1. ledna 2016 15:19

Jak se točí Simpsonovi: Výroba jedné epizody od A do Z!

Pot, krev a slzy vyžaduje každá minuta vašeho oblíbeného seriálu.

Jenom kolem dvaceti minut času trvá běžný díl Simpsonových – celý ho tedy jde snadno prokoučovat triviální prací a ani si nevšimnout, že už je fuč!. Nenápadné a časově úsporné příběhy žluté rodinky jsou však koncentrátem tisíců člověkohodin a ještě větší porce talentu. Od scenáristů po kreslíře je příběh produkce epizod Simpsonových dokladem usilovné práce, kterou dvacet minut televizní zábavy stojí. Podívali jsme se proto detailně na celý tvůrčí proces, který autoři Simpsonových vylíčili časopisu The Verge!

Návrh

Nejprve je třeba dát dohromady úvodní návrh zápletky. Začíná to nevinně – tým scenáristů si vyjede na chatu či do jiných soukromých prostor, kde po několik dnů předkládají své návrhy zápletek tak, jak je v minulých týdnech a měsících napadly.

Draft

Jakmile se oddělí zrno premis od plev, scenáristé jdou sepsat delší pojednání. To už připomíná luxusní pobyt mnohem méně – skoro veškeré sepisování probíhá ve studiích FOXu. Kolikrát se ukáže, že přednesený nápad v delší podobě nefunguje, během 4 až 6 týdnů je však výsledkem plnohodnotný první manuál k celému dílu!

Čtení u stolu

Každá fikce je jenom tak dobrá, nakolik jste ochotni ji přečíst kamarádům do očí. V případě Simpsonů však scénář nečte jeho autor jenom jiným kolegům, ale i producentům a hercům. Jde o veskrze trapnou zkušenost – sám Al Jean se svěřil, že pro něho samotného je čtení u stolu tou zdaleka nejhorší fází produkce. Nicméně, kritika je pro kvalitu klíčová...

Nahrávání dabingu

Po všemožných úpravách a přepisech je připraveno nahrávání mluveného slova. Zatímco u dabování hraného filmu se herci musí "trefit do rtů", v případě animáku je proces opačný – herci sedí v oddělených kójích a čtou své dialogy tak dlouho, dokud režisér neřekne, že jsou dostatečně dlouhé. Teprve poté se rozbíhá práce na obrazové složce.

Režie

Úkolem režiséra animáku je dát do kupy celý proces samotné epizody – nejde o stejnou režii jako v hraném filmu, ale je stejně klíčová. Režisér dohlíží na všechny aspekty od tvorby mluveného slova po animaci, přičemž největší váhu má právě při sáhodlouhém procesu návrhu vizuálu. A ten začíná...

Storyboarding

... storyboardingem neboli praktikou nakreslení hlavních posunů akce a vizuální stránky v jednoduchých černobílých náčrtcích. Storyboardy jsou praktikou každé větší produkce, v případě animáku je ale jejich význam o to větší, že vlastně suplují i kameru – právě podle storyboardů se řídí kreslíři celého seriálu, jde vlastně o jakýsi půdorysný plán kresby. Nakonec se storyboardy spojí s již hotovými nahrávkami a vznikne základní vzhled finální epizody. Po dalším dvoutýdenním období připomínek a úprav zbývá už jenom dokončit to nejpodstatnější!

(Kresba)

Tato fáze je v závorce, protože ve většině amerických animací dnes už není praktikována – proces byl zčásti sloučen právě se storyboardingem a zčásti outsourcován na korejské kreslíře. Přitom se však jedná o tu nejklasičtější práci u animovaného filmu: onu fázi, kdy si kreslíři sednou k prknu a políčko za políčkem malují jednotlivé postavy, šustíce přitom papírem a ujistivši se, že animace ladně navazuje. Simpsonovi tuto fázi donedávna ještě praktikovali, dnes je však již minulostí.

Instrukce střihu

Každá mapa, jakou je storyboarding, potřebuje svou jasnou deskripci, a právě to je úkolem člověka s pozicí "timera", čili v zásadě kronikáře nejmenších detailů pro pozdější střih dílu. Právě on dává dohromady časovou osu změn od dialogů po změny políček tak, aby animátoři v Koreji věděli, jak přesně mají při kreslení postupovat.

Plánování scény

U sáhodlouhých a prostorově komplikovaných scén je třeba dávat pozor na každý detail, zvláště v případě animovaných celovečeráků jako byli Simpsonovi ve filmu. V seriálu je potřeba na tuto kontrolu zaměstnat méně lidí.

Tisk

I když dnes už seriály vznikají digitálně, stále musejí dávat pozor na omezení daná původní papírovou formou. Ve štábu Simpsonových proto existuje pozice tiskaře, který dává do kupy instrukce střihu, scénář i storyboardy a posílá je v papírovém formátu za oceán.

"Betatesting"

Ke všem předešlým připomínkovým řízením přibývá ve finální fázi ještě jedno – designová kontrola chyb, jakási kontrola kvality či betatesting, chcete-li. Nehlídá se při ní jen to, jestli sedí předměty z jedné scény do druhé, ale i pravopisné chyby a vůbec cokoliv, co by divák mohl považovat za problém. Teprve po schválení přichází na řadu přesunutí produkce do Koreje.

Akom

Role jihokorejského studia Akom v produkci Simpsonových je klíčová – zdejší davy kreslířů jsou schopni namalovat jednotlivá políčka o dvě třetiny levněji než animátoři američtí. Najednou tu pracuje až 120 animátorů, na jejichž bedrech stojí neopěvovaná majorita produkce každého dílu. Jakmile jsou hotoví a dle instrukcí z Ameriky nakreslí celý díl, vrací se finální fáze zpátky do Ameriky.

Poslední úpravy a je hotovo!

Do centrály FOXů z Akomu přijede loď plná kolorizovaných políček, které jsou překontrolovány, přetaveny do střihové skladby a je k nim dodán zvuk a hudba. Stále ještě proběhne několik posledních úprav, především co do rytmu střihu, který může u finalizované stopáže působit jinak, než bylo původně zamýšleno. Konečně je ale možné jít brzy nato s kůží na trh.

Tak vidíte – šest měsíců usilovné práce je za nimi, a konečně je možné lačné davy na 20 minut zabavit.

Simpsonovi běží na COOLu každý všední podvečer!

Zdroj: The Verge

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný