10 filmových chyb, které stály majlant: Co se stalo při natáčení Thora 3?
Kiksy ve filmech bývají zábavné a internetová komunita si na nich ráda smlsne. Co když se ale podobné malichernosti pořádně prodraží?
Nepovedené záběry, v angličtině známé jako „bloopers“, jsou pro mnoho filmových fanoušků příjemných nahlédnutím do zákulisí natáčení. Tato selhání herců či štábu jsou v případě některých komedií natolik vtipná, že se objeví třeba jako zpříjemnění závěrečných titulků; a nutno dodat, že občas se jedná o zábavnější obsah nežli záměrné vtipy napsané do scénáře.
To platí i pro řadu jiných chyb a nedorozumění, jež se pod zmíněné anglické slůvko schovají také. Ačkoli se jim rádi zasmějeme, producenti hlídající rozpočet a plynulý průběh natáčení z nich obdobně nadšení nebývají. Podívejme se na celkem deset situací, kdy se chyba při natáčení šeredně vymstila – naštěstí však jen z hlediska rozpočtu, nikoli zdraví herců.
Problémy s hlavou
Tuhle kauzu máte možná ještě v živé paměti. Kolem produkce Ligy spravedlnosti byly samé problémy a poté, co Zacka Snydera u projektu nahradil Joss Whedon, bylo potřeba dotočit spoustu materiálu. Na plac byl povolán i Henry Cavill, sošný představitel Supermana, který ale tou dobou měl natáčet šestý díl akční série Mission: Impossible s podtitulem Fallout. Kvůli této roli si nechal narůst knírek, který nesměl oholit, a tak nebyla jiná možnost, než jeho supermanské scény natočit i s jeho tehdejší obličejovou ozdobou. Ta byla následně digitálně odstraněna, což se u diváků setkalo s výsměchem ještě před premiérou – výsledek totiž působil značně bizarně.
THERAPIST: Dana, it’s been two years. Henry Cavill’s cgi mustache face from Justice League can’t hurt you
— Dana Schwartz - on hiatus (@DanaSchwartzzz) September 25, 2019
HENRY CAVILL’S CGI MUSTACHE FACE FROM JUSTICE LEAGUE: pic.twitter.com/amoboGZf70
Podobná situace potkala i Tessu Thompson, která se do marvelovského filmového univerza vstoupila jako Valkyrie ve třetím díle Thora. Natočila své scény a vrhla se na další štaci, komedii Sorry to Bother You, pro níž si musela obarvit vlasy výrazným oranžovým přelivem. Následné dotáčky Thora se tedy musely s tímto specifickým vzezřením popasovat a výsledkem byla extrémně drahá paruka v ceně kolem deseti tisíc dolarů.
Digitální agent
Ani nejslavnějšímu agentovi se podobné trable nevyhýbají. Chválené bondovky s Danielem Craigem v úloze agenta 007 musely digitálně napravovat chyby při natáčení hned dvakrát. Při natáčení Quantum of Solace totiž jeden z kaskadérů nezkrotil svůj pohyb a Craiga silně udeřil do obličeje. Ačkoli by se jeho postava s takovou patálií snadno vypořádala, herec musel být okamžitě ošetřen. Na tváři mu však zůstalo osm stehů a výrazný monokl, který ani zkušení maskéři nedokázali zcela skrýt. Barevné nerovnoměrnosti v obličeji tak musely být následně digitálně retušovány.
Ještě větší kiks se stal při natáčení dalšího dílu s názvem Skyfall. V několika scénách se objevila speciálně upravená puška, již mohl ovládat pouze samotný Bond – obsahovala totiž snímač otisku prstů. Jenže na tenhle detail se při natáčení jaksi zapomnělo a Bond měl v danou chvíli na rukou kožené rukavice, které by sejmutí otisků samozřejmě zabránily. Digitální odstranění rukavic z celé dlouhé scény se nakonec ukázalo jako výhodnější řešení než ji celou přetáčet – i tak se jednalo o hodně drahý špás.
Když se herec nehodí
Občas digitální úpravy hercovy tváře nestačí a je potřeba sáhnout ke kompletnímu přeobsazení. V přípravných fázích filmu se nejedná o nic zvláštního, jenže pokud už je část snímku natočena, náklady na přetáčky samozřejmě drasticky rostou. Své o tom ví třeba produkce rozmáchlého životopisného dramatu Všechny prachy světa (2017), kde měl miliardáře J. Paula Gettyho hrát Kevin Spacey. Jenže zrovna tou dobou na něj začaly praskat skandály související s aférou #MeToo a producenti měli o přijetí ambiciózního snímku obavy. Spaceyho tak přeobsadil zkušený Christopher Plummer a všechny scény s ním musely být přetočeny.
Menším zásahem bylo přeobsazení hlavního hrdiny sci-fi komedie Návrat do budoucnosti. Původně si totiž ikonickou roli Martyho McFlye měl zahrát Eric Stoltz a několik týdnů snímek skutečně natáčel. Jednalo se však o charakterního a metodického herce, který bral odlehčený film až příliš vážně, a tak se humor z výsledku málem vytratil. Režisér Robert Zemeckis a jeho tým se nakonec rozhodl pro radikální krok – hodit natočený materiál do koše a do role obsadit přece jen hravějšího Michaela J. Foxe. Risk se vyplatil, snímek zabodoval u kritiků i diváků a stal se základem pro jednu z nejlepších trilogií všech dob.
Rekvizity, nebo cenné exponáty?
Osazenstvo westernu Osm hrozných sestává ze samých skvělých herců, kteří evidentně chtěli za každou cenu spolupracovat s režisérem Quentinem Tarantinem. Proto se třeba Jennifer Jason Leigh byla ochotná naučit hrát na kytaru, aby si následně mohla v jedné scéně zabrnkat. Herečka cvičila se speciální kytarou značky Martin, která pocházela z 19. století a na natáčení ji zapůjčilo muzeum. Ve filmu na ni měla Leigh zahrát, následně měl kytaru vzít do ruky Kurt Russell a rozbít ji – to se samozřejmě mělo odehrát prostřednictvím střihu, během něhož by byl historický model vyměněn za lacinou atrapu. Tahle informace se však k Russellovi nedostala, a tak slavný herec (k upřímnému zděšení své kolegyně) roztřískal nástroj v hodnotě 40 000 dolarů.
Podobné neštěstí potkalo Edwarda Jamese Olmose, hlavní hvězdu seriálu Battlestar Galactica. V jedné epizodě se dopustil osudové improvizace, když jeho postava vzteky rozbila krásný model lodi. Herec si myslel, že se jedná o atrapu, jenže model byl opět zapůjčen z muzea a jeho cenovka ukazovala závratnou sumu 200 000 dolarů.
Běsnění živlů
A na závěr se od trablů jednotlivých herců přesuňme k většímu měřítku. Slavné válečné drama Apokalypsa (1979) je opředeno historkami o tom, jak složitě natáčení probíhalo. Jedna věc však režiséru Francisi Fordu Coppolu přivodila ještě více vrásek než zbědovaný stav opilého a obtloustlého Marlona Branda, a to řádění přírodních živlů. Pro dosažení co největší autenticity se totiž scény z kambodžské vesnice nenatáčely v hollywoodských studiích, nýbrž na Filipínách, kde štáb nechal vesnici postavit. V tom se však přiřítil tajfun Olga a více než polovinu postavené vesnice zcela zdemoloval. Škoda dosáhla výše zhruba jednoho a půl milionu dolarů, což na tehdejší poměry rozhodně nebyly zanedbatelné škody.
Coppola on the set of Apocalypse Now pic.twitter.com/v6gjsIGoAI
— The Cinegogue (@TheCinegogue) August 16, 2020
Apokalypsa se postupem času propracovala v jeden z nejoceňovanějších snímků o vietnamské válce, poslední snímek, o němž se zmíníme, se však takových poct rozhodně nedočkal. Postapokalyptické (sic!) sci-fi Vodní svět bylo svého času, tedy v polovině 90. let, nejdražším filmem všech dob, v mnoha ohledech však výsledek působil jako nezáměrně směšné béčko. Hvězdný Kevin Costner se v něm pohyboval v dystopické budoucnosti, kde je celá Země pokryta vodní plochou a pevná zem pod nohama se stala vzývaným mýtem. Natáčení na Havaji bylo poznamenáno ničivým hurikánem, který napáchal mnohamilionové škody a utrpení producentů tohoto díla tak znásobil. Holt některá selhání herců, štábu či okolností jsou možná zábavná, jiná dovedou pořádně zabrnkat na nervy.