8. prosince 2020 14:30

World of Warcraft je zpátky v plné síle! Shadowlands je nejprodávanější PC hrou všech dob

Hráči World of Warcraft už dva týdny brázdí posmrtný svět Azerothu v novém datadisku s názvem Shadowlands. Pro mnohé z nich je pak současná hra výrazným zlepšením oproti poslednímu rozšíření Battle For Azeroth, které záhy po svém spuštění upadlo v nemilost takřka celé komunity. Proč má nyní smysl se ke hře vrátit?

Žánr MMORPG her už má to nejlepší jednoznačně za sebou, World of Warcraft, jeho dosavadní král, ale právě chytá další dech, což dokazuje například i čerstvé oznámení, že se nový datadisk Shadowlands stal nejrychleji prodávanou PC hrou všech dob. Shadowlands otevřelo hráčům brány do posmrtného světa Azerothu na konci listopadu a od té doby jsou servery opět plné života. Maximální úroveň je zpátky na 60, levelování postav je znovu zábavné a lidé si během prvních dvou týdnů užívají nový systém Covenantů neboli čtyř různorodých seskupení, z nichž si herní postavy musí jedno zvolit a tím na oplátku získají nové schopnosti, přístup ke speciálním pokladům či boss střetům, kosmetické předměty a taky příběhovou kampaň, která je pro každou z Covenant odlišná.

Půlnoční start a úchvatný vizuál

Jako obvykle se to neobešlo bez tradičních porodních bolestí, se kterými se potýká většina blizzardích launchů (autor článku dodnes trpí traumatem ze spuštění World of Warcraft: Classic). Zatímco na menších serverech neměli hráči příliš velké potíže projít si silně naskriptovaným intrem a dostat se do města Oribos, z něhož se následně mohli vydat do první z nových zón, hráči na těch největších serverech se pro změnu museli potýkat s několikahodinovými frontami, obřími lagy nebo rovnou náhodnými disconnecty.

Situace na těchto realmech (evropských i amerických) navíc trvala několik dalších dní, dokud ji Blizzard nevyřešil klasickým snížením kapacity jednotlivých serverů, což na jednu stranu vedlo k dalším frontám, jakmile ale opadla úvodní mánie, šlo se do hry připojit už relativně rychle i během špičky.

Tím ovšem kritika technické stránky hry končí, ve všech dalších ohledech totiž vývojáři v novém rozšíření nadělili hráčům prvotřídní záležitost. Ať už se to týká grafické stránky, zejména co se týče nových oblastí jako Bastion či Revendreth, které vynikají unikátním vizuálním stylem, kdy první zóna připomíná v podstatě nebeský ráj, zatímco ta druhá je snem všech fandů gotiky, upírů a tuny červené. Za zmínku ale stojí taky dabing – všechny hlavní mise mají nadabované úkoly, co ale potěší, jsou zejména hlasy postav jako tajuplné obchodnice Ve’nari nebo vracejícího se favorita fanoušků Bwonsamdiho.

Pochvalu si zaslouží rovněž hudební doprovod. Jakmile v nějaké hře začnete trávit desítky hodin, stane se hudba dříve či později zásadním elementem, který vám celkový zážitek a atmosféru hry buď výborně doplní, nebo nepříjemně zkazí. Vývojáři World of Warcraft si toho jsou pochopitelně vědomi a stejně jako ve všech předchozích případech (ano, dokonce i v proklínaných datadiscích Cataclysm, Warlords of Draenor nebo Battle For Azeroth) tak hudební složka znova nezklamala.

Obávané systémy a denní náplň

Ještě před spuštěním Shadowlands se z řad youtuberů, ale i běžných hráčů, často ozývala kritika přicházejících herních systémů. Pryč je Azerite, esence i korupce, které hráčům během BFA často navozovaly bolesti hlav. Místo nich se Blizzard rozhodl pro Covenanty, Soulbindy a legendární předměty. První systém jsme již vysvětlili, druhý na něj navazuje a v podstatě se jedná o jakýsi strom pasivních bonusů vaší postavy, který je nutné postupně odemykat a doplňovat o tzv. „conduits“, jež jsou součástí klasického lootu z questů, dungeonů nebo raidů. Poslední systém pak bude dobře známý hráčům chváleného datadisku Legion, jedinou změnou je, že tentokrát legendárky nepadají náhodně, ale hráči si je sami staví díky získaným receptům a měně Soul Ash, která je součástí progresu ve věži Torghast (o ní za chvíli).

Kritici se pak obávali, že představené systémy nebudou vybalancované a kvůli neochotě vývojářů odemknout schopnosti jednotlivých Covenants tak, aby je hráči mohli měnit podle nálady (a typu aktivity, kterou právě vykonávají), bude hra méně přístupná, lidé budou nuceni vybírat si Covenant podle toho, která schopnost je nejlepší, a nikoliv podle toho, co je pro ně nejzajímavější, a Shadowlands si tak zadělá na další vlnu nevole. Jak to dopadlo?

Díky měsíčnímu odkladu se vývojářům povedlo (kromě jiných věcí, jako např. oprava levelování) systém ještě mírně poladit, některé ability se dočkaly zlepšení, jiné zase omezení, takže se stupeň síly všech víceméně vyrovnal, veskrze ale stále existují nejlepší kombinace pro různé specy, které prostě v raidech a dungeonech budou podávat o pár procent lepší výkon než ostatní. Běžný hráč ovšem nic takového neřeší, ve finále tak systém Covenantů vlastně nic nezkazil a jeho celkový úspěch bude záležet jenom na tom, jak si s ním vývojáři poradí do budoucna.

Důležité je, že na rozdíl od BFA hráči momentálně nejsou nuceni do žádného „grindu“. Většina progresu má týdenní limit, v zásadě se jedná o tři týdenní questy, které zvýší úroveň dané Covenant a odemknou další výhody či postup v kampani, následně pár denních questů v max-level oblasti The Maw, které zvyšují reputaci a darují hráči další měnu k odemknutí různých permanentních bonusů, a posléze věž Torghast, která je hlavním lákadlem celé expanze.

Aniž bychom složitě pronikali do celého systému, v podstatě máte týdenní limit, kolik měny Soul Ash potřebné ke craftění legendárních předmětů můžete získat. Po zvolení obtížnosti se tak následně vydáváte do jedné z několika procedurálně vytvořených map skládajících se celkem z šesti pater, z nichž na čtyřech musíte před postupem na další úroveň porazit závěrečného mini-bosse, a na posledním vás poté čeká střet s hlavním bossem. Jeho porážkou získáváte Soul Ash a možnost začít novou mapu na vyšší úroveň.

Během vašeho průzkumu každého z pater navíc sbíráte dodatečné bonusy k abilitám, jež mají posléze velký dopad na to, jakým způsobem se budete Torghastem prokousávat. V tuto chvíli se zdá být obtížnost nastavená poměrně dobře, hráči, kterým se nedaří porážet bosse, mají nekonečno pokusů na to se zlepšit, případně vyzkoušet jiné bonusy a navíc existuje rozsáhlá škála obtížností, které navíc není nutné překonávat v prvních týdnech hry. Zde navíc vývojáři slibují v budoucnu další obsah, který jistě pomůže v tom, aby se hráči nezačali příliš rychle nudit.

Příběhové kličky a nejistota updatů

Přestože už příběh u spousty hráčů zdánlivě nehraje žádnou roli, scenáristé si s ním stále dávají poměrně dost záležet – čímž nemyslím nutně fakt, že by ho pilovali, dokud nebude dokonalý (určitě není) – hraje ale ve hře velkou roli a to zejména v raidech a v tom, jakým způsobem se skrz jednotlivé expanze posouváme s našimi hrdiny kupředu. V případě Shadowlands tak máme nového záporáka Jailera, který ve zkratce rozbil to, jakým způsobem přicházejí duše mrtvých obyvatel Azerothu do Shadowlands.

Za jakým přesně cílem tak učinil, zatím nevíme, jisté je jen to, že ho musíme zastavit. K ruce má navíc bývalou hlavu Nemrtvých a náčelnici Hordy Sylvanas, jejíž motivace zatím taktéž není úplně jasná. Hráči se obávají, že by vývojáři mohli ze „zlé“ Sylvanas postupně udělat kladnou postavu, která celou dobu konala v zájmu vyššího dobra, a je pravda, že něco podobného už jsme tady měli, snad si tedy tvůrci hry přichystali o něco zajímavější rozuzlení.

Kolem a kolem se však zdá být datadisk Shadowlands v dobré pozici na to, aby udržel hráčskou pozornost na dlouhé měsíce dopředu. Ať už díky komplexitě Covenant, kdy jsou hráči vyloženě vybízeni, aby prožili příběh každé z nich zvlášť, v čemž jednoznačně dopomáhá fakt, že hrát vícero postav je nyní výrazně jednodušší než na předchozím datadisku nebo řadě vedlejších aktivit, které jim jednotlivé zóny Shadowlands nabízejí. Brzy se navíc otevře první raid a započne závod o světové prvenství v clearu Mythic Castle Nathria, stejně jako se spustí první PvP sezona a hráči budou moci začít progresovat rovněž těžší obtížnosti parádně designovaných dungeonů.

Co však stále neznáme, je přibližné datum prvního updatu, ani co do hry přinese. To sice není nijak velký problém teď, pokud by však vývojáři otáleli s postupnými aktualizacemi hry, mohli by snadno ztratit současné momentum.

Pocitově je ale zkrátka hraní World of Warcraft po delším čase zase naplňujícím zážitkem, na který se člověk po celém dni v práci těší, a je přitom jedno, jestli patří mezi hardcore raidery, příležitostné casualy nebo něco mezi tím. Ve hře se teď zkrátka baví úplně všichni.

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný