27. června 2020 00:30

Nejlepší hry všech dob: Half-Life a fascinující příběh jeho herní revoluce

Vracíme se zpátky k legendárním hrám, které se navždy staly součástí pařanské historie. Tentokrát vzpomínkou na začátek akčního fenoménu Half-Life.

Říká se, že roky s osmičkou na konci bývají mimořádné, zlomové a hojné na historické události. Něco na tom bude, protože rok 1998 byl tak našlapaný zásadními hrami, až se z toho točí hlava - první Metal Gear Solid, Baldur's Gate, Thief, StarCraft, Unreal, Zelda: Ocarina of Time a především Half-Life.

DALŠÍ DÍLY: WOLFENSTEIN 3D

Vše začalo dva roky předtím založením herního studia Valve dvěma manažery z Microsoftu, kteří se rozhodli podnikat na vlastní pěst a z ušetřených peněz založili firmu, jíž chtěli otevřít ventil svých kreativních nápadů (Valve, česky Ventil).

Byli to Mike Harrington a především Gabe Newell, který je prezidentem a padesátiprocentním vlastníkem společnosti až dodnes, kdy jde o obří mnohamiliardovou korporaci. Když hrál Newell v roce 1993 poprvé střílečku Doom, začal vnímat počítačové hry jako budoucnost zábavy. Super Mario 64 ho zase přesvědčil, že jsou hry formou umění.

Ty jsi příběh, Gordone!

Proč se tak často říká, že existují dvě éry videoher - před příchodem a po příchodu Half-Lifea? Zcela rozbil do té doby zažitý způsob posouvání příběhu - pomocí vložených animací či statických dialogů "mluvících hlav". Za vším stojí jeho důsledné používání skriptovaných sekvencí, které vládne světu videoher dodnes.

Nešlo o úplnou novinku, a to ani ve světě stříleček - stačí vzpomenout na Unreal, který vyšel jen půl roku před Half-Lifem a kde taky akce či vstup hráče na určité virtuální místo spustil řetězec událostí. Jenže až hra od Valve takovým způsobem vyprávěla celý příběh, kdy hráč (až na jednu výjimku) nikdy zcela neztratí kontrolu, aby se jen díval. Může tak naplno splynout s hlavní postavou - vědcem Gordonem Freemanem, na kterého sice mnoho lidí mluví, on však nikdy ani nehlesne. Zato zabíjí lépe než ti nejlepší mariňáci.

Jediným potažením vozíku spustil celou katastrofu kosmických rozměrů, a pak se vše snažil napravit a prošel při tom celým komplexem Black Mesa až na planetu Xen. Potkal při tom jak spřátelené kolegy, tak zejména agresivní mimozemské organismy a armádu, co chce celý průšvih rázně zamést pod koberec. Tajemný G-Man mu totiž vysvětlil, že to všechno nebyla náhoda.

Half-Life taky rozbil koncept uzavřených levelů zaplněných nepřáteli a přišel s iluzí propojeného světa. Tu narušovaly jen krátké nahrávací obrazovky, které u dnešních her většinou nahradily různé průchody, koridory či výtahy.

Vítejte v Black Mesa Transit System

"Dobré ráno a vítejte v Black Mesa Transit System. Tento automatizovaný vlak je poskytován jako záruka bezpečnosti a pohodlí zaměstnancům výzkumného komplexu Black Mesa," prohlašuje robotický hlas hned v úvodní scéně, kdy Freeman přijíždí jednokolejkou na tajné pracoviště uprostřed pouště v americkém Novém Mexiku.

Přestože se s ním hráči projedou jen několikrát - a to i když počítáme datadisk Opposing Force - ukazuje důsledný přístup vývojářů z Valve k výstavbě herního světa. Systém má víc linek než pražské metro - červenou, modrou, zelenou a žlutou. Ty propojují sedm hlavních sektorů s dalšími oblastmi.

Každý sektor má pak ještě vlastní vnitřní dráhu, jako je to i v případě Sector C Line, která spadá do středního stupně bezpečnosti. Právě tou přijíždí Gordon z ubytovacích kapacit Level 3 až do konečné stanice Test Labs v den, kdy dojde k proslulému incidentu v Black Mesa.

