30. července 2021 12:30

Nástupce Pirátů z Karibiku a Mumie: Jak se povedla dobrodružná Expedice: Džungle s Rockem?

Dobrodružný letní blockbuster v nejryzejší podobě? Přesně to je Expedice: Džungle, k dokonalé podívané však bohužel leccos chybí.

Herecké hvězdy Dwayne Johnson a Emily Blunt procházejí rozhýbanou disneyovskou atrakcí a my se u toho máme bavit. Tak bychom ve zkratce mohli zhodnotit nový hollywoodský blockbuster, na kterém se nešetřilo tak moc, až je to ku škodě věci. Jak je něco takového vůbec možné?

„Jungle Cruise“ je název nejen tohoto filmu, ale i skutečné atrakce nacházející se v několika Disneylandech napříč celým světem. Návštěvník se ocitne na výletě po několika významných řekách v Jižní Americe, Africe či Asii. K tomu si přidejte řadu roztodivných zvířat a humorný komentář a dostanete hrubou představu, jak tato odlehčená projížďka asi vypadá.

Nápad natočit na tomto základě film vznikl už v roce 2004, ale až o dekádu později začal projekt nabývat skutečně smysluplných kontur. Filmování probíhalo na Havaji přes léto roku 2018 a následně byla velká péče věnována postprodukci. Původní premiéra na podzim 2019 byla o půl roku odložena, následně zasáhla pandemie, takže se výsledku po pár letech dočkáváme až teď. A není divu, že studio Disney nechtělo rezignovat na uvedení filmu v kinech, přestože jej zároveň posílá i na streamovací služby – bez velkého plátna a kvalitního zvuku je totiž zážitek z filmu poloviční.

Expedice: Džungle je totiž v první řadě poctivým dobrodružným filmým, který více než na propracovanost scénáře sází na exotické prostředí, neustálou akci a atraktivní vizuál. Španělský režisér Jaume Collet-Serra se v Hollywoodu prosadil několika akčňáky s Liamem Neesonem (Non-Stop, Cizinec ve vlaku, Neznámý) a také thrillery s hororovým přesahem (Sirotek, Mělčiny). Na nich se vyprofiloval jako zkušený řemeslník, který v rámci žánru sice málokdy překvapí, ale většinou nezklame. Tentokrát si vzal na starost svou zatím největší produkci, jejíž rozpočet dosáhl masivních 200 milionů dolarů. A peníze jsou na výsledku rozhodně vidět. A, jak jsme už naznačili, možná až moc.

Postprodukčně vytvořené digitální efekty jsou přítomné na každém kroku a divákovi jde po chvíli hlava kolem ze všech umělých zvířat, přírodních nástrah a trikových fines. Hned od úvodní akční scény se laťka šílenosti nastaví tak vysoko, že film nemá možnost vývoje, gradace, a jen vrství jednu výraznou počítačovou sekvenci za druhou. Příběh se přitom snaží budit dojem osudovosti, ale přitom zjevně není třeba se bát ani o postavy, ani o budoucnost světa. Karikaturní záporák hrůzu nebudí, řada nástrah z džungle je (z různých důvodů) falešná a většina akčních scén je sestříhaná tak dynamicky, až není skoro nic vidět.

V tom se Expedice: Džungle liší od svých předloh, jimž by se tak chtěla přiblížit. Dobrodružné klasiky jako Mumie, Piráti z Karibiku či libovolný film s Indiana Jonesem dokázaly divákovi prodat naléhavost úkolu a nebezpečí mnohem lépe – zde se ocitáme spíše ve světě podobném Jumanji, a to nejen díky přítomnosti Johnsona. Ten mimochodem opět hraje sám sebe, tedy osvaleného tvrďáka, který se nezdráhá hláškovat a občas si ze sebe dělá legraci. Jeho postava ve dvou třetinách nabídne snad jediný nečekaný twist v příběhu, i ten však prostě proběhne bez divákova většího emočního zapojení; stejně jako vše ostatní v tomto blockbusteru, který působí spíše jako technologické demo nežli celistvý film.

Po této kritice je však třeba zdůraznit, že pokud na snímek vyrazíte v rámci plnění rodinných povinností, zklamáni pravděpodobně nebudete: Malé diváky uspokojí barevnost a rychlost předkládaného materiálu a ani ti starší nebudou otrávení. Johnson oplývá charismatem i v námořnické čepičce a chemie mezi ním a Emily Blunt v úloze emancipované vědkyně funguje bez problémů. Snad jen stopáž v délce 127 minut může být problém – přestože se nejedná o nikterak děsivé číslo, vzhledem k zaměnitelnosti příběhu a náročnosti audiovizuálu na diváckou pozornost mohou být i dvě hodiny trochu úmorné.

Bez jakékoli logiky je ve filmu dvakrát použita instrumentální verze Nothing Else Matters od Metallicy, poprvé hned jako podkres při úvodním logu studia Disney. V prvních sekundách se tak divák dočká jasného poselství: Nezáleží na ničem jiném, než na disneyovské image. Expedice: Džungle je prostě na filmové plátno převedená atrakce ze zábavního parku a nic hlubšího či podnětnějšího od ní (podobně jako od Pirátů z Karibiku) čekat nelze.