20. června 2019 13:09

Cyberpunk 2077 čelí nařčení z rasismu. Jak tvůrci zareagovali?

Na tvůrce očekávané herní pecky se snesla vlna kritiky.

Tvůrci hry Cyberpunk 2077 z polského studia CD Projekt RED čelí nařčení z rasismu a stereotypizování menšin. V nové ukázce hry, která byla předvedena novinářům na veletrhu E3, se totiž vyskytuje gang s názvem Animals (Zvířata), který tvoří černoši. A jedním z východisek mise je všechna "zvířata" postřílet.

Redaktor známého magazínu Rock, Paper, Shotgun nazval zážitek s gangem Animals jako hluboce znepokojivý. Jiní novináři si zase všimli, že na jednom reklamním plakátu ve hře pózuje transgender model s fiktivní limonádou a hláškou "Mixuj to s 16 příchutěmi, které chceš namíchat všechny." Podle některých z nich se jedná o transfobní sarkasmus.

Mnoho fanoušků se začalo ptát, jak je možné, že by byla hra rasistickou, když na ní se studiem úzce spolupracuje tvůrce originální stolní hry Mike Pondsmith, který je známý jako velice otevřený člověk, navíc je sám Afroameričan.

Pondsmith pak na Redditu vystoupil na obranu studia a jeho kreativní vize: "Co se týče gangu Zvířata – právě že pointa celé věci je, že oni sami sebe vnímají a mluví o sobě jako o SILNÝCH, NEBEZPEČNÝCH, DIVOKÝCH ZVÍŘATECH!"

Legendární tvůrce taky hájí změnu, kterou udělali tvůrci videohry v gangu Voodoo Boys, jejichž novou verzi považuje za "kousavý komentář kulturního přivlastňování". Gang je totiž tvořen průměrnými bělošskými týpky, kteří "si hrají" na mystický černošský vúdú kmen.

"Zamiloval jsem si tu představu, že do rajónu vyznavačů vúdú prostě přišla nová generace a převzala jejich zvyky. Dokonce mluví dokonalou kreolštinou!" Ostře se taky ohradil proti všem rýpalům, kteří do detailu řeší, v čem se videohra liší od své třicet let staré předlohy. "Kdo si sakra myslíte, že jste, když mi radíte, jak má nebo nemá moje vize vypadat?"

K plakátu s modelem neurčitého pohlaví se pak vyjádřila sama její tvůrkyně Kasia Redesiuk z výtvarného oddělení CD Projekt RED: "Pro mě osobně je postava na plakátu sexy. Nicméně model je použitý čistě pro své krásné tělo, pro korporátní důvody. Je představen pouze jako věc, což je smutné."

Podle ní jsou v roce 2077 všechny skupiny obyvatel cílem vyhroceného marketingu. "Korporace vytvářejí velice agresivní reklamy, které používají a zneužívají mnoho lidských potřeb a tužeb. Třeba sexualizace všeho je všudypřítomná. Hypersexualizace žen, hypersexualizace mužů a hypersexualizace všech lidí s nevyhraněným pohlavím," vysvětlila výtvarnice, že plakát má být spíše komentářem k cynickému chování korporací.

Co říkáte na aktuální rozruch kolem hry Cyberpunk 2077?

Populární pořady na Prima Cool

RE-PLAY

Esport / Publicistický / Zábavný