Streamovací války v herním světě. Co Facebook, Microsoft a YouTube potřebují, aby porazily Twitch?
Dosavadní král herního streamingu Twitch.tv čelí už delší dobu tvrdé konkurenci ze strany tří rychle rostoucích platforem. Mají Facebook Gaming, Mixer společnosti Microsoft nebo YouTube šanci v tomhle boji uspět, nebo je to předem prohraná bitva?
Otřesy v herním světě
V roce 2019 otřásla herním streamovacím odvětvím zpráva, která se ještě rok předtím zdála jako nemožná. Ninja, tou dobou nejsledovanější herní streamer světa, podepsal exkluzivní smlouvu se společností Microsoft, aby přešel z multimediální platformy Twitch.tv na službu Mixer, jíž se do té doby příliš nedařilo. V té době měl přitom jeho kanál okolo 14 milionů sledujících a živé přenosy sledovalo v průměru 39 tisíc lidí. Ničeho z toho přitom v nejbližších letech na službě společnosti Microsoft nemohl nikdy dosáhnout. Proč tedy přechod ke konkurenci?
Velkou roli pochopitelně sehrály peníze. Microsoft nabídl Ninjovi lukrativní smlouvu, která v podstatě zajišťovala, že bude Ninja za pokles sledujících dostatečně vykompenzován. A vyplatilo se – Ninjův příchod znamenal, že Mixeru dali šanci i další méně známí streameři. Celkově se pak množství herního obsahu streamovaného skrz platformu Microsoftu navýšil o 32,6 milionu hodin za první tři měsíce. To je 188% nárůst oproti předchozímu čtvrtletí. Ninja si pak nadále drží pozici nejsledovanějšího tvůrce Mixeru, jeho průměrná sledovanost ovšem klesla na pouhých 8,5 tisíce lidí.
Pro streamery jako Ninja to však není zas až tak velký problém. Nejznámější ikony streamingu se totiž už dávno neživí pouze hraním her. Staly se vlastními brandy, které řeší přísun peněz kromě jiného taky reklamou, skrze sponzorství nebo prodejem vlastního merchandisingu. I z toho důvodu si mohou podobné přesuny dovolit. To samé už však neplatí pro menší streamery, jejichž existence závisí doslova na každém divákovi.
Potápějící se loď?
Ninja byl nicméně jen špičkou ledovce. Twitch (který mezitím čelí mnoha dalším kontroverzím) totiž loni opustili další velcí streameři jako Shroud, CouRage, ZeRo nebo Disguised Toast. Jejich novým domovem přitom nebyl vždy Mixer, do hry se rovněž zapojily Facebook se svou herní odnoží Facebook Gaming nebo také YouTube. A je to právě ten poslední, který má čerstvě na svědomí prozatím asi největší oznámení letošního roku.
Společnost totiž podepsala exkluzivní smlouvu s Felixem „PewDiePie“ Kjellbergem (104 milionů odběratelů), která v podstatě zajišťuje, že bude od nynějška streamovat pouze pro ni. Zpráva přitom přišla ani ne rok po tom, co 30letý youtuber oznámil, že přesouvá své herní aktivity na novou platformu Dlive, která tvůrcům slibovala lepší finanční podmínky. Za tu dobu získal na nové službě 822 tisíc sledujících, což není ani zlomek toho, co má na YouTube. Situace se tak rázem obrátila a PewDiePie byl nucen vrátit se zpět. Nebyl přitom sám, YouTube se totiž letos upsali rovněž streameři Valkyrae, Muselka a LaserBeama. Jejich důvody pro přechod? Větší volnost (někteří citují například i fakt, že už nemusí hrát hry, které po nich vyžaduje publikum na Twitchi), lepší finanční podmínky a možnost stát u zrodu nové alternativní herní platformy.
Zakladatel služby Twitch, jež se v roce 2014 stala součástí konglomerátu Amazon, Justin Kan, se nicméně úpadku platformy nebojí. Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že se z dosavadního giganta odvětví stává potápějící se loď, ostatním stále chybí to, co z Twitch.tv udělalo krále v první řadě.
Výhoda sociálních sítí
Na rozdíl od Mixeru nebo YouTube pro Twitch hraje fakt, že už dávno není pouhou platformou, kde hráči jen streamují. Z aplikace se stala technicky vyladěná sociální síť s pokročilými funkcemi usnadňující nejen hraní samotné, ale i komunikaci s přáteli nebo fanoušky, nabízející nejrůznější partnerské programy a především poskytující domov esportu.
Právě ten hraje v těchto herních streamovacích válkách prozatím asi největší roli. Přestože se některé turnaje a soutěže čas od času objeví i na YouTube (má například dohodu s Blizzardem a probíhá zde Overwatch League), společnosti a soutěže nadále primárně vysílají na platformě, která jednoduše disponuje největší komunitou. I proto byl Twitch ve třetím kvartálu loňského roku i nadále naprostou jedničkou. Z celkového podílu sledovaných hodin zabrala platforma 75 %, na druhém místě byl YouTube se 17 % a Facebook s Mixerem se pohybovaly okolo 3 %. V průměru pak Twitch dosahuje 1 milionu sledujících denně, přičemž měsíčně na něm vysílají přes 4 miliony uživatelů – což jsou čísla, o kterých si ostatní mohou nechat jen zdát.
Jinými slovy, dokud se Microsoftu, Facebooku nebo YouTube nepovede na své platformy přivést obyčejné hráče, zůstane Twitch v těchto bouřlivých vodách i nadále absolutním králem.