspěchem. Film samotný si však pro úspěch nedošel, protože má na ČSFD aktuálně rating 9 %, což z něj dělá 154. nejhorší film vůbec. Zpočátku na tom byl lépe, ale pak správci stránek odstranili pochvalná hodnocení z falešných účtů.
Film je dle diváků ve všech složkách reprezentantem vrcholného amatérismu, i když řemeslně šly v Česku do kin už i horší filmy. Co se týče nepokrytého podsouvání různých produktů formou product placementu, film exceluje. „Herecké výkony, které se vyrovnají studentskému filmu, 18+ narážky, kterým se cílovka sedmiletých holek zcela jistě zasměje, scénář, kde v jedné scéně se z dramatického talku o smrti někoho blízkého z repliky na repliku přeskočí na pokec o rande,“ popsal TheSompeque a udělil známku 1/5.
„Příběh je naprosto stupidní, nesmyslný, klišovitý, trapný. Scénář jako by napsal lobotom, který nikdy s nikým v životě nevedl konverzaci. Ty dialogy tak moc šustí scénářem, že to ani není možný, čemuž ani nepomáhají naprosto příšerné herecké výkony. Herecky nejlepší mi přišla asi Domi Alagia a nejhorší Anna Šulc,“ napsal VktrCZ. „Nedoporučuji. Nikomu. Ani fandům zde vystupujících influencerek. Pokud si pustíte jejich TikToky, tak podle mě uděláte lépe,“ míní PanPyzamo.
A co návštěvnost?
Posměch na internetu nemusí vůbec znamenat, že o daný film není zájem, naopak to může být důkazem angažovanosti diváků – jako třeba v případě kritizovaného Rychle a zběsile, jehož desátý díl s přehledem ovládl i česká kina. Bohužel to neplatí pro novou Ariel ani trojici influencerek.
Na rozdíl od zámoří, kde Malá mořská víla otevřela za solidních 97 milionů dolarů, v Česku propadla s pouhými 15 tisíci diváky a svůj první víkend v kinech zakončila až na třetí příčce. Zařadila se tak k největším českým disneyovským propadákům jako Dumbo či k hrané Mulan. Podobná předělávka Lvího krále u nás přilákala čtyřnásobek diváků.
Cool Girl! na tom byla ještě hůře s 9 tisíci diváky, což vyznívá dost krutě, když si člověk uvědomí, jaký mají představitelky třech hlavních rolí zásah na sociálních sítích – třeba Annu Šulcovou sleduje na Instagramu 950 tisíc, TikToku 880 tisíc, YouTube 486 tisíc, a dokonce i na Twitteru krásných 380 tisíc uživatelů.
Zdroj: ČSFD