Tyhle 4 podivné filmy si okamžitě zamilujete!
Grandhotel Budapešť - upoutávka
Wes Anderson a jeho blízcí tvůrci.
Naivně staromilský film, který je starý jenom pár let – ve středu ve 20.15 vás na Prima MAX čeká snímek Grandhotel Budapešť od Wese Andersona. Příběh inspirovaný tuzemskými podmínkami (těsně před druhou světovou) se opájí milou atmosférou magického realismu, jakou dnes už často ve filmařině příliš nenajdeme. I když je pro tento styl natáčení dnes nejslavnější právě Wes Anderson, naštěstí v tom není úplně sám. Pokud vás Grandhotel Budapešť osloví, doporučujeme pokračovat několika dalšími podobnými bijáky.
Amélie z Montmartru
Už jen název tohoto filmu ve vás nejspíše evokuje lehce podivnou roztomilost. Původní francouzské pojmenování však magickým realismem přímo stříká, zní totiž "Báječný osud Amélie Poulainové". Aww! Pohádkou prolnutý biják vypráví o de facto trochu ujeté, ale jinak obyčejné holce a její anti-lovestory, v jejímž životě platí za nejzajímavější okamžik... maminčina smrt. Nevypadá to jako látka na pozvednutí nálady, ve skutečnosti je však Amélie tak nabušená pozitivní energií, že by bylo možné ji připojit do rozvodné sítě a napájet půlku Česka!
Amélie z Montmartru Zdroj: Canal+
Harold a Maude
Něco podobného lze říct i o Haroldovi a Maude, zde je však míra deprese už podstatně hmatatelnější! Harold je totiž již ve dvacítce vyhořelý, lehce autistický mladík, který trpí pod útlakem své pološílené matky. Tím nejvýznamnějším jsou v jeho životě demonstrativní pokusy o sebevraždu – to je zkrátka zlatý důl filmové komedie! Pak je tu Maude, což je naopak stařena blížící se osmdesátce, životní energie má však tolik, že by se jí zadávil i ten nejhladovější upír. Oba se potkají na místě typickém pro tento film – na hřbitově. Výsledkem je jeden z nejdivnějších „milostných“ příběhů filmové historie, jenž vás omámí svou nesentimentální atmosférou.
Harold a Maude Zdroj: Paramount
Bratři Bloomovi
Divnofilm o dvojici podvodníků má sám o sobě poměrně slušný potenciál. Bloomovi se tím však teprve rozjíždějí, hlavním hrdinou zde totiž není podvodničení, ale naopak snaha z něj uniknout. Hlavní geroj s kuňkavou tváří Adriana Brodyho je už unaven životem, kde má svým plánujícím bratrem-podvodníkem dopředu nalajnované úplně vše – každý podvod, každé dobrodružství. Jeho pudy vyplavou na povrch při snaze ošálit mladou naivní bohatýrku s rozkošnou tváří Rachel Weisz. Dílem tradiční dobrodrůžo, díky postavám však čestný zástupce snímků s atmosférou výše uvedených bizárů, který dělá čest svému žánru!
Bratři Bloomovi Zdroj: Summit Entertainment
Grandhotel Budapešť
Nač to však zakrývat – tím, kdo tento omamně energický magický realismus dnes umí nejlépe a okořeňuje jej svými vlastními nápady, je jedině Wes Anderson. Mistr divnofilmů začínal jako nezávislý filmař peckou Jak jsem balil učitelku o geniálním studentovi-potížistovi, kterému šlo úplně všechno na světě krom samotného učení. Jeho následná filmová palba zasekla i takové dokonalosti jako Fantastický pan Lišák, Až vyjde měsíc nebo Život pod vodou. A pokaždé dovedl vykouzlit hrdiny, kteří tak trochu žijí v jiném světě než my ostatní, ale tím více jim jejich mentalitu i příběhy závidíme. Retrospektivní Grandhotel Budapešť je však dost možná vrcholem jeho tvorby – a zvláště u nás s vámi bude rezonovat duchem filmů pro pamětníky, avšak natočených v dnešním tempu.
Grandhotel Budapešť Zdroj: Fox Searchlight Pictures