Každá ze zastávek na hlavních linkách vyvolá v pamětnících nostalgické vzpomínky na jednotlivé pasáže hry, které vždy měly svou unikátní hratelnost i minipříběh - hydroelektrárna, Blast Pit, Biodome Complex nebo Lambda Core, s portálem vedoucím do jiné dimenze. A jestli tohle není důkaz toho, že je Half-Life jedinečný a nezapomenutelný... očividně jste ho nikdy nehráli!

Zajímavosti:

  • Prvotním modelem hlavního hrdiny Half-Lifea byl Ivan - The Spacebiker; své pracovní jméno získal, protože design postavičky jednoduše připomínal vousatého Rusa ve skafandru.
  • Hra stojí na technologii GoldSrc, upraveném Quake enginu od id Software, ze kterého tvůrci nakonec upravili přes 70 procent kódu a přidali třeba skeletální animace nebo podporu Direct3D.
  • Hodně oslavována byla umělá inteligence nepřátel; proslulé jsou soboje s mariňáky nebo jednotkami Black Ops, které se inteligentně přesouvají a kryjí, aby obklíčili hráče nebo ustupují, když se cítí v nevýhodě; jejich představení na výstavě E3 v roce 1997 zajistilo dosud neznámému týmu ohromný ohlas.
  • Proslulá německá herní cenzura tvrdě zasáhla i Half-Lifea. Verze určená pro tamní trh nahradila vojáky roboty a z jejich krve udělala olej. Až v roce 2017 ostranila Half-Life ze svého seznamu a Valve pak vydal stáhnutelný balíček Half-Life Uncensored, díky němuž si Němci konečně mohli legálně hru zahrát tak, jak byla původně navržena.
  • Režisér Quentin Tarantino označil Half-Lifea za svoji nejoblíbenější hru s tím, že by jednou na jeho motivy rád natočil film. Později se jednalo o adaptaci pod vedením J. J. Abramse, nakonec z ní však sešlo.
  • Mnoho bezpečnostních dveří ve hře má na sobě označení 7G - jde o poctu Homeru Simpsonovi, který se ve slavném animovaném seriálu stará ve springfieldské jaderné elektrárně o bezpečnost právě v sektoru 7G.
  • V původní verzi hry jsou pouze čtyři typy tváří pro všechny vědce a třeba pouze jediná pro sekuriťáka - nešlo o lenost vývojářů, ale ústupek kvůli optimalizaci výkonu.
  • Při zkoumání skříňky Gordona Freemana v ní objevíte knížku s titulem The 37th Mandala. Jde o oceňovaný hororový román, který napsal Marc Laidlaw; stejný Marc Laidlaw, který je scenáristou hry.
  • Tajemný G-Man, vystupující celou sérii jako byrokrat v pozadí, který má v rukou i osud Godrona Freemana, neměl v prvním díle žádné oficiální jméno. Označení G-Man vyšlo z jeho označení v kódu hry. G-Man v anglickém slangu znamená vládní agent, neboli goverment man. Indicie však naznačují, že půjde spíš o zástupce nějaké interdimenzionální megakorporace.
  • Ke hře na PC později vyšly dva velké příběhové přídavky - Opposing Force z pohledu mariňáka Adriana Shepharda a Blue Shift, kde byl hlavním hrdinou sekuriťák Barney Calhoun. Ten se ve druhém díle (i jeho přídavcích) objevil jako vůdce hnutí odporu.
  • Až letos, po dlouhých šestnácti letech vývoje, vyšla v plné verzi kompletní předělávka s názvem Black Mesa. Přestože sama už není zrovna nejmodernější hrou, chytrými úpravami a rozšířením pasáže na planetě Xen lépe propojuje první díl s jeho pokračováními.
  • Zatím poslední Half-Life - letošní odbočka Alyx určená speciální pro virtuální realitu - na svém konci jasně směřuje ke třetímu dílu, ve který už po letech čekání nikdo ani nedoufal.

Jaká je vaše nejlepší vzpomínka na první díl Half-Lifea?

Radek Londin

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